به گزارش گروه صنعت و تجارت_ پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت، این آخرین مورد از یک سری حوادث است زیرا تنش ها همچنان بالاست و تایوان قول داده است نظارت خود را بر کشتی های چینی که وارد مناطق ممنوعه می شوند افزایش دهد.
گارد ساحلی گزارش می دهد که وقتی به منطقه رسید، کشتی ناشناس را که 3 مایل در داخل منطقه ممنوعه حرکت می کرد و تگرگ های مکرر را نادیده می گرفت، ردیابی کرد. هنگامی که گارد ساحلی برای توقف کشتی برای بازرسی برنامه پخش می کرد، گزارش می دهد که کشتی شروع به گذراندن مسیر زیگ زاگ برای جلوگیری از رهگیری کرده است.
هنگامی که آنها سوار کشتی شدند، گزارش دادند که کشتی نامی ندارد و پنهان شده یا احتمالاً رنگ شده است. علاوه بر این، کشتی فاقد اسناد و مدارک و ثبت نام بود. شش خدمه در هواپیما بودند و هیچ یک از آنها مدارک شناسایی نداشتند.
گارد ساحلی گزارش می دهد که کشتی حدود 500000 لیتر سوخت و تجهیزات لوله داشت. گمانه زنی ها حاکی از آن است که این کشتی برای سوخت رسانی به قایق های ماهیگیری چینی استفاده می شده است که تایوان نیز می گوید به طور غیرقانونی در آب های این کشور فعالیت می کنند.
بارج برای بررسی بیشتر به بندر نزدیک تایپه هدایت شد.
از آغاز سال 2025، مقامات گفته اند که نیروهای دفاعی تایوان و گارد ساحلی تلاش ها را برای ردیابی مشکوک کشتی ها هماهنگ می کنند. آنها کشتی های ثبت شده خارجی و متعلق به چین را که در تایوان سرگردان هستند و همچنین کشتی هایی را که وارد مناطق ممنوعه می شوند، هدف قرار داده اند.
تایوان در ژانویه یک کشتی متعلق به چین را به آسیب رساندن به کابل زیردریایی متهم کرد و در فوریه گارد ساحلی گزارش داد که کشتیای را که لنگر خود را میکشد و به کابلهای دیگر آسیب میرساند، گرفته است. ده روز پیش، تایوان یک کشتی تحقیقاتی چینی را که در یک منطقه ممنوعه حرکت می کرد و ابزارهایی را در آب قرار می داد، بدرقه کرد.