به گزارش گروه صنعت و تجارت گزارش خبر _دریا، در تاریخ 1402/08/16حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی ،سیاستهای کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.
براساس این ابلاغیه قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاههای مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاستها را، شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرائی لازم در مهلت شش ماهه ارائه کند.
حالا پس از گذشت یکسال از ابلاغ سیاست های توسعه دریا محور چه اتفاقات خاص و چشمگیری در توسعه صنعت دریایی کشور رخ داده است که جامعه از آن بی خبر است؟!
در حالی که در شبکه های اجتماعی بخش هایی از سخنرانی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در مراسم تحویل پنج اسکله بندر بزرگ فاو در استان بصره و بهره برداری شرکت کره ای از این اسکله ها منتشر شده، کارشناسان ایرانی می گویند باید برای وضعیت ترانزیت ایران گریست.
به گفته کارشناسان، پروژه بندر فاو نه تنها رقیبی قدر برای برای کریدور شمال جنوب ایران است بلکه این پروژه حمل و نقل و لجستیک ایران را در بن بست قرار می دهد.
کارشناسان معتقدند این موضوع که ایران چهار راه ترانزیت و پل شرق و غرب است و جایگاه ترانزیتی ایران حذف شدنی نیست، تصور نادرستی است که صرفا به غفلت و خواب چند دهه ای کشورمان برای واگذار کردن و از دست دادن همه حوزه های اقتصادی که در آنها مزیت داشته، منجر شده و میدان را برای رقبا خالی کرده است.
به گفته کارشناسان، با توجه به وضعیت فعلی راه اندازی کریدورهای مختلف در اطراف ایران و حذف کشور مان از اغلب این کریدورها، بیش از این به انتظار نیروهای غیبی نباید نشست چرا که پرت افتادگی از دالان های حمل و نقل جهانی و ناترازی گاز و آب و بنزین را خدا نباید حل کند بلکه خود مسئولان کشور باید نسبت به حل آن اقدام نمایند.
به گزارش تین نیوز: محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در مراسم تحویل پنج اسکله بندر بزرگ فاو گفته است: پروژه اهمیت استراتژیک بسیاری برای تجارت جهانی دارد و بارزترین حوضه آبی در جهان به شمار می رود که فعالیت های انرژی، تجارت، ارتباط و تبادل در همه نوع، در آن تمرکز دارد. این پروژه عراق را از یک کشور نیازمند به بنادر دیگران به کشوری کاملا مشرف به خلیج(فارس) تبدیل می کند.
السودانی تاکید کرد عراق همچنان یک پایه اساسی در اقتصاد جهان و یک بخش و گذرگاهی تاریخی از مهم ترین راه های تجارت جهانی است. جاده توسعه که از بندر بزرگ فاو آغاز می شود، اقتصادهای اکثر کشورهای منطقه را به یکدیگر مرتبط می سازد و گذرگاهی برای تحقق تکامل اقتصادی خواهد بود.
کلان پروژه فاو یا مشروع الفاو الکبیر در 54 کیلومتر مربع در حال تاسیس است و دارای ده ها اسکله است و هم چنین سه شهر صنعتی و تجاری و گردشگری را دربر می گیرد.
پروژه بزرگ فاو با پیش بینی هزینه 4.6 میلیارد یورو و پیش بینی 99 میلیون تن انتقال کالا در سال اکنون در حال تکمیل است و در آینده نزدیک چین و ژاپن و جنوب شرق آسیا را از طریق عراق و ترکیه به اروپا وصل می کند.
بر خلاف ایران که در جنوب 4900 کیلومتر ساحل دارد عراق با احتساب خور عبدالله حدود 80 کیلومتر ساحل دارد. کویت در منطقه خور عبدالله که میان این کشور و عراق مشترک است مزاحمت هایی برای عراق فراهم کرد و عراق مجبور شد با افزایش هزینه و زمان مسیر پروژه را مستقیما به سمت آب های آزاد تغییر دهد و برای این کار موج شکن هایی عظیم ساخت که جزر و مد میان سه تا شش متری را کنترل کند.
هدف از این پروژه، رهایی عراق از محاصره دریایی ایران و کویت است و به تعبیر دقیق تر خارج کردن ایران از چرخه حمل و نقل و ناک اوت کردن آن است.
با بررسی تمام پروژه های کشورهای اطراف ایران به خوبی در می یابیم با خواست و ارداه خود به سمت تحریمی داخلی و انزوای بین المللی در حال حرکت هستیم شاید زمان آن رسیده که با تجدید نظر در برخی از سیاست ها با توجه به نظرات و راهنمایی های کارشناسان و بهره بردن از وجود افراد کارآمد ایران را در زمین بازی های تجاری جهان با برنامه ریزی درست نگه داشت در غیر اینصورت شعار توسعه اقتصاد دریایی فقط یک نوشته باقی خواهد ماند.