روایت سلامت در دولت مردمی؛

۵۵۲ پروژه بهداشتی در هفته دولت افتتاح می شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشستی به مناسبت هفته دولت، از افتتاح ۵۵۲ پروژه بهداشتی در هفته دولت و تحویل 2 هزار پروژه بهداشتی تا دهه مبارک فجر، خبر داد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر ۵۵۲ پروژه بهداشتی در هفته دولت افتتاح می شود

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، دکتر حسین فرشیدی، در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، ضمن تشریح اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت، گفت: در حوزه بهداشت دو موضوع بسیار مهم از جمله موضوع جمعیت و برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع را به طور جدی دنبال کردیم.

وی درخصوص مدیریت بیماری کرونا در کشور بیان کرد: طی سال گذشته و امسال در حوزه کووید، روند کنترلی و کاهشی داشتیم، اما ضرورت دارد که به مقوله تاب آوری نظام سلامت نیز پرداخته شود.

دکتر فرشیدی گفت: در دوران همه گیری کووید 19 ساختارهای نظام ارائه خدمات سلامت درگیر کرونا شدند، اما این خدمات در کنار سایر برنامه های نظام سلامت پیش رفت و هیچ برنامه ای مورد غفلت واقع نشد. در مورد خدمت رسانی در راهپیمایی اربعین نیز از تجارب دوران کرونا بهره مند خواهیم شد.

وی ضمن تاکید بر رصد دقیق بیماری‌ ها، افزود: بعد از پشت سر گذاشتن کرونا برای حفظ دستاوردهای چندین ساله باید رصد دقیق بیماری‌ ها را ادامه دهیم.

افتتاح ۵۵۲ پروژه بهداشتی در هفته دولت

دکتر فرشیدی ادامه داد: برای افزایش تاب آوری، گسترش زیرساخت فضای فیزیکی پیگیری شد تا حدود ۴۰۰۰ امکنه بهداشتی ساخته شود و در کنار آن بازسازی سایر مراکز هم دنبال شد. در هفته دولت نیز بیش از ۵۵۲ پروژه بهداشتی تجهیز و افتتاح می ‌شود و تا دهه مبارک فجر نیز ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی تحویل داده می‌ شود.

تاکید بر لزوم ارتقای سواد سلامت و خود مراقبتی

وی ضمن تاکید بر لزوم ارتقای سواد سلامت و خود مراقبتی، بیان کرد: ارتقای سواد سلامت جامعه چنانچه به خوبی انجام شود، از سال آینده می ‌توان وارد فاز آمادگی برای کنترل بیماری‌ های غیرواگیر شویم.

۹۱ شهر وارد فاز اجرایی طرح سلامت خانواده شدند

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در بحث برنامه سلامت خانواده از اردیبهشت ماه سال جاری، ۵۹ شهر در سطح کشور با هدف اجرای نظام ارجاع و طرح سلامت خانواده وارد فاز اجرایی شدند که اخیرا ۳۲ شهرستان دیگر هم به آن اضافه شده و به طور کلی، ۹۱ شهر در کشور وارد فاز اجرایی طرح سلامت خانواده شدند؛ سه استان کرمان، کرمانشاه و کردستان به طورکامل تحت پوشش برنامه سلامت خانواده قرار دارند.

وی افزود: طرح سلامت ‌بخش که بیمار از طریق نظام ارجاع در بیمارستان پذیرش شده و تحت درمان رایگان قرار می گیرد، در سه استان بوشهر، خراسان جنوبی و کردستان اجرایی شده و دانشگاه علوم پزشکی زابل و جیرفت نیز اخیرا به طرح اضافه شده اند. برای این طرح باید مشوق‌ هایی برای مردم و پزشکان در نظر گرفته شود.

وی گفت: در نظر داریم که هر ایرانی پرونده الکترونیک سلامت داشته باشد تا ارجاع و اطلاعات سلامتی بیمار به صورت الکترونیک ثبت و انجام شود.

دکتر فرشیدی افزود: در حوزه بیماری‌ های غیرواگیر که شایع ‌ترین علل مرگ و میر را طی 10 سال اخیر به خود اختصاص داده ‌اند نیز برنامه ‌ریزی گسترده ای داریم و از ماه های آخر سال جاری مقدمات برنامه آماده و با اجرای طرح سلامت خانواده، اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: ضمن فراهم کردن دسترسی الکترونیکی، باید دسترسی فیزیکی به خدمات را نیز برای مردم آسان کنیم، مردم باید در محلات دسترسی فیزیکی آسانی به خدمات بهداشتی داشته باشند تا غربالگری بیماری‌ های غیرواگیر انجام شود و افراد در زمینه چند فاکتور بسیار مهم از جمله تغذیه صحیح، فعالیت فیزیکی و ورزش و سایر موارد، آموزش ببینند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین تاکید کرد: در بررسی بیماری‌ های غیرواگیر، بحث سلامت روان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در این زمینه به حضور کارشناسان سلامت روان در مراکز بهداشت و سلامت بیش از پیش توجه داریم. انتظار داریم تا پایان امسال مراکز کاهش آسیب در سطح شهرها افزایش یابد.

دکتر فرشیدی در ادامه سخنانش درخصوص وضعیت بروز سرطان در کشور نیز اظهار کرد: یکی از برنامه‌ های مهم ما در سال ۱۴۰۳ پرداختن به بیماری ‌های غیرواگیر است. در حال حاضر کشورهای جهان درگیر بیماری‌ های غیرواگیر هستند و غربالگری برخی از سرطان‌ های شایع و قابل پیشگیری مانند سرطان پستان، سرطان روده و سرطان دهانه رحم در برنامه ‌های غربالگری ما قرار گرفت.

سرطان در دنیا رو به افزایش است

وی ادامه داد: در دنیا بروز سرطان‌ ها رو به افزایش است که عوامل مختلفی از جمله استرس، تغذیه، عدم تحرک و ژنتیک در بروز آنها نقش دارند. بخش مهمی از کنترل سرطان در مقوله پیشگیری و آگاهی رسانی جای دارد. سرطان ‌ها علائم اولیه دارند که مردم باید آنها را بشناسند تا در مراحل اولیه شناسایی و درمان شوند.

وی درخصوص آخرین وضعیت کرونا، گفت: در ماه های اخیر وضعیت پایداری داشتیم، اما همه کشورها به دنبال بررسی سویه‌ های جدید هستند. رصد روزانه کرونا را همچنان انجام می ‌دهیم، ولی سویه جدید کرونا هنوز به ایران نرسیده است. البته کرونا هنوز تمام نشده و باید همچنان مراقبت کنیم.

توصیه به استفاده از ماسک در اماکن شلوغ و پر ازدحام

وی ضمن توصیه به استفاده از ماسک در اماکن شلوغ و پر ازدحام، گفت: توصیه می ‌کنم کسانی که دزهای سوم یا چهارم واکسن کرونا را تزریق نکردند، اگر از واکسن قبلی ‌شان یکسال گذشته است، حتما واکسن تزریق کنند. در مورد واکسن آنفلوآنزا نیز پیش ‌بینی می ‌کنیم کار تزریق این واکسن از اواخر شهریور ماه آغاز شود.

وی افزود: در کمیته ایمن ‌سازی پیشنهاد دادیم تا دو واکسن جدید پنوموکوک و روتاویروس تا پایان سال وارد برنامه کشوری واکسیناسیون شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی در پیاده‌ روی اربعین، گفت: توصیه می ‌کنیم حتما یک نفر از هر کاروان آموزش کافی ببیند و تا حد امکان از پیاده ‌روی در طول روز خودداری کنند. بسیاری از مسائل برای زائران در بازگشت به کشور است که باید رعایت شود.

وی همچنین در توضیح اقدامات انجام شده در حوزه جمعیت گفت: در سال ۱۴۰۱ اقدامات بسیار مفیدی برای جوانی جمعیت انجام شد و اتفاق امیدوار کننده‌ ای در آمار و ارقام باروری دیدیم و شیب نزولی کاهشی شد. کار در این بخش بسیار بزرگ است و باید ریشه‌ ای به آن نگاه شود. حدود ۳ میلیون زوج نابارور داریم که باید از آنها حمایت کنیم و اقدامات تشویقی هم انجام شود و در عین حال از سقط‌ ها جلوگیری شود.

وی افزود: بحث سقط‌ ها موضوع پیچیده‌ ای است که بخشی از آن قانونی است؛ اما سقط ‌هایی که امکان پیشگیری از آن وجود دارد باید بررسی شود و آمار دقیقی ندارد و در این بین باید بر موضوع مشاوره تاکید شود تا مادر از خطرات سقط آگاه شود.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها