به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، تجربه سال های متمادی نشان داده که پاشنه آشیل وزارت صمت، بخش خودرو است. از این رو وضعیت بازار خودرو و عملکرد خودروسازان تاثیر مستقیمی در رضایت خواص و عوام از وزیر صمت دارد. هرچقدر وزیر صمت در بخش خودرو موفق تر عمل کند به همان اندازه می تواند دورنمای بلندمدت تری را برای خود در وزارت صمت متصور شود.
در همین چارچوب سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یا همان ایدرو مهم ترین سازمان در وزارت صمت و بدنه تصمیم گیری در حوزه خودرو است. اینکه چه شخصی به عنوان رئیس ایدرو انتخاب می شود، مسیر آینده صنعت خودرو را نشان می دهد.
قاعدتا اگر فردی محافظه کار و نگاه دهه ۶۰ و ۷۰(حاکمیت تفکرات سوسیالیستی) بر مسند قدرت بنشیند، آینده خودروسازی بهبود نخواهد داشت و برنامه های اعلامی وزیر صمت برای ایجاد رقابت در خودروسازی و توسعه خوصوصی سازی ابتر می ماند. ولی اگر فردی تکنوکرات با نگاه جسورانه و اصلاح طلبانه عنان امور را بر عهده بگیرد، می توان امید داشت تحرکات خوبی در راستای برنامه وزیر صمت برای توسعه خودروسازی صورت گیرد. براین اساس شاید انتخاب رئیس ایدرو از انتخاب خود وزیر صمت مهم تر باشد.
حال در همین راستا همه چشم ها به ساختان سمیه دوخته شده تا به زودی حکم رئیس جدید ایدرو صادر شود. هرچه که مشی دولت چهاردهم نشان می دهد چندان نمی توان به شنیده ها و اسامی مطرح شده در محافل غیررسمی اعتنا کرد ولی خبرها حاکی از مطرح بودن چند نام برای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. از منوچهر منطقی که بعد از انتقادات رسانه ای چند روز پیش احتمال انتصاب ش به صفر نزدیک شده، گرفته تا فرشاد مقیمی، سعید زرندی و جعفر سرقینی.
البته در این بین ۲ مدیرعامل دیگر خودروسازی نیز مطرح هستند که دارای رزومه موفقی در شرکت های خودروسازی داشته اند..
با توجه به حساسیت جایگاه ایدرو و لزوم اتخاذ سیاست درست برای خودروسازی، بایستی فردی برای ریاست ایدرو انتخاب شود که به لحاظ علمی و تجربی مسلط به خودروسازی و به نوبه خود متخصص این حوزه باشد. فردی که هم به مختصات بنگاه داری و سهام داری در خودروسازی اشراف دارد و هم ادبیات توسعه در این صنعت را می شناسد.
منبع:بازار