ساخت کشتی های تجاری با کارکرد دفاعی

انقلاب جدید و آرام در صنعت حمل‌ونقل دریایی در حال رخ دادن است، بر این اساس در حالی که عملاً هیچ کس آشکارا اعلام نمی‌کند کشتی‌های تجاری به زودی به موشک‌هایی با فنّاوری پیشرفته مجهز می‌شوند،
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر ساخت کشتی های تجاری با کارکرد دفاعی

به گزارش گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، در پی حملات مکرر دزدان دریایی به کشتی های تجاری و ضررهای مالی فراوان به شرکت های حمل و نقل دریایی و تجارت جهانی ،شرکت آمریکایی Anduril Industries که به‌خاطر فعالیت‌های مختل‌کننده خود در بخش فنّاوری نظامی شناخته شده، طرح نوآورانه‌ای از موشک‌های ماژولار به نام Barracuda را معرفی کرده است. قرار است این موشک‌ها در کشتی‌های فله‌بر و کانتینری با طراحی جدید نصب شوند تا از حملات به کشتی‌ها جلوگیری کنند.

شرکت Anduril مستقیماً اعلام نکرده که این سلاح‌ها می‌توانند به کشتی‌های تجاری راه پیدا کنند، اما واضح است که آنها در حال توسعه فنّاوری‌ای هستند که می‌تواند سیستم دفاعی کشتی‌ها را به‌کلی متحول کند. این موشک‌ها با انعطاف‌پذیری و سهولت در استقرار قادرند سکو‌های غیرنظامی را به نیرو‌های کشنده در یک درگیری تبدیل کنند.

بر‌اساس گزارش‌ها، موشک Barracuda با موشک‌های معمولی بسیار متفاوت است. قدرت واقعی این موشک که برای هدف قرار دادن اهداف زمینی و دریایی با دقت طراحی شده، در سادگی آن نهفته است. این موشک می‌تواند پهپاد‌های خودران را که به کشتی‌های تجاری نزدیک می‌شوند، رهگیری کند یا سایت‌های موشک‌های بالستیک زمینی را که پهپاد‌های ضد کشتی را پرتاب می‌کنند، مورد هدف قرار دهد.

مدیر ارشد استراتژی Anduril در این زمینه بیان می‌کند که برخلاف موشک‌های کروز سنتی که نیاز به خطوط تولید تخصصی و نیروی کار ماهر دارند، موشک Barracuda را می‌توان با استفاده از ابزار‌های معمول ساخت. هدف دیگر این نوآوری، مقرون به صرفه بودن آن در مقابل صنعت دفاعی سنتی است، جایی که موشک‌ها معمولاً مترادف با قرارداد‌های میلیارد دلاری و زنجیره‌های تأمین پیچیده هستند.

یکی از جنبه‌های پیشگامانه این موشک، توانایی آن در عملیات گروهی با کمک نرم‌افزار هوش مصنوعی Lattice است. وزارت دفاع آمریکا در حال حاضر به طراحی Barracuda به عنوان بخشی از برنامه Enterprise Test Vehicle خود توجه دارد، که موشکی ارزان و مؤثر است که در شرایط بحرانی می‌تواند به تولید انبوه برسد. آنها با استفاده از اجزای تجاری موجود و روش‌های مونتاژ ساده، سیستمی تسلیحاتی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند به سرعت و به تعداد زیاد و با هزینه‌ای کمتر از موشک‌های معمولی تولید شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که Anduril به صراحت اعلام نکرده که Barracuda می‌تواند بر روی کشتی‌های تجاری نصب شود، اما این احتمال وجود دارد. این موشک‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که ماژولار هستند و می‌توانند از سکو‌های مختلف پرتاب شوند، از جمله سکو‌هایی که می‌توانند روی کشتی‌هایی که به‌طور سنتی بخشی از ناوگان دریایی نیستند، نصب شوند.

با توجه به افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در خطوط مهم کشتیرانی مانند دریای چین جنوبی، ایده مسلح کردن کشتی‌های غیرنظامی برای اهداف دفاعی دور از انتظار نیست. آینده‌ای را تصور کنید که در آن نه تنها ناوشکن‌های نظامی، بلکه کشتی‌ها نیز به موشک‌های دقیق مجهز می‌شوند. با اجرای این طرح، کشتی‌های دولتی که اغلب برای مواقع اضطراری هستند، می‌توانند به سرعت به موشک Barracuda مجهز شوند.

این موشک‌ها فقط به سمت اهداف خود پرواز نمی‌کنند؛ آنها با یکدیگر هماهنگ می‌شوند و اقدامات خود را مانند ماهیانی که از شکارچی فرار می‌کنند، هماهنگ می‌سازند. موشک Barracuda می‌تواند با تهدیدات وارده از هوا، دریا یا حتی تأسیسات زمینی مواجه شود و به‌طور مؤثری روند درگیری‌های دریایی سنتی را تغییر دهد.

موضوع دیگر قابل توجه این است که با یک مقاوم‌سازی ساده، کشتی‌هایی که زمانی در برابر دزدی دریایی یا تجاوز دولتی آسیب‌پذیر بودند، می‌توانند موشک‌هایی را برای دفاع از خود مستقر کنند. در دنیایی که قدرت دریایی در اکثر مواقع ضعیف عمل می‌کند، احتمال تسلیح کشتی‌های باری و تجاری تحت کنترل دولت یا شرکت‌های خصوصی زیاد است. موشک Barracuda می‌تواند گامی بزرگ در این مسیر باشد.

با اجرای این موشک‌ها، قوانین بین‌المللی دریانوردی که مدت‌هاست مرزی محکم بین کشتی‌های غیرنظامی و نظامی کشیده‌اند، به چالش کشیده خواهد شد. باید دید دولت‌ها، بیمه‌گران و شرکت‌های کشتیرانی چگونه با این واقعیت جدید سازگار خواهند شد. آیا کشتی کانتینری با توانایی پرتاب موشک‌های دفاعی به عنوان یک جنگنده در نظر گرفته می‌شود؟ این موشک چه خطراتی برای خدمه و محموله‌های داخل کشتی می‌تواند داشته باشد؟

و آیا دولت ها به واقع در آینده با نصب چنین فناوری بر روی کشتی های تجاری در جهت اهداف نظامی از آنها استفاده نخواهند کرد؟ آنچه مسلم است آینده تجارت جهانی مستلزم امنیت و حمل و نقل دریایی است و بی شک در سالهای پیش رو شاهد پیشرفت های جدیدی در صنعت کشتی سازی جهان خواهیم بود.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها