به گزارش خبر_پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت _گروه صنعت و تجارت، رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، در نامه ای تبریک به مناسبت راه اندازی این کشتی، خاطرنشان کرد که طراحی و ساخت این کشتی نقطه اوج سیستم بسیج منابع منحصر به فرد این کشور است.
شی در نامه خود که توسط هی لیفنگ، معاون نخست وزیر این کشور قرائت شد، گفت: "امیدوارم بتوانیم سخت کار کنیم تا از این دارایی مهم علم و فناوری به بهترین شکل استفاده کنیم و نوآوری و خلاقیت در علوم دریایی را تقویت کنیم." مراسم راه اندازی
این کشتی حفاری توسط سازمان زمین شناسی چین در وزارت منابع طبیعی و با همکاری نزدیک با موسسه کشتی سازی چین که به طراحی کشتی کمک کرد، توسعه داده شد. این کشتی توسط کارخانه کشتی سازی Huangpu Wenchong، بخشی از شرکت کشتی سازی دولتی چین (CSSC) ساخته شده است. ساخت این کشتی در نوامبر 2021 آغاز شد و سال گذشته در دسامبر به پایان رسید و از آن زمان تحت آزمایش و راه اندازی قرار گرفت. این کشتی قرار است اولین سفر خود را تا پایان سال جاری آغاز کند.
منگ شیانگ با طول 590 فوت (180 متر) و 108 فوت (33 متر) عرض، به بزرگترین کشتی تحقیقاتی چین تبدیل می شود. جابجایی آن 42600 تن و برد آن 15000 مایل دریایی است. این کشتی 180 نفر را در خود جای می دهد و طبق گفته کارخانه کشتی سازی برای کار در شرایط شدید دریا (سطح 6) و همچنین برای زنده ماندن ایمن از یک ابر طوفان طراحی شده است.
سازمان زمین شناسی چین (CGS)، نشان می دهد که منگ شیانگ تنها کشتی حفاری در اعماق اقیانوس در جهان است که قادر به انجام حفاری فوق عمیق در عمق 11000 متری است. تحلیلگران بر این باورند که کشتی حفاری فوقالعاده بزرگ که دارای سیستمهای حفاری پیشرفته است، به چین کمک میکند تا هزینههای اعزامی برای مطالعات و بررسیهای اعماق اقیانوس را کاهش دهد.
شایان ذکر است، این کشتی همچنین اولین کشتی در جهان است که عملکردهایی مانند حفاری علمی در اعماق اقیانوس، اکتشاف نفت و گاز، و بررسی هیدرات گاز طبیعی و استخراج آزمایشی را ادغام می کند.
ژو ژنچیانگ، مدیر سازمان زمینشناسی دریایی گوانگژو، تحت نظر CGS، به شینهوا گفت: «نمونههای هسته اعماق زمین که کشتی به بازیابی آنها کمک میکند، شواهد مستقیمی را برای دانشمندان جهانی برای مطالعه تکتونیک صفحه، تکامل پوسته اقیانوسی و آبوهوای باستانی دریایی ارائه میکند.
اخبار این کشتیسازی نشان میدهد که این کشتی در 50 فناوری اصلی پیشرفت کرده است و مشکلاتی مانند ادغام چندین عملکرد از جمله حفاری علمی اقیانوس، اکتشاف نفت و گاز در اعماق دریا، و اکتشاف گاز طبیعی را بر روی یک پلت فرم حل میکند. این کشتی دارای یک سیستم موقعیت یابی پویا DP-3 بر اساس یک سیستم ذخیره انرژی حلقه بسته است. این آزمایشگاه دارای آزمایشگاههایی برای تحقیقات بلادرنگ در تمام رشتههای دریایی است. همچنین دارای یک سیستم اطلاعاتی جامع است که قادر به جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها در زمان واقعی از بیش از 20000 نقطه نظارت است.