تحلیلی بر پیش بینی های نفتی

خرس ها همچنان بر بازار نفت حکومت می کنند، اما برای چه مدت؟

قیمت نفت در هفته جاری به دلیل داده‌های ضعیف اقتصادی چین و تجدیدنظر در پیش‌بینی‌های تقاضای نفت از سوی آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک کاهش یافت
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر خرس ها همچنان بر بازار نفت حکومت می کنند، اما برای چه مدت؟

به گزارش گروه اقتصاد گزارش خبر_انرژی، پیش‌بینی‌های اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی و EIA همگی نشان‌دهنده رشد کندتر تقاضای نفت برای سال‌های 2024 و 2025 است، اگرچه این سازمان‌ها سابقه اشتباه در پیش‌بینی دارند،علیرغم نگرانی ها در مورد کاهش تقاضا و افزایش عرضه غیراوپک، تقاضای نفت - به ویژه از سوی چین - همچنان انعطاف پذیر است

هفته گذشته بازار نفت پس از شلیک موشک های ایران به اسرائیل در حالی که همه منتظر پاسخ اسرائیل بودند دچار نگرانی شد. خرس‌های نفتی هفته بدی را پشت سر گذاشتند و با جهش شاخص‌ها مجبور بودند موقعیت‌های کوتاه خود را پوشش دهند.

اما به سرعت تمام شد. داده های اقتصادی چین منتشر شد، آژانس بین المللی انرژی و اوپک آخرین پیش بینی های خود را در بازار نفت منتشر کردند و قیمت ها دوباره کاهش یافت. خرس‌ها در بازار نفت کاملاً مسلط هستند - اما این یک سلطه شکننده است.

اوپک در آخرین گزارش ماهانه بازار نفت خود که اوایل این هفته منتشر شد، اعلام کرد که اکنون انتظار دارد تقاضای نفت خام در سال 2024 روزانه 1.93 میلیون بشکه افزایش یابد. این سومین تجدید نظر نزولی متوالی در رشد تقاضا توسط این کارتل بود که سال را با اطمینان از رشد بیش از 2 میلیون بشکه در روز آغاز کرده بود.

سپس آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود در بازار نفت اعلام کرد که تقاضای نفت در سال جاری به میزان متوسط ​​862000 بشکه در روز افزایش می‌یابد که بازبینی کاهشی دیگری از سوی پیش‌بینی‌کننده است

سومین شرکتی که از پیش‌بینی‌های تقاضای نفت پیروی می‌کرد، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، به همان اندازه خبر بد برای کسانی داشت که دوست دارند قیمت نفتشان بالا باشد. در به‌روزرسانی اخیر، EIA پیش‌بینی کرد که رشد تقاضای نفت در سال 2025 ضعیف‌تر از انتظار قبلی خواهد بود.

در چنین شرایط پیش‌بینی، به سختی می‌توان چیز مثبتی در مبانی نفت مشاهده کرد. افزایش عرضه غیراوپک از ایالات متحده، کانادا، گویان و برزیل، بازگشت عرضه از سوی اوپک و شرکای اوپک پلاس، و کاهش تقاضا از سوی بزرگترین مصرف کننده نفت جهان، همگی نشانه هایی هستند که قرمز چشمک می زنند. اما پیچش اینجاست: این پیش‌بینی‌کنندگان قبلاً اشتباهاتی مرتکب شده‌اند. ممکن است دوباره اشتباه کنند.

سال گذشته، اداره اطلاعات انرژی برای چند ماه متوالی گزارش داد که تولید نفت در پرمین در حال کاهش است. آن گزارش ها بر اساس داده های تخمینی بود. هنگامی که داده های واقعی به دست آمد، همانطور که با چند ماه تأخیر انجام می شود، معلوم شد که تولید در پرمین در طول تابستان بسیار به رشد خود ادامه داده است. EIA همچنین کم و بیش به طور مداوم نسبت به رشد تقاضای نفت ایالات متحده بدبین بوده است، اما امسال نشان داد که در دو ماه جداگانه ، تقاضا به بالاترین حد در چند سال گذشته رسیده است.

آژانس بین المللی انرژی شاید دیدنی ترین خطاکار باشد. در سال 2021، آژانس نقشه راه بدنام خود را به سمت Net Zero منتشر کرد که به طرحی برای گذار تبدیل شده است که توسط بسیاری از رسانه‌های دیگر طوطی‌سازی شده است. در این طرح، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که صنعت انرژی می‌تواند در همان سال اکتشاف نفت و گاز بیشتر را متوقف کند، زیرا جهان در میان سرعت جمع‌آوری انتقال به آن نیازی ندارد. اما به نظر می رسد رسانه هایی که نقشه راه را به عنوان یک طرح اولیه پذیرفته اند فراموش کرده اند که تنها چند ماه پس از انتشار آن نقشه راه، آژانس بین المللی انرژی خواستار عرضه بیشتر نفت و گاز در میان کمبود قریب الوقوع بود.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین این استدلال را تکرار کرده است که استفاده از خودروهای الکتریکی تقاضای نفت خام زیادی را از بین می‌برد و بدون توجه به تحولات بازار خودروهای الکتریکی، مانند کاهش فروش که قوی‌ترین سال خودروهای برقی را با تغییر دولت‌ها به چالش کشیده است.

تقاضای نفت از جمله در چین، که بزرگترین بازار جهان است، انعطاف پذیر است

صحبت از چین شد، این کشور مقصر مورد علاقه همه برای کاهش قیمت نفت است. تحولات اقتصادی که در سایر نقاط جهان معمولاً خوش‌خیم تلقی می‌شوند، مانند تورم ملایم، در چین به معنای آینده‌ای فاجعه‌بار برای تقاضای مصرف‌کننده و در نتیجه تقاضای نفت خام است. در واقع، آخرین افت قیمت که از دوشنبه آغاز شد دقیقاً بر این اساس بود: افزایش ضعیف تر از حد انتظار قیمت مصرف کننده در چین در ماه سپتامبر.

همچنین عرضه غیراوپک وجود دارد که آژانس بین‌المللی انرژی اغلب به عنوان دلیلی برای انتظارات خود از عرضه خوب و حتی مازاد عرضه ذکر می‌کند. در واقع، تولید برخی از تولیدکنندگان برجسته غیراوپک در حال افزایش است. با این حال، این افزایش آنچنان که به نظر آژانس بین المللی انرژی می رسد سازگار نیست. به عنوان مثال، برزیل به جای منحنی صعودی ثابت، شاهد نوسانات در تولید ماهانه نفت خود بوده است.

تولید گویان به صورت جهشی در حال افزایش است، اما حفاری های ایالات متحده در واکنش به کاهش قیمت ها، افزایش عرضه جدید را کاهش می دهد. و نفت کانادا، اگرچه افزایش شدید تولید را بین سال گذشته تا این سال نشان می‌دهد، اما در معرض تهدید دائمی محدودیت‌هایی از سوی دولت فدرال است که کاهش انتشار را بیش از هر چیز دیگری در اولویت قرار داده است.

با توجه به تقاضای چین، به نظر می‌رسد معامله‌گران میزان عادلانه گران فروشی را از دست داده‌اند. پس از پایان قرنطینه، تقاضای نفت چین به شدت افزایش یافت زیرا این کشور در حال بازگشت به چرخه رشد بود. با این حال، چنین موج‌هایی ناپایدار هستند و نرخ رشد تقاضا به زودی تضعیف می‌شود زیرا اقتصاد جهانی در اطراف چین به تلاش برای از بین بردن اثرات قرنطینه ادامه می‌دهد.

پیش‌بینی‌های مربوط به تقاضای نفت می‌تواند ابزار ارزشمندی برای به دست آوردن آینده‌ای نزدیک باشد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها