به گزارش خبر، سمیرا نیازی کارشناس ارشد مالی و امور مالیات در یادداشت ارسالی با موضوع "مالیات نقل و انتقال خودرو چیست؟" به پایگاه خبری گزارش خبر آورده است؛
مالیات نقل و انتقال خودرو چیست؟
مالیات مبلغی است که همه باید بپردازیم. البته عدهای فکر میکنند که مالیات فقط برای کسبوکارها است و بقیه از پرداختن آن معاف هستند. در صورتی که بر اساس قانون تصویب شده، علاوه بر حقوق کارمندها، به هر کالایی که خرید و فروش میشود، مالیات تعلق میگیرد که خودرو هم جزو این است.
در گذشته، فروشنده و خریدار بعد از انجام معامله و تعویض پلاک، برای ثبت سند به دفترخانه مراجعه میکردند و در آنجا هزینه ثبت را پرداخت میکردند. در مبلغ ثبتی که پرداخت میشد، ۶۰% مربوط به مالیات بود که خود دفتردار بعد پرداخت میکرد. ۴۰% دیگر برای حق ثبت و ۱۰% حق دفتردار بود. البته این درصدها حدودی است و بر اساس شرایط متفاوت میبود.
ما در حال حاضر، اول از همه مالیات نقل و انتقال خودرو باید پرداخت شود. پس فروشنده و خریدار امکان انتقال و تعویض پلاک را بدون پرداخت ندارند. با این روش دیگر کسی نمیتواند نسبت به پرداخت مالیات خودروی خود بیتوجه باشد. نکته اصلی اینجاست که افرادی که قبلاً مالیات نقل و انتقال را پرداخت نکردهاند، اسم آنها در گروه بدهکاران مالیاتی ثبت شدهاست و امکان خروج از کشور را ندارند.
در حال حاظر پرداخت مالیات از طریق وبسایت مالیاتی انجام میشود. از ۶ فروردین ۱۴۰۱ به بعد، با مراجعه به سایت تعویض پلاک یا امور مالیاتی، امکان پرداخت مالیات و گرفتن نوبت تعویض پلاک وجود دارد. قبل از آن، فروشنده باید به سایتhttp://my.tax.gov.ir مراجعه میکرد و بعد از دریافت رسید پرداخت به سایت تعویض پلاک میرفت که دیگر مسیر این مرحله هم کوتاهتر شدهاست.
ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده
ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده در دوم خرداد ماه ۱۴۰۰ تصویب شد که بر اساس آن، از تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۰، پلیس راهنمایی و رانندگی موظف به گرفتن مالیات در هنگام نقل و انتقال شد. خلاصه این ماده شامل موارد زیر است:
تمامی خودروها و موتورسیکلتها به جز خودروهای: راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها مشمول مالیات نقل و انتقال هستند.
مالیات خودروهای تولید داخل یک درصد و خودروهای وارداتی دو درصد است. این مقدارها به مأخذ مذکور در تبصره ۱ ماده ۲۸ این قانون برای سال تولید است. مأخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده تا سال ۶ ام پس از سال تولید خودرو، ۱۰% از همان مأخذ به صورت سالیانه کاهش پیدا میکند و برای سالهای ۶ ام به بعد، ۴۰ درصد مأخذ میشود.
مالیات خودروهای صفر کیلومتر بر عهده کارخانه سازنده، مونتاژکننده یا شرکت واردکننده است. خریدار در صورتی که خودروی صفر را بخواهد بفروشد، باید مالیات آن را جداگانه بپردازد.
خودروها و موتورسیکلتهای با پلاک نظامی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی مشمول مالیات نقل و انتقال خودرو نمیشوند.
چگونگی محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو
نرخ مالیاتی پرداختی برای نقل و انتقال خودرو برای همه یکسان نیست. بلکه به نوع خودرو، مدل آن و اینکه تولید داخل است یا خیر، بستگی دارد. مالیات نقل و انتقال برای خودروهای مختلف، متفاوت است. اما آنطور که گفته میشود، خودروهای صفر مالیات بیشتری دارند و هرچقدر که از سال تولید آنها گذشته باشد، رقم کمتری برای مالیات نقل و انتقال میپردازند.
در واقع در سال اول تحویل خودرو و در صورت خروج از رهن شرکت خودروساز، اگر مالک تصمیم به معامله خودرو بگیرد، باید مالیات بیشتری بپردازد. به همین خاطر هم هزینه محضر برای خودروهای صفر بالاتر است چرا که مالیات نقل و انتقال آنها هم بیشتر میشود. یعنی مالیات ماشینی که تولید ۱۴۰۰است خیلی بیشتر خواهد بود.
گفته میشود که حدود ۶۰ درصد هزینهای که در مرحله نهایی شدن سند در محضر دریافت میشود مربوط به مالیات نقل و انتقال خودروست، ۲۰ تا ۳۰ درصد حق ثبت و بقیه این رقم حق دفترخانه است.
مالیات به کجا واریز می شود
برای برخی جای سوال است که مالیات پرداخت شده برای نقل و انتقال ماشین به کجا واریز میشود. در واقع مالیات که بخشی از مبلغ پرداخت شده در محضر است، به صورت مستقیم به حساب دارایی واریز میشود. اگر معامله خودرویی با وکالت فروش در حال انجام باشد، این رقم در زمان فروش اخذ میشود.
در واقع کل مالیات اخذ شده در کشور، چه مربوط به ارث و چه مربوط به ارزش افزوده یا معاملات باشد، به خزانه دولت واریز میشود و دولت موظف است آن را در جهت بهسازی زیرساختها و امور مربوط به مردم هزینه کند.
مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی
مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی، مسئلهای است که باعث شده، بسیاری از مالکان این خودروها یا آنهایی که در حوزه خرید و فروش این مدل اتومبیلها فعالیت میکنند، نسبت به این مسئله شکایت داشتهباشند. هرچند هیچ مرجعی برای رسیدگی به شکایت آنها وجود ندارد. در ابتدا مالیات این نوع اتومبیلها برابر با ۱% بود که بعد به ۲% رسید. افزایشی که به نظر میآید مجلس در تصویب آن بسیار عجله کردهاست.
چند نکته مهم دیگر در خصوص مالیات نقل و انتقال
در خصوص مالیات نقل و انتقال انواع چند نکته مهم دیگر هم است که باید به آنها توجه کنید:
از تاریخ ۷ فروردین ۱۴۰۱، لازم نیست که فروشنده و خریدار به دو درگاه جداگانه مراجعه کنند. از طریق همان سایت تعویض پلاک امکان پرداخت مالیات و گرفتن نوبت وجود دارد. البته اگر فروشنده با خریدار دیگر ارتباطی نداشته باشد، خود میتواند از به صورت جداگانه مبلغ را از طریق سایت مالیات پرداخت کرده و رسید آن را به خریدار تحویل دهد. ارائه رسید در هنگام تعویض پلاک الزامی است.
مبلغ مالیات به حساب خزانه دولت واریز میشود.
آنهایی که در گذشته مالیات نقل و انتقال خودروی خود را پرداخت نکردهاند، بدهکار مالیاتی بوده و امکان خروج از کشور و انجام دادن بعضی فعالیتها را ندارند.
امکان استفاده از سامانه آنلاین اولین بار در استان سمنان اجرا شد و بعد امکان استفاده از آن در کل کشور مهیا شد.
امکان دریافت نوبت بدون پرداخت مالیات وجود ندارد. اگر افراد بدون دریافت نوبت و پرداخت مالیات، خود به مراکز مراجعه کنند، امکان استفاده از خدمات را نخواهند داشت.
کلام آخر
مالیات همیشه یکی از راههای درآمدزایی دولتهاست. هرچند که در طول دهههای گذشته و به دلیل اقتصاد تکمحصولی ایران، بیشترین درآمد دولت مربوط به فروش نفت بوده اما همیشه دولتها به این مساله تاکید کردهاند که احیای درآمدهای مالیاتی و توجه به آن میتواند بخش مهمی از کسری بودجه آنها را تامین کند.
در عین حال همیشه یک فرار مالیاتی بزرگ وجود داشته که هیچ دولتی قادر به کنترل آن نبوده است. بخشی از این مالیات، مربوط به کالاهایی است که خرید و فروش میشود. سیاستگذاران به طور معمول کلیه کالاهای قابل معامله را مشمول مالیات میکنند؛ از ملک تا خودرو.