به گزارش خبرنگاران گروه اقتصاد گزارش خبر_بین الملل، بر اساس آخرین گزارش دفتر بین المللی دریانوردی ICC (IMB)، در نه ماه اول سال 2024، موارد گزارش شده دزدی دریایی و سرقت مسلحانه به پایین ترین سطح از سال 1994 رسیده است. با وجود کمترین حوادث گزارش شده در سه دهه اخیر، IMB و مرکز گزارش دزدی دریایی آن هشدار می دهند که ایمنی خدمه همچنان در خطر است.
دفتر بین المللی دریانوردی 79 حادثه را برای دوره ژانویه تا سپتامبر 2024 گزارش کرده است که نسبت به 99 حادثه در مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. این کاهش کلی قابل توجه و کمترین اعداد گزارش شده از سال 1994 است.
از ژانویه تا سپتامبر، 62 کشتی گزارش شده ، که از این تعداد شش کشتی ربوده شدند، 9 کشتی با تلاش برای حمله روبرو شدند و دو کشتی مورد شلیک قرار گرفتند. در 86 درصد از حوادث، مجرمان با موفقیت به کشتی دسترسی پیدا کردند که بیشتر حوادث در شب اتفاق افتاد.
خشونت علیه اعضای خدمه همچنان نگران کننده است، به طوری که 111 خدمه گروگان گرفته شدند، 11 نفر ربوده شدند و سه نفر تهدید شدند. در 45 مورد از حوادث گزارش شده، عاملان مسلح به سلاح، اسلحه و چاقو بودند…
... مجمع الجزایر اندونزی با افزایش پیوسته تعداد حوادث گزارش شده، همچنان یک منطقه نگران کننده است. از ژانویه تا سپتامبر 2024، 17 حادثه در مقایسه با 12 حادثه در سال 2023 و نه مورد در سال 2022 گزارش شده است.
استفاده اسلحه در 11 حادثه گزارش شد، 27 خدمه گروگان گرفته شدند و یک خدمه تهدید شد.
دو هواپیماربایی در ماه های فوریه و سپتامبر در تقریباً همان مکان در جنوب تانجونگ مالاتایور، کالیمانتان مرکزی گزارش شد که در آن محموله های نفتی از لنج های زیر یدک کش به سرقت رفتند.
در نه ماه اول سال 2024، 12 حادثه در منطقه خلیج گینه گزارش شده است که کمترین تعداد گزارش از سال 1996 است.
در حالی که کاهش تعداد حوادث گزارش شده قابل استقبال است، اما نگرانی در مورد ایمنی خدمه وجود دارد، با ربوده شدن 11 خدمه و گروگان گیری 21 خدمه.
هشت حادثه در آبهای سومالی و خلیج عدن گزارش شده است که سه کشتی ربوده شده و دو کشتی مورد تیراندازی قرار گرفتهاند.
IMB گزارشی مبنی بر هیچ گونه حادثه دزدی دریایی از کشتیهایی که از ژوئیه تا سپتامبر از این آبها عبور میکنند، دریافت نکرده است، احتمالاً به دلیل شیوع بارانهای موسمی.
تعداد حوادث در تنگه سنگاپور در مقایسه با 33 مورد در مدت مشابه سال گذشته به 23 کاهش یافته است. عاملان در 96 درصد موارد در سوار شدن به کشتی ها موفق بودند.
با توجه به چالشهای ناوبری این آبها، IMB هشدار میدهد که حتی حوادث فرصتطلبانه سطح پایین در چنین کشتیهای بزرگی میتواند به طور بالقوه خطر ناوبری را افزایش دهد.
IMB از کشتیها میخواهد که به آخرین بهترین شیوههای مدیریتی برای اطمینان از ایمنی خدمه، کشتی و محموله ادامه دهند…
...IMB همه مدیران کشتی و مالکان را تشویق می کند تا همه دزدی دریایی واقعی، تلاش و مشکوک به دزدی دریایی و سرقت مسلحانه جهانی را به عنوان اولین گام حیاتی برای اطمینان از تخصیص منابع کافی توسط مقامات برای مقابله با دزدی دریایی به مرکز گزارش دزدی دریایی گزارش دهند