به گزارش گروه اقتصاد گزارش خبر_دریا، عزم حوثی ها برای ممنوعیت کشتیرانی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن با حملات آمریکا و انگلیس به سایت های ضد کشتیرانی در یمن کمرنگ نشده است. در واقع، گزارشها حاکی از آن است که حوثیها برای ادامه حملات خود تشویق شدهاند، زیرا این فعالیتها به یک فعالیت درآمدزا تبدیل شدهاند و عبور رایگان برای برخی از مالکان کشتیهایی که مایل به پرداخت تعرفه هستند، ارائه میشود. علاوه بر این، ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا نتوانستهاند کشتیهای کافی برای سرکوب حملات حوثیها مستقر کنند، در حالی که کشتیهای نیروی دریایی چین و روسیه در این منطقه ایستادهاند و فقط برای کشتیهای ملیت خود پوشش میدهند.
در نتیجه حملات حوثی ها، تردد کانتینری در صلاله در سال تا به امروز 13 درصد کاهش یافته است و به 2.5 میلیون TEU در 9 ماه اول سال 2024 در مقایسه با 2.9 میلیون TEU در مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. بندر صلاله امیدوار است با پیوستن به شبکه جمینی، با پیوستن به شبکه جمینی، این روند را خنثی کند و به عنوان یک مرکز استراتژیک برای مرسک و هاپاگ-لوید و 340 کشتی کانتینری این شبکه که در مسیر تجاری شرق به غرب بین دماغه امید خوب و آسیا حرکت می کنند، عمل کند.
شبکه جمینی قرار است در اوایل سال 2025 فعال شود، همزمان با در دسترس شدن ظرفیت ترمینال اضافی در بندر کانتینری صلاله. با تحویل آخرین چهار جرثقیل از ده جرثقیل فوقالعاده کشتی به ساحل، بندر در مجموع دارای 27 جرثقیل خواهد بود که قادر به جابجایی 6 میلیون TEU است - بیش از اندازه کافی برای رسیدگی به 3.7 میلیون TEU که ناوگان شرکت کننده در شبکه جمینی دارد. قادر به بلند کردن صلاله جایگاه خود را به عنوان دومین بندر کارآمد کانتینری در جهان از سال 2021 حفظ کرده است، همانطور که در شاخص عملکرد بندر کانتینری منتشر شده توسط بانک جهانی و S&P Global Market Intelligence رتبه بندی شده است.