به گزارش گروه اقتصاد _پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت، ناوگان سایه همچنین خطرات قابل توجهی برای تجارت جهانی دارد. بسیاری از کشتیها درگیر شیوههای فریبنده کشتیرانی هستند و خطری برای محیط زیست هستند - بسیاری از نفتکشها به طور آشکار استانداردهای ایمنی اولیه را نادیده میگیرند و احتمال نشت نفت فاجعهبار را افزایش میدهند.» "محدود کردن این درآمدها، از جمله با سرکوب شرکت هایی که این کشتی ها را بیمه می کنند، برای حفظ امنیت مشترک ما حیاتی است."
این تلاش یکی از گستردهترین اقداماتی است که از زمانی که غرب تلاشها برای محدود کردن تجارت نفت روسیه را آغاز کرد و در حالی صورت میگیرد که ناوگان سایه همچنان در حال رشد است. S&P Global دادههایی را در اوایل ماه منتشر کرد و گزارش داد که مجموعه ریسک اطلاعاتی کالاهای دریایی و دریایی آن 889 نفتکش حداقل 27000 داتوات را شناسایی کرده است که برای حمل و نقل نفت تحریم شده از جمله روسیه، ایران و ونزوئلا استفاده شدهاند. آنها گفتند که ناوگان ترکیبی بیش از 111.6 میلیون Dwt و 17 درصد از ناوگان نفتکش های جهانی را تشکیل می دهد.
در حالی که تلاشهای گذشته بریتانیا بیشتر بر روی کشتیهایی متمرکز بود که از ثبتهای بینالمللی استفاده میکردند، فهرست امروز شامل 11 کشتی است که به طور غیرمستقیم توسط Sovcomflot از طریق ناوگان Invest در سن پترزبورگ و ناوگان جنوبی کنترل میشوند. 9 تا از تانکرهای ذکر شده در روسیه ثبت شده اند. این تلاش همچنین دو شرکت روسی، بیمه آلفا و VSK را که در این اطلاعیه آنها را «بیمهگران مشکوک» میخواند، به دلیل فعال کردن ناوگان سایه تحریم میکند.
بسیاری از کشتی ها از هند یا چین مدیریت می شوند و طیف وسیعی از پرچم ها را نشان می دهند. این کشتیها عمدتاً در پاناما با هفت کشتی، و همچنین در گابن و باربادوس و موارد فردی از سیرالئون، جزایر کوک، و آنتیگوا و باربودا ثبت شدهاند.
بسیاری از کشتی ها به وضوح در ناوگان سایه با مدیریت ناشناخته قرار دارند و دو کشتی در پایگاه داده Equasis به عنوان دارای اطلاعات پرچم نادرست فهرست شده اند. Valor (113,000 dwt) به صورت نادرست ثبت گزارش در گینه منعکس شده است و Daksha (10,000 dwt) به اشتباه یک ثبت کومور را شناسایی می کند.
بریتانیا با تأکید بر تلاشهای خود برای سرکوب ناوگان سایه، در 12 نوامبر گزارش داد که یک نفتکش Ksena (106000 dwt) را که پاناما را به عنوان رجیستری و مدیریت آن از مولداوی نشان میدهد، به چالش کشید. این نفتکش چالش بریتانیا را نادیده گرفت و اطلاعاتی در مورد بیمه خود ارائه نکرد که منجر به قرار گرفتن آن در تحریم های امروز شد.
بریتانیا گزارش می دهد که 43 کشتی با بیمه مشکوک را به چالش کشیده است تا جزئیات آنها را هنگام عبور از آب های بریتانیا ارائه کنند. تحریمها به بریتانیا اجازه میدهد تا نفتکشها را از ورود به بنادر بریتانیا منع کند و به عنوان نمونه نفتکشهای Artemis (117000 dwt ثبت شده در گابن) و Sea Fidelity (115000 dwt ثبت شده در جزایر کوک) را ذکر میکنند که بریتانیا گزارش میدهد که از آن زمان در بالتیک بیکار هستند. ماه گذشته تحریم شد
بریتانیا گزارش می دهد که اکنون 73 نفتکش را تحریم کرده است که به گفته وی از ایالات متحده که 39 نفتکش را در فهرست قرار داده و اتحادیه اروپا که 19 نفتکش را تحریم کرده است، بالاتر است. آنها گفتند که نیمی از کشتی های فهرست شده امروز به تنهایی بیش از 4.3 میلیارد دلار نفت و فرآورده های نفتی مانند بنزین را در سال گذشته حمل کرده اند.
تلاش جدید در حالی اعلام شد که دیوید لامی، وزیر امور خارجه بریتانیا در حال آغاز دیدار با وزرای خارجه گروه 7 است. کیر استارمر، نخستوزیر بریتانیا در ماه جولای گزارش داد که 46 کشور و اتحادیه اروپا در تحریمها علیه ناوگان سایه مشارکت دارند و لامی از نشست فعلی برای فشار برای حمایت بیشتر استفاده خواهد کرد. پس از اینکه اعضای پارلمان اروپا در 14 نوامبر با اکثریت قاطع قطعنامه جدیدی را تصویب کردند، گزارش شده است که اتحادیه اروپا در حال کار بر روی مرحله بعدی تحریم های خود است.