شهروند خبرنگار گزارش می دهد؛

خانه هایی که پشت ساخت و سازهای غیرمجاز محبوس شدند

ساخت و سازهای غیرمجاز، علاوه بر ایجاد چهره ناهمگون در سیمای شهری و روستایی، مشکلات متعددی در مسیر اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه پایدار ایجاد می‌کند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر خانه هایی که پشت ساخت و سازهای غیرمجاز محبوس شدند

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرها، از جمله پدیده هایی است که به دنبال تحولات ساختاری و بروز مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی همچون جریان سریع شهرنشینی و مهاجرتهای روستایی لجام گسیخته به وفور در کشور پدیدار شده است، با توجه به ماهیت ساخت و ساز غیرمجاز در حریم شهرها، بروز تغییرات کالبدی، زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی در نواحی شهری اجتناب ناپذیر است،گسترش این پدیده می‌تواند اثرات مطلوب و نامطلوبی همچون تخریب سیمای کالبدی شهر، از بین رفتن منابع، تعرض به حریم رودها و در نهایت آلودگی زیست محیطی، ارائه ناکارآمد خدمات شهری را برجای بگذارد.

نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و تاسیسات و حفاظت از حریم به عهده شهرداری مربوط می باشد، هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز در این حریم تخلف محسوب و با متخلفین طبق مقررات رفتار خواهد شد.

کنترل ساخت و سازهای شهری جهت توسعه متوازن و بهینه شهر و به طور عمده از طریق ضوابط و مقررات ساخت و ساز شهری صورت می‌گیرد، عدم اجرای بسیاری از ضوابط و احکام مذکور، مدیریت شهری را به اقدامات گوناگون نظیر کنترل مستمر ساخت و سازها، تعیین ضمانت‌های اجرایی قانونی برای رعایت ضوابط و مقررات و اخذ جریمه واداشته است، اما با وجود اقدامات کنترلی مدیریت شهری که مرجع قانونی اجرای ضوابط و مقررات ساختمانی و نظارت بر ساخت و سازهای شهری است، سالانه موارد قابل توجهی از تخلفات ساختمانی در شهرها گزارش می‌شود.

تخلفاتی همچون ساخت و ساز بدون پروانه، رعایت نشدن اصول ایمنی و استحکام در ساخت بناها، تغییر کاربری در جریان ساخت و ساز، فقدان نظارت کافی از سوی مسئولان فنی، تراکم ساختمان سازی، ارتفاع اضافی بناها و ساخت و سازهای خلاف ضوابط به صورت پیشروی طولی نه تنها موجب ناهنجاری کالبدی در سیمای شهری شده بلکه در حال ایجاد مشکلاتی برای محیط اجتماعی است.

در آخرین گزارشی که در قاب خبری شهروند خبرنگار از شاهدشهر شهرستان شهریار به دست رسانه گزارش خبر ارسال شده است مشاهده می کنیم با وجود دستور معاون امور عمرانی فرمانداری شهرستان شهریار در خصوص تخلف ساختمانی شامل «پیشروی و سطح اشغال» و جلوگیری از احداث این بنا صادر شده متاسفانه شاهد ادامه احداث این ملک هستیم که باعث ایجاد مزاحمت برای اهالی و تخریب سیمای محل شده است.

در این گزارش که از سوی یکی از همسایگان مجاور این ساخت و ساز ارسال شده ، آمده است:

"در رابطه با موضوع ساخت و ساز غیرمجاز، واقع در شاهدشهر، خیابان دکترحسابی، خیابان شهید چمران، کوچه آذربایجان از شروع کار، چند شاکی داشته که به شهرداری اعلام و درخواست جلوگیری از کار شده است.

در ادامه با وجود پیگیری های فراوان و درخواست های مکرر خدمت آقای شهردار، متاسفانه بعد از گذشت حدودا یکسال تا به امروز هیچ پاسخی دریافت نکردیم.

بدین جهت شهروندان، مطابق قوانین و حقوق شهروندی انتظار دارند تا شهردار محترم شاهدشهر در رابطه با این تخلفات آشکار پاسخی قانونمند بدهند.

تخلف شامل پیشروی غیرمجاز که قانونا باید 60 درصد بنا باشد اینجا 100 درصد بنا ساخته دوباره یک متر بالکن هم پیشروی کرده و تجاوز به معبر داشته که همون سطح اشغال می باشد."

در همین خصوص رسانه گزارش خبرآمادگی خود را جهت درج انتشار پاسخ مسئولان شهری شاهدشهر را اعلام می دارد.

نظرات شما ( 26 نظر )

علیرضا
با سلام واقعا به نظر بنده اگر قانون اجرا بشه هیچ کس جرات تخلف رو نداره.واقعا آدم متاثر میشه ازین همه تخلف که چرا باید تخلفی صورت بگیره تا مسوولین بعد ها جلوش رو بگیرن
یاری
خبری که گذاشتید فوق العاده بود. الانکه مسئولان در حال رسیدگی به موضوع ساختمانها و ویلاهای غیرمجاز در خارج شهرها و زمین های کشاورزی هستند در ادامه خیلی خوب هست که به این موضوع در داخل شهرها هم بیشتر رسیدگی شود تا اینگونه شاهد ساخت و سازهای لجام گسیخته نباشیم.
محمدی
به امید پیگیری مسئولین در این موارد
علیرضا
گزارش خبرتون خیلی خوب بود امیدواریم اینگونه خبررسانیها بیشتر شود و به امید پیگیری مسئولین ذی ربط 👌👌
مجید
همون 3 تا پ در کار بوده 😆😆😂😂😂😂
نیلوفر
گزارش خبرتون خیلی واضح حقایق را نشان داد. مرسی ی ی ی
رضا
ممنون از گزارش خوبتون.. واقعا جای تعجب داره یعنی توی اون شهر اینقدر شیر تو شیر شده.....
زهره
بسیار عالی بود
مددی
بسیار عالی که همه چی را شفاف در خبرتا ن نشان دادید همانطور که از عکسها پیداست واقعا حق همه همسایه های مجاور ضایع شده است!!!!!!!!!
☆☆☆
همه میدونن در این موارد از سازنده ها حمایت میشه و شهرداری و شورا دستشون تووی یک کاسه است خودمون نمیتونیم به خودمون دروغ بگیمم که
م ن
گزارش خبرتون بسیار عالی بود و آگاهی دهنده برای کسانی که از حق و حقوقشان و قواننین اطلاع ندارند آگاهی داد. متشکریم
شهروند شاهدشهر
اینجانب به سهم خودم حمایتمو از این شهروند اعلام میکنم به امید ریشه کن شدن ظلم و فساد 👌👌👌✌✌✌✌66
غلامی
در نامه فرمانداری به نظرم اگر شهرداری واقعا رونوشت برای دادستان فرستاده باشه یعنی به دادستان دروغ گفته سر دادستان هم کلاه گذاشته و خلاف کرده اگر هم نفرستاده باشه و برای سندسازی بوده باز هم خلاف کرده حالا وقتی شهرداری خودش خلاف اندر خلاف هست چجوری جلوی خلاف سازنده رو میگیره 😂😂😂
یک شهروند
باسلام .احترام به قانون بر همه مردم و مسئولین واجب است ..زمانی که همه ی شهر پر شود از هرج ومرج و بناهای غیر مجاز چهره شهر مکدر و مخدوش و باعث ایجاد سوانح و خسارت های جانی و مالی برای شهروندان میشود.‌ چه خوب است که با خبررسانی به موقع مردم به مسئولان ذی ربط و پیگیری نهاد مربوطه هر چه سریعتر در بهبود و آبادانی شهر مان سهیم باشیم و شاهد رشد و توسعه پایدار در همه حوزه ها و میدان های فرهنگی و اقتصادی و عمرانی و ...باشیم.
ناشناس
از آنجاییکه بنده بومی این شهر میباشم بیشتر افراد را از جمله اعضای شهرداری را میشناسم و باید بگویم در رابطه با نامه فرمانداری آقای راد که رئیس شهرسازی هستند در پایین نوشته اند جلوگیری از ساخت و رفع خلاف که امضا هم کرده اند و همچنین در زیر آن یک رونوشت برای دادستان فرستادن... در حالیکه در عکسهای موجود ساختمان ساخته شده و ظاهرا به اتمام رسیده. حالا پرسشی که پیش می آید این است که آیا در واقعیت رونوشتی به دادستان ارسال شده است؟؟؟ یا آنهم جزو سندسازیهای شهرداری بوده است؟؟؟

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها