به گزارش خبرنگاران گروه فناوری گزارش خبر_دریا، امروزه صنعت دریا با چالشهای متعددی مواجه است که بزرگترین آنها نحوه حمل بار فزاینده کالاها با رونق تجارت الکترونیک و گسترش اقتصاد جهانی است.
این امر در سال 2020 حادتر شد زیرا همهگیری COVID-19 باعث نوسانات عمده در ترافیک کانتینر شد و زنجیره تامین جهانی را تحت فشار قرار داد.
تا بنادر به راهحلهایی جدیدی نیاز پیدا کنند برای این که بتوانند محمولههای بیشتری را جابجا و برای اطمینان بازار مشابه در آینده برنامهریزی کنند.
همهگیری کرونا موانع متعددی را برای شبکه حمل و نقل جهانی بوجود آورد ، اما فرصتهای جدیدی را نیز برای تقویت موقعیت بنادر در زنجیره تامین جهانی و تشویق همکاری های فرامرزی و چندوجهی، به ویژه در زمینه داده های بزرگ از طریق سیستم های جامعه بندری به وجودآورد تا در موقعیت های مشابه نظیر جنگ های منطقه ای با کمترین چالش روبرو سازد. ابزارهایی مانند هوش مصنوعی می تواند به صنعت دریایی وتجارت جهانی کمک کند تا به اهداف خود بیشتر از قبل برسد.
مزایای اصلی استفاده از هوش مصنوعی چیست؟
تجارت الکترونیک، بروز بودن دادها و اطلاعات برای بنادر کانتینری در مسیر تجارت جهانی ضروری هستند و در برخی موارد، تولید ناخالص داخلی یک کشور به کارایی دروازهها و اتصالات داخلی تجارت بستگی دارد.
توسعه دهندگان نرم افزار هوش مصنوعی ElementAI در سال 2019 تخمین زدند که سرمایه گذاری بندری در تجهیزات هوشمند و اتوماسیون در مجموع به 10 میلیارد دلار رسیده است و افزایش استفاده از پلتفرم های به اشتراک گذاری داده های باز منجر به پذیرش بیشتر هوش مصنوعی می شود. امروزه در سال 2024 رقم های سرمایه گذاری جهانی در حوزه هوش مصنوعی در شاخه های مختلف بالغ بر 275 میلیارد دلار است و به سرعت در حال رشد است.
رشد هوش مصنوعی یکی از مهمترین روندهای فناوری در صنعت دریایی بوده است و به دلیل افزایش دادههای بزرگ و تقاضا برای کارایی بیشتر، هزینههای کمتر و شفافیت بهبود یافته است.
برنامههای سفارشی هوش مصنوعی، مانند تسهیل یادگیری،ارتباط آسان تر و جمع آوری حجم عظیمی از اطلاعات آنی و قابل ردیابی قادر به ایجاد مزایا بسیاری هستند، اما پورتها قبل از استفاده کامل از آن راه زیادی در پیش دارند به این دلیل که صنعت دریایی جهانی ، با انبوه ذینفعان، مهیا نبودن زیرساخت ها، فراوانی داده ها روبرو است وهنوز با مدیریت موثر دادهها، از جمله استانداردهای داده، اشتراکگذاری دادهها، و کیفیت دادهها دست و پنجه نرم میکند از طرفی بسیاری از اپراتورها هنوز هم داده های بسیار محو شده در سیستم های داخلی خود دارند."
به گفته متخصصان هوش مصنوعی AIDrivers، علیرغم پیشرفتهای فناوری عظیم در اجرای پایانههای بندری، هنوز چالشهای بزرگی در حمل و نقل جهانی و بهینهسازی فرآیندهای مربوط به آن وجود دارد.
دکتر رفیق سواش موسس این شرکت گفت: «فناوری مجهز به هوش مصنوعی تنها راه حل برای غلبه بر این مشکلات در پایانه های بندری موجود است که اپراتورها نمی توانند هزینه ساخت محیط های جدید را بپردازند.
Swash ادامه داد که فناوری AIDrivers می تواند به سرعت نرم افزار و سخت افزار مجهز به هوش مصنوعی را ارتقا داده و به روز کند.
این بسیار مقرون به صرفه است زیرا نیازی به تغییرات یا ارتقاء محیطی و زیرساختی نیست. سواش توضیح داد که پس از آن، برنامه های پورت ها با هزینه کمتر و کارآمدتر اجرا می شوند
داده به عنوان کلید برای تحول دیجیتال هر پورت، از جمله اجرای هوش مصنوعی و تمام سطوح اتوماسیون، مرکزی هستند. بنادر و پایانه ها تنها نیستند زیرا داده ها نوآوری را در سراسر صنعت و زنجیره تامین بصورت گسترده تر سرعت می بخشد
Vivek Vaid، مدیر ارشد فناوری در FourKites در این رابطه گفت: بنادر می توانند از قدرت حجم عظیمی از داده های تولید شده در زنجیره لجستیک دریایی برای تصمیم گیری بهتر و همکاری با شرکا استفاده کنند.
واید گفت: «هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی میتوانند در پیشبینی حجم آینده و کمک به برنامهریزی ظرفیت کمک کنند. پیشبینی ETA کشتیها و پیشبینیها میتواند به بنادر و پایانهها کمک کند تا کار را به طور مؤثر برنامهریزی کنند و در صورت نیاز به ذخیرهسازی اضافی، تنظیمات را انجام دهند.
هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی میتوانند به همه طرفهای زنجیره تامین کمک کنند تا از احتمال نتایج خاص بهتر مطلع شوند. ارتباط بین طرفین در زنجیره تامین در اینجا کلیدی است تا همه طرف ها به طور کارآمد عمل کنند و به اهداف مربوطه خود دست یابند.
هوش مصنوعی و ML می توانند نشانه هایی را از بالادست در زنجیره تامین دریافت کنند و به طرف های بعدی کمک کنند تا تصمیمات کارآمدتری بگیرند.
ون وین گفت: «در سالهای اخیر، سیستمهای بیشتری به هم مرتبط شدهاند و شرکتها و سازمانها شروع به تبادل اطلاعات بیشتر به صورت دیجیتالی کردهاند. از دادهها میتوان برای انجام کارهای مفید استفاده کرد و به همه طرفها در اکوسیستم بندری و حتی در سطح بینالمللی این امکان را میدهد تا تصمیمات هوشمندانهتری اتخاذ کنند که بر کارایی و پایداری تأثیر دارد.»
بندر روتردام یکی از پیشرفتهترین بندرهای جهان از نظر فناوری است و سرمایهگذاری زیادی در اتوماسیون و فناوریهای اینترنت اشیا (IoT) از جمله هوش مصنوعی انجام داده است تا ظرفیت جابجایی کانتینر خود را بهبود بخشد.
آینده ای با هوش مصنوعی
تاکید بر کمک به بنادر برای برنامه ریزی ترافیک ورودی برای آینده دریایی با کمک هوش مصنوعی حیاتی خواهد بود.
برای بنادر و پایانه ها، مزایای هوش مصنوعی به محموله های اقیانوسی محدود نمی شود - همچنین می توان از آن برای پیشبینی شرایط جوی و بهبود ایمنی، بهینهسازی مصرف سوخت، مدیریت ترافیک دریایی، برنامه ریزی، ذخیره سازی و مدیریت بهتر منابع استفاده کرد.
مزایای اصلی هوش مصنوعی برای پورتها در پیوند دیجیتالی پایانهها با انبار و ردیابی لحظهای است ، ردیابی محمولههایی که در مهلت مقرر به مقصد نمیرسند یا مقدار قابلتوجهی از محمولهها در یک بازه زمانی میرسند که تخلیه، انبار کردن، پر کردن یا سایر عملیاتها همزمان آن ها سخت و زمان بر خواهد بود با استفاده از هوش مصنوعی امکان رزرو مجدد محموله ها در مراحل اولیه نیز فراهم می شود
درحال حاضر ایالات متحده از پیشتازان در استفاده از فناوریهای نوین در صنعت حمل و نقل دریایی است. شرکتهای بزرگی مانند IBM و Google در زمینه توسعه الگوریتمهای هوش مصنوعی برای بهینهسازی مسیرهای دریایی فعالیت میکنند. همچنین، نیروی دریایی ایالات متحده از این فناوریها برای بهبود ایمنی و کارایی عملیات خود استفاده میکند.
چین نیز به عنوان یکی از بزرگترین قدرتهای اقتصادی جهان، سرمایهگذاریهای بزرگی در زمینه هوش مصنوعی و دادههای بزرگ در صنعت دریایی انجام داده است. بنادر بزرگ چین مانند بندر شانگهای و بندر گوانگژو از سیستمهای پیشرفته مدیریت ترافیک دریایی و بهینهسازی مسیرها بهرهمند هستند.از دیگر پیشتازان استفاده از هوش مصنوعی می توان به سنگاپور،ژاپن، هلند و کره جنوبی نام برد و البته از روند رو به رشد کشورهای عرب منطقه با استفاده از تکنولوژی و فن آوری های نوین نیز غافل نشد.