به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر_ بین الملل، کنوانسیون FAL یک معاهده جهانی است که با هدف دستیابی به کارآمدترین حملونقل دریایی بینالمللی تا حد ممکن، با ترانزیت روان در بنادر
کشتیها، بارها و مسافران انجام میشود. این معاهده شامل استانداردها، قوانین و شیوههای توصیهشده برای سادهسازی رویههای مربوط به ورود، اقامت و خروج کشتیها در بندر است. سمینار ملی تسهیل ترافیک دریایی
(1-3 اکتبر) در آوازه ترکمن باشی ترکمنستان برگزار شد. بندر ترکمن باشی بزرگترین بندر باری و مسافری کشور و یک قطب دریایی منطقه ای با ظرفیت مجموع سالانه 17 میلیون تن بار شامل 300000 مسافر و 75000
وسیله نقلیه است. این سمینار که به درخواست دولت این کشور برگزار شد، در این سمینار وزارتخانهها و سازمانهای ملی با مسئولیت ترخیص کشتیها، محمولهها، خدمه و مسافران در بندر ترکمن باشی را حضور داشتند.
این سمینار توصیه های مهمی را در مورد آخرین اصلاحات کنوانسیون FAL که در 1 ژانویه 2024 لازم الاجرا شد، ارائه کرد، شامل مقررات مربوط به استفاده از سیستمهای "دریایی تک پنجره" است که اکنون برای همه
کشورهای عضو IMO مورد نیاز است. پنجره واحد دریایی یک پلت فرم دیجیتال یک مرحله ای است که از طریق آن آژانس های مختلف می توانند اطلاعات مورد نیاز برای پاکسازی سریع و کارآمد ورود، اقامت و خروج
کشتی ها را به اشتراک بگذارند و تبادل کنند. شرکت کنندگان سمینار از راهنمایی در مورد مزایای استفاده از پنجره واحد دریایی و تبادل الکترونیکی داده ها در تسهیل ترخیص کشتی ها در بنادر ترکمنستان بهره مند شدند.
این امر پس از الحاق به کنوانسیون FAL اجباری خواهد شد. این رویداد تحت برنامه همکاری فنی یکپارچه IMO و به میزبانی آژانس حمل و نقل دریایی و رودخانه ترکمنستان برگزار شد.