به گزارش خبر، سمیرا نیازی کارشناس ارشد مالی و امور مالیات در یادداشت ارسالی با موضوع "جزییات مالیات اینفلوئنسرها در سال 1401" به پایگاه خبری گزارش خبر آورده است؛
در سال های اخیر و با گسترش فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی، بسیاری از افراد درآمدهای فراوانی از این راه به دست آورده اند؛ در حال حاضر بسیاری از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام به امرار و معاش مشغول اند اما عده ای این وسط شغل «بلاگری» را برای خود انتخاب کرده اند. افرادی که به صورت روزانه به نمایش سبک زندگی لاکچری و روزانه های خود می پردازند و اغلب مخاطبانشان، زنان خانه دار، نوجوانان و جوانان هستند و از همین طریق و با افزایش دنبال کنندگان خود و باتبع آن تبلیغاتی که در استوری خود می گذراند، درآمدهای میلیونی کسب می کنند.
یکی از مشاغلی که با فراگیر شدن اینستاگرام رواج یافته، فعالیت افراد در حوزه بلاگینگ است که از مشاغل پردرآمدی نیز محسوب میشود. بلاگری یک شغل است و بلاگر با توجه به تخصص، حرفه و مهارتی که دارد در حوزههای مختلف دست به تولید محتوا زده و درآمد کسب میکند. امروزه یکی از رایجترین روشهای کسب درآمد بلاگرها تبلیغات است و افراد فعال در این حرفه اقدام به تبلیغ محصولات و کالاهای صاحبین برندها و کسبوکارها میکنند، به طوری که یکی از زمینه تبلیغ محصولات غذایی، دیگری تبلیغ محصولات آرایشی، پوشاک و ... میپردازند.
هرچند آمار دقیقی از میزان درآمد بلاگرها در دسترس نیست، اما با یک حساب سرانگشتی و دریافت تعرفه تبلیغات بلاگرها میتوان حدس زد که این درآمدهای میلیونی در بین بلاگرهایی با فالوروهای بالا بین 50 میلیون تا حتی یک میلیارد تومان در ماه متغییر است.
موضوعی که این روزها مطرح است این است که آیا بلاگرها مالیاتی بابت درآمد خود پرداخت میکنند یا خیر؟
طبق قانون بودجه ۱۴۰۰، درآمد اینفلوئنسرها از ابتدای امسال مشمول مالیات میشود و سال بعد باید اظهارنامه ارائه دهند . کمی که اخیرا دستور العمل اجرایی آن منتشر شده مربوط به بند (ز) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است. طبق این بند کاربران رسانه(اینفلوئنسرها) که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده (Follower) دارند، از محل درآمد تبلیغاتی خود مشمول مالیات میشوند که دستورالعمل اجرایی آن به تازگی به امضای وزیر امور اقتصاد و دارایی رسیده است. اگر اشخاص حقیقی با هر وسیلهای درآمد تبلیغاتی داشته باشند، طبق ماده ۹۳ (مالیات های مستقیم) مشمول مالیات میشوند و اگر اشخاص حقوقی نیز با هر وسیلهای از محل تبلیغات، درآمدی داشته باشند، مشمول مالیات بر درآمد خواهند شد.
درآمد کاربران حقیقی و حقوقی با بیش از 500 هزار دنبال کننده رسانههای کاربر محور ناشی از تولید، انتشار و اشتراک گذاری محتوای تبلیغاتی در فضای مجازی، مشمول مالیات بر درآمد، مطابق قانون مالیاتهای مستقیم است. این اشخاص ملزم به ثبت نام و خوداظهاری در نظام مالیاتی کشور از طریق مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانی WWW.TAX.GOV.IR و انجام کلیه تکالیف مطابق قوانین و مقررات مالیاتی میباشند.
علاوه بر درآمد کاربران با بیش از 500 هزار دنبال کننده، اشخاص حقیقی و حقوقی که به عنوان پیام گستر تبلیغاتی، نسبت به مدیریت صفحههای رسانههای کاربر محور در راستای تبلیغات و بازار یابی و کسب و کار اشخاص دیگر اقدام میکنند، نیز بابت این فعالیت شغلی مکلف به ثبت نام در نظام مالیاتی و انجام تکالیف، وفق قوانین و مقررات مالیاتی، از جمله ارسال اطلاعات مربوط به صاحبان آگهی و کاربران رسانههای کاربر محور در اجرای ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم میباشند. ین دسته از مؤدیان مالیاتی میبایست در اجرای مقررات مواد 100 و 110 قانون مالیاتهای مستقیم از طریق خوداظهاری نسبت به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت خود در موعد مقرر و پرداخت مالیات متعلق اقدام کنند.
در خصوص شناسایی آن دسته از کاربران دارای بیش از پانصد هزار دنبال کننده و پیام گستران تبلیغاتی مشمول قانون که از ثبت نام در نظام مالیاتی و ارائه اظهارنامه مالیاتی خودداری کردهاند، اضافه میکند: به استناد ماده 4 دستورالعمل اجرایی بند (ذ) تبصره 6 قانون بودجه سال 1400، اطلاعات لازم و فهرست مشمولان از سامانههای مالیاتی و دستگاههای متولی جمع آوری شده و پس از پایش، مطابق دستور العمل در تارنمای سازمان امور مالیاتی کشور بارگزاری خواهد شد.
دادهها و دیتاهایی که از سوی مراجع مختلفی رصد و ثبت میشود و به دست سازمان امور مالیاتی میرسانند را براساس الگوریتمهایی که وجود دارد، استوری تبلیغاتی این افراد در اینستاگرام و همچنین تیزرهای تبلیغاتی که منتشر میکنند، و نیز کسب و کارهایی که به صورت مجازی خدمات تبلیغاتی ارایه میدهند، مورد بررسی قرار می گیرند. نرخ تبلیغات بلاگرها و اینفلوئنسرها متفاوت است و اطلاعات مراجع ناظر براساس نرخهای مختلف تبلیغات این افراد و عملکرد آنها است و با این اطلاعات سازمان امور مالیاتی به تعیین پایههای مالیاتی میرسد. نرخ مالیات پس از تعیین پایه مالیاتی و ثبتنام افراد و اظهار مالیاتی آنها و معاف شدن آنها از مالیات یا معاف نشدن آنها اعلام خواهد شد.
در قانون مالیاتها چه قانون مالیات مستقیم و چه قانون مالیات بر ارزش افزوده همواره اصل بر اعتماد به مؤدیان و خوداظهاری صورت گرفته توسط ایشان است، لکن در مواردی که مؤدی از انجام وظایف و تکالیف قانونی خودداری کرده و یا قصد در کتمان درآمدهای مالیاتی و عدم ابراز آن و تضییع حقوق دولت و بیت المال را داشته باشد با اعمال جرائم و گاهاً اعلام جرم نسبت به استیفای حقوق دولت و مردم و مبارزه با فرار مالیاتی اقدام خواهد شد.
کلام آخر
شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام سهم قابل توجهی از مصرف این حجم از اینترنت را به خود اختصاص دادهاند. از همین رو توجه به پدیده اینفلوئنسرها یا بلاگرهای اینستاگرامی اهمیت ویژهای مییابد. مالیات اینفلوئنسرها جز درآمدهای عمومی محسوب میشود و درآمدهای عمومی نیز براساس جداول بودجه میان دستگاهها تنظیم میشود. یعنی این درآمد، درآمد اختصاصی نیست. در درآمدهای اختصاصی محل مصرف آن در قانون مشخص میشود. اما از آنجایی که محل مصرف این مالیات مشخص نشده، به عنوان درآمد عمومی دولت محسوب میشود.