نبرد غول های کشتی سازی

نبرد آمریکا و چین در صنعت کشتی سازی جهان /چین همچنان پیشتاز است

چین با ثبت و رزرو سه چهارم سفارشات کشتی سازی در سال 2024 در جهان پیشتاز است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر نبرد آمریکا و چین در صنعت کشتی سازی جهان /چین همچنان پیشتاز است

به گزارش خبرنگاران گروه اقتصاد گزارش خبر_بین الملل، مقامات چینی ارقامی را برای صنعت کشتی سازی در 9 ماه اول سال 2024 منتشر کردند و گزارش دادند که یاردهای آن ها بر سفارشات جدید تسلط یافته و رهبری جهانی خود را گسترش داده اند. این اعداد بدون شک احساسات رو به رشد جهانی علیه سلطه کشتی‌سازی چین و اعتراضات خاص گروه‌های تجاری در ایالات متحده و کانادا را تقویت خواهد کرد.

انجمن صنعت کشتی سازیملی چین (CANSI) گزارش داد: که یاردهای این کشور نزدیک به 75 درصد از کل سفارش های ثبت شده در سال 2024 یا در مجموع 87.11 میلیون دات وات را دریافت کرده اند. در این گزارش آمده است که با ادامه رشد تولید کشتی‌سازی چین، این حجم نسبت به سال 2023 نزدیک به 52 درصد افزایش یافته است. آنها محاسبه کردند که شرکت چینی اکنون 61.4 درصد از سفارشات جهانی ساخت نوساز یا در مجموع 193.3 میلیون دات وات را به خود اختصاص داده است.

این گزارش نشان می‌دهد که چین در حال حاضر در سفارشات ۱۴ مورد از ۱۸ نوع اصلی پروژه‌های کشتی‌سازی پیشرو است و بسیاری از یاردهای این کشور از اهداف سالانه خود فراتر رفته‌اند.

شرکت های بزرگ در حال اضافه کردن ظرفیت اضافی هستند که به چین کمک کرد تا تولید کشتی سازی خود را تا بیش از 18 درصد در 9 ماه اول سال 2024 افزایش دهد.

کشتی سازان چینی تاکنون 36.34 میلیون دات وات را در سال 2024 تکمیل کرده اند. گزارش‌های رسانه‌های چینی به زنجیره تامین تثبیت شده این کشور، توانایی تحویل کشتی‌ها به موقع و تلاش‌های کاهش هزینه اشاره می‌کنند.

با این حال، منتقدان به صنعت یارانه‌ای بسیار تحت کنترل دولت اشاره می‌کنند در حالی که معتقدند کشتی‌سازی تجاری برای حمایت از رشد سریع نیروی دریایی چین استفاده می‌شود. بیشتر کشتی‌سازی توسط شرکت‌های متعدد تحت کنترل شرکت کشتی‌سازی دولتی چین (CSSC) انجام می‌شود، شرکتی که تحت کنترل دولت است و در حال حرکت بیشتر برای تحکیم سلطه خود است.

اخیراً سازماندهی مجددی را برای جذب بیشتر شرکت تابعه خود در صنعت کشتی سازی چین اعلام کرده است. کره جنوبی مدت هاست که تنها رقیب مهم چین بوده است، اما داده های اخیر نشان می دهد که این کشور در حال سقوط است. اعداد ماه سپتامبر منتشر شده از تحقیقات کلارکسون نشان می دهد که یاردهای کره جنوبی تنها 12 درصد از سفارش های ثبت شده در ماه را تشکیل می دهند. حجم سفارش به طور کلی 25 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است، اما 90 کشتی با 65 فروند به چین و تنها 14 فروند به کره جنوبی قرارداد بسته شد.

چین سفارش 2.48 میلیون CGT را در مقابل فقط 340000 یارد کره ای دریافت کرد. کلارکسون محاسبه می کند که چین 55 درصد از کشتی سازی عقب مانده جهانی را در اختیار دارد در حالی که کره 26 درصد از سفارشات را دارد. ژاپن یک سوم دور است. دفتر بازرگانی ایالات متحده در حال بررسی شکایتی است که توسط مجموعه‌ای از اتحادیه‌ها از جمله کارگران فولاد ارائه شده است که از چین به دلیل اقدامات تجاری ناعادلانه و یارانه‌های دولتی برای این صنعت استناد می‌کند.

آنها از آمریکا می خواهند که بر کشتی های ساخت چین تعرفه وضع کند که گروه های تجاری در کانادا نیز این تعرفه را اعمال کردند. انجمن صنایع دریایی و کشتی سازی کانادا (CMISA) در پایان ماه اوت از دولت کانادا خواسته بود تا تعرفه 100 درصدی را بر کشتی های ساخت چین اعمال کند. مقامات چینی شکایت ایالات متحده را حمایت گرایی خوانده اند. آنها گفتند که مشکلات صنعت کشتی سازی ایالات متحده مشکلات طولانی مدت و بومی است که بسیار فراتر از رقابت با چین است.

نظرات شما ( 4 نظر )

کارشناس دریایی
در هند نیز کمک های دولتی به رشد صنعت کشتی سازی در حال انجام است.وزارت بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند گفته که طرح صندوق توسعه دریایی هند به ارزش ۲۵ هزار کرور (نزدیک به سه میلیارد دلار آمریکا) پیشنهاد شده که به دنبال ارایه حمایت مالی بلندمدت با هزینه پایین برای تقویت کشتی‌سازی بومی است. حالا ما هستیم و سیاست های توسعه دریا محور و عمر ناوگان تجاری ملی بالای 20 سال و ... جلسات و بیانیه ها و همایش ها و صندوق توسعه صنایع دریایی که پولی برای مشارکت در این توسعه ندارد. به قول شاعر به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.
بازنشسته کشتی سازی
چین از هر روشی برای کمک به صنایع خود استفاده می کند و دادن یارانه به کشتی سازها یکی از این روش هاست در حالی که در داخل کشور حمایتی از این صنایع کلیدی و مادر دیده نمی شود و کشتیرانی ها داخلی هم به بهانه های مختلف سفارشات خود را به خارج کشور و از جمله همین چین ارائه می دهند و حتی حاضر نیستند بخش کوچکی از سفارشات خود را در راستای حمایت از تولید داخل به کشتی سازهای وطنی بدهند.
بازنشسته کشتی سازی
چین برای تصاحب بازار کشتی دست به هر روشی می زند و دولت چین تمام قد از آن پشتیبانی می کند که ارائه سوبسید به این صنعت گوشه کوچکی از این حمایت است. ولی متاسفانه موضوع در داخل کشور به گونه ای دیگر است و نه تنها خبری از حمایت نیست و کشتیرانی های داخلی هم با بهانه های مختلف سفارشات خود را به کشورهای دیگه و از جمله همین چین می دهند تا کمکی به شکوفایی آنها و نابودی صنعت داخلی کرده باشند.
کارشناس دریایی
با سلام، ضمن آنکه عنوان خبر هیچ سنخیتی با متن خبر ندارد و متبلور از ذهن مترجم بوده، درمتن خبر، جمله " توانایی تحویل کشتی‌ها به موقع و تلاش‌های کاهش هزینه" را برجسته و های لایت کرده اید که شیطنت مترجم برای تخریب کشتی سازیهای داخلی را می رساند درحالیکه متن خبر گویای استفاده از سوبسید و امتیازات دولتی در چین برای تصاحب بازار سفارشات کشتی سازی است و برای مقابله با این سیاست نا عادلانه دولت چین، از طرف اتحادیه های کارگری در ایالات متحده و کانادا، شکایتی طرح شده که در حال پیگیری می باشد.

    پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

    بارسانه های گزارش خبر

    با رسانه ها

    تیم خبری گزارش خبر

    گروه حفاظتی پاس

    روابط عمومی گروه پاس

    تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

    سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

    سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

    برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

    گروه پیشرانان پیشرفت ایران

    گروه پیشرانان پیشرفت ایران

    بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

    دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

    دبستان نهال اندیشه

    آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

    آهن و فولاد غدیر ایرانیان

    آهن و فولاد غدیر ایرانیان

    تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

    آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

    آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

    آموزش تخصصی دوره های حسابداری

    شرکت تجلی معادن و فلزات

    تجلی توسعه معادن و فلزات

    نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

    رپورتاژ آگهی تریبون

    تریبون

    انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

    مجله خبری گفتمان یزد

    مجله خبری گفتمان یزد

    رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

    روابط عمومی بانک آینده

    روابط عمومی بانک آینده

    بانک پیشرو در اقتصاد کشور

    گروه سرمایه گذاری غدیر

    گروه سرمایه گذاری غدیر

    بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

    پایگاه خبری معادن و صنایع معدنی ایران

    پایگاه خبری معادن و صنایع معدنی

    پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

    سرآمد نوین

    سرآمد نوین

    پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

    وکیل اول

    وکیل اول

    پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

    بانک قرض الحسنه مهر ایران

    بانک قرض الحسنه مهر ایران

    تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

    پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

    پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

    رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

    صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

    صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

    اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

    دانشگاه سئوی ایران

    دانشگاه سئوی ایران

    مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

    پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

    پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

    شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

    پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

    پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

    جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

    پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

    زهره کرمعلی

    زهره کرمعلی

    فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

    احمد باقری

    احمد باقری

    مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

    میلاد فرخ پور

    میلاد فرخ پور

    فعال حوزه انفورماتیک

    عباس ستایش گو

    عباس ستایش گو

    فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

    صدیقه طباطبایی

    صدیقه طباطبایی

    خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

    مهدی آشتیانی فرد

    مهدی آشتیانی فرد

    خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

    محمد تقی ناصریراد

    محمد ناصریراد

    فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

    وحید حاج سعیدی

    وحید حاج سعیدی

    فعال رسانه ای در استان گلستان

    نورالله رنجبر

    نورالله رنجبر

    مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

    ناهید مظفری

    ناهید مظفری

    مشاور رسانه ای در استان یزد

    محمود صابری زاده

    محمود صابری زاده

    مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها