تعالی سیمای نظام سلامت فارس در دولت سیزدهم

21 مهر 1402 برای مجموعه سلامت فارس روزی خاطره انگیز بود به واسطه میزبانی از مردی که در دومین سفر خود به استان فارس، این بار به رستم آمده بود تا پروژه ای که مدت ها بود مردم این شهرستان در انتظارش بودند، به یمن ورودش، به بهره برداری برسد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر تعالی سیمای نظام سلامت فارس در دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، سلامت فارس که به عنوان یکی از قطب های پزشکی کشور، پرچم توسعه و بالندگی را در جنوب ایران، همواره به اهتزاز درآورده، در این مسیر ایام پرفراز و نشیبی را از سر گذرانده است و در این گذر ایام، دولت سیزدهم توانست جانی تازه به ضربان تپنده کالبد سلامت فارس باشد.

سخن از دولتی است که سایه پر مهرش بر نظام سلامت و به ویژه مجموعه سلامت فارس، تنها به بیمارستان رستم محدود نمی شود و دستاوردهای گسترده ای را در تمامی ابعاد خدمت رسانی مجموعه سلامت و در قالب معاونت های هشت گانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز رقم زد.

کرونا، چالشی که مانع خدمت نشد

دولت سیزدهم در سال 1400، در شرایطی آغاز به کار کرد که تداوم اپیدمی کرونا، ایام سختی را برای کشور به ویژه در نظام سلامت به همراه داشت و تلاش برای مدیریت همزمان برنامه های سلامت محور در کنار بحرانی که اکنون به چالشی بلامنازع برای تمامی کشورها بدل شده بود، دشواری اقدامات در این حوزه را روزافزون می ساخت.

تامین واکسن برای کشوری که روزهای تحریم را از سر می گذراند، دست اندرکاران نظام سلامت را با چالشی جدی مواجه ساخته بود و البته این تهدید خود فرصتی شد برای خودکفایی در این عرصه که این مهم با برگزاری قرارگاه های هفتگی ملی، با حضور شخص رئیس جمهور و پیگیری های مجدانه برای آگاهی و چاره اندیشی برای رفع دغدغه های دست اندرکاران حوزه سلامت کشور دنبال شد.

در استان فارس نیز با بهره مندی از این چراغ راه و به پشتوانه تلاش جهادی مجموعه سلامت در تمامی عرصه ها، شاهد موفقیت های گسترده بسیاری در مدیریت کرونا بودیم که برخی توانست به الگویی کشوری تبدیل شود.

اما کرونا تنها چالشی بزرگ در حرکت پرشتاب چرخه سلامت در دولت سیزدهم بود که با روحیه جهادی سردمداران این دولت، توانست با سرعتی مطلوب، مراحل افول را طی کند و این خدمت جز به تلاشی شبانه روزی و همتی دلسوزانه میسر نشده است.

«دولت مردمی»، شعاری که رنگ عمل گرفت

در کنار کرونا، دولت سیزدهم که با شعار دولت مردمی آمده بود، توانست در حوزه سلامت این شعار را به پشتوانه رویکردی عملیاتی، به هدفی محقق تبدیل سازد تا سلامت، موهبتی دست یافتنی باشد در سراسر این خاک پهناور و پر گهر و در این عرصه، تلاش برای محرومیت زدایی، نگاه یکسان به تمامی مناطق و توسعه دسترسی عادلانه، به عنوان فرامینی بالادستی، در نظام سلامت کشور مورد تاکید قرار گرفته و تلاش شد در جای جای ایران، پیاده سازی شود.

در فارس تحقق این رویکرد بالادستی با بهره برداری از 155 پروژه عمرانی از جمله ساخت چهار بیمارستان جدید در مناطق مختلف استان به متراژ حدود 90 هزار مترمربع و اعتباری قریب به هزار میلیارد تومان، افزایش، تجهیز و نوسازی 825 تخت بیمارستانی عادی و ویژه، بهره برداری از 49 واحد جدید بهداشتی، راه اندازی 22 پایگاه جدید اورژانس و بهره ‌برداری از سه دستگاه اتوبوس آمبولانس و هشت موتورلانس، تامین تجهیزات پزشکی سرمایه ای به ارزش هزار و 600 میلیارد تومان، راه اندازی اتاق تمیز برج پژهشی حضرت محمد رسول الله(ص) به عنوان سیمای گویایی بخشی از دستاوردهای محقق از ابتدای دولت سیزدهم رقم خورد و هم اکنون نیز بیش از 250 پروژه عمرانی جدید در این مجموعه، در حال تکمیل و توسعه است.

تحقق تلاش برای توسعه گستره های خدمت رسانی به جامعه عشایری فارس با ساخت و استقرار 34 کانکس خانه بهداشت عشایری با اعتباری بالغ بر 10میلیارد تومان و اختصاص 147 دستگاه موتورسیکلت به بهورزان مناطق روستایی صعب العبور، جلوه ای دیگر از این نگاه بوده که در دولت سیزدهم محقق شده است.

شتاب در توسعه بهداشت و درمان فارس، در دولت سیزدهم

این نگاه توسعه گرایانه در حوزه بهداشت و درمان فارس نیز به عنوان یکی از مراجع مهم ارائه خدمات سلامت در کشور، با تلاشی مضاعف در دولت سیزدهم دنبال شد که در این میان می توان به اجرای گسترده برنامه های سلامت محور مرتبط با بحران کرونا، انجام قریب به دو هزار و پانصد هزار جراحی پیوند اعضا، بیش از 450 جراحی پیـونــد مغــــز استخــوان، انجام قریب به سیصد جراحی کاشت حلزون شنوایی، پاسخگویی به بیش از دو میلیون تماس مـردمـی در حوزه درمان و توسعه بسته های خدمتی مراقبت از گروه های مختلف با شناسایی بیش از 103 هزار بیمار جدید مبتلا به فشارخون بالا و ارائه بیش از 611 هزار خدمت مراقبتی، همچنین بیش از 713 هزار خدمت مراقبتی به بیماران مبتلا به دیابت در فارس و غربالگری بیش از 138 هزار نوزاد از نظر ابتلا بـه بیماری های متابولیک ارثی به عنوان بخشی از خدمات یاد کرد.

همچنین سلامت و امنیت غذایی مردم فارس نیز با کشــف نـزدیـک به 360 میلیـارد ریـال کالای قاچـاق سلامت محور، کاهش 40 درصدی زمان صدور پروانه های خـوراکـی و آشامیدنـی، بهداشتـی و آرایشـی با هدف تسریع در خدمات این حوزه در فارس، انجـام بیــش از 15 هــزار بازدیـد از داروخـانه ها از ابتــدای طـرح ملـی «دارویـار» و اجـرای سـامـانه الکترونیکـی مدیریت تجویز و توزیع شیـر مصنوعی یارانه ای برای نخستین بار در کشور، دنبال شده است و دانشگاه علوم پزشکی شیراز توانست به رتبه نخست در اجرای تهاتر مالیاتی برای تسویه بدهی های حوزه دارو و تجهیزات پزشکی دست یابد.

حرکت شتابان توسعه دانش و پژهش سلامت محور، در دولت سیزدهم

اما بدنه علمی مجموعه سلامت استان فارس نیز کوشید با این مسیر پرشتاب همراه باشد و این مهم با نگاه حمایتی دولت سیزدهم نسبت به اهمیت توسعه علمی، به ویژه در حوزه پژوهشی، توانی تازه یافت که گویاترین مصداق آن، نگاه جدی نسبت به توسعه اهداف دانش بنیان در حوزه سلامت فارس بود.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه مفتخر است به برگزاری 48 نشست تولید و ارتقای دانش بنیان که تا کنون ثمرات ارزشمندی را در توسعه اهداف این حوزه داشته و از سویی دیگر نیز راه اندازی پارک علم و فناوری سلامت فارس، توانست به عنوان زیرساختی کارآمد، شتابی مضاعف به توسعه پژوهش های سلامت محور در فارس ببخشد.

کسب 37 رتبه برتر دستیاران رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آزمون بورد؛ قرار گرفتن در ردیف هزار دانشگاه نخست جهان در رتبه بندی شانگهای 2023؛ کسب 20 عنوان رتبه اول تا سوم فناوران دانشگاه در جشنواره های فناوری کشورهای خارجی؛ تاسیس 12 رشته جدید در مقطع فلوشیپ، دکتری تخصصی، کارشناسی ارشد و کارشناسی؛ کسب رتبـه نخست کمیتـه تحقیقــات دانشجویـــی در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور، ثبت 36 اختراع ملی و بین المللی در حوزه سلامت، قرارگیری نـام ۴۷ عضـو هیـات علمـی دانشگاه در فهرست پژوهشگـران پراستناد دو درصد برتر جهان در سال 2022 و همچنین نمایه شدن چهار مجله علمی پژوهشی جدید از دانشگاه در پایگاه استنادی اسکوپوس به عنوان بزرگترین پایگاه استنادی جهان نیز دیگر جلوه های توسعه علمی سلامت فارس در دولت سیزدهم محسوب می شود.

همچنین تلاش برای توسعه حضور در عرصه های بین المللی، دیگر محور توسعه سلامت فارس بود که در دولت سیزدهم، با جذب و پذیرش حدود 200 دانشجوی بین‌الملل و امضای 12 تفاهم نامه علمی آموزشی با دانشگاه های معتبر جهان پیگیری شده و به تازگی نیز با حضور مدیران ارشد حوزه سلامت استان در کشور تاجیکستان و توسعه تعامل علمی با این کشور همسایه، شاهد اقدامی دیگر در این حوزه و افتتاح دفتر همکاری های علمی دانشگاهی وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در تاجیکستان بودیم.

در عرصه های فرهنگی، هنری و ورزشی نیز مجموعه سلامت فارس علاوه بر تداوم موفقیت صدرنشینی در جشنواره قرآن و عترت برای هشتمین سال پیاپی، در رویدادهایی نظیر مسـابقات سـراسـری «مشـاعره سلامت» و جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری سیمرغ نیز پیشتاز دانشگاه های علوم پزشکی کشور بوده است.

جوانی جمعیت در سلامت فارس، اولویتی که محقق شد

اما یکی از اهداف بالادستی مهم مجموعه سلامت در دولت سیزدهم را می توان تمرکز بر توسعه اهداف جوانی جمعیت، در تحقق تاکید مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع طی سال های اخیر دانست که به عنوان یک وظیفه حیاتی، به تمامی سازمان ها ابلاغ شده و در این میان نظام سلامت کشور، به نحو جدی و کارآمد به این عرصه ورود کرده و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در عمل به این رسالت خطیر، از پیشتازان این عرصه در کشور با راه اندازی قرارگاه جوانی جمعیت در سطح دانشگاهی بود.

در همین راستا طی دو سال گذشته کوشیده اهداف این ماموریت را در تعامل بین بخشی با دیگر سازمان ها، دنبال کند و از جمله دستاوردهای این حوزه می توان به راه اندازی پنج مرکز درمان ناباروری در استان، راه اندازی کلینیک سلامت باروری در درمانگاه امام رضا(ع)، تسهیل خدمات درمان ناباروری، اجرای مبانی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای کارکنان و توسعه فرهنگ آموزش سلامت در این حوزه اشاره کرد.

در این میان مجموعه مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با نگاه جامع نسبت به چالش های بومی حوزه سلامت استان، کوشیده اند این دغدغه ها را همسو با اهداف بالادستی، در دیدارهای متعدد با مسوولان وزارتی، مسوولان ارشد دیگر سازمان های کشور، تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادها و سازمان های مرتبط، پیگیری کنند.

از سویی دیگر سفرهای استانی دوره ای رئیس و مسوولان ارشد دانشگاه به مناطق مختلف استان، همسو با اهداف دولت مردمی، تلاشی دیگر برای تحقق جامع این شعار و پیاده سازی آن بود.

آنچه گفته شد، جلوه هایی از حمایت از توسعه قله های سلامت فارس در دولت شهید آیت الله رئیسی بود که اگرچه عمری کوتاه، اما برکتی افزون داشت.

::

مطالب مرتبط

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها