تغییرات دولت سیزدهم در ایستگاه جاده مخصوص توقف دارد؟

این روزها پی در پی خبر از عزل و نصب‌های مدیریتی در بخش‌های وابسته به دولت به گوش می‌رسد؛ با این حال اما خودروسازی فعلا از توفان تغییرات در امان مانده است. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد موج تغییرات، بخش وابسته به دولت صنعت خودرو را نیز دیر یا زود در بر خواهد گرفت.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر تغییرات دولت سیزدهم در ایستگاه جاده مخصوص توقف دارد؟

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه شرکت وابسته به دولت و اصلی‌ترین تولیدکننده‌های خودرو در کشور، معمولا با تغییر دولت‌ها با عزل و نصب های مدیریتی مواجه می‌شوند.

گاهی حتی تغییر وزرا در دولت نیز زمینه رفتن مدیری و آمدن مدیری دیگر را فراهم می‌کند. حالا که دولت سیزدهم روی کار آمده است، تغییرات مدیریتی در خودروسازی دور از ذهن نیست.

هرچند دولت و وزارت صمت همواره سعی در انکار نقش خود در تغییرات مدیریتی خودروسازی دارند و آن را نتیجه تصمیم هیات‌مدیره شرکت‌های خودروساز می‌دانند، با این حال بر کسی پوشیده نیست که سرچشمه عزل و نصب‌ها کجاست.

دولت با وجود سهم اندک در سهام خودروسازان، در بسیاری از امور آنها دخالت می‌کند و تغییرات مدیریتی نیز یکی از این موارد به حساب می‌آید. بنابراین اینکه در دولت سیزدهم هم عزل و نصب‌های مدیریتی در خودروسازی صورت گیرد، کاملا محتمل است.

مدیران فعلی خودروسازان بزرگ، منصوب دولت قبل هستند و ازآنجاکه دولت سیزدهم سیاستی جدا و متفاوت را در پیش گرفته، ممکن است دست به تغییرات در رأس غول‌های جاده مخصوص بزند.

از طرفی، وزارت صمت دولت سیزدهم برنامه‌هایی رویایی برای صنعت خودرو (از جمله تولید ۳میلیون دستگاهی و صادرات یک‌میلیونی) در نظر گرفته است و طبعا مدیرانی می‌خواهد که همراستا با این برنامه باشند.

از همین رو ممکن است وزارت صمت به این نتیجه برسد که مدیران فعلی خودروسازی توان و انگیزه پیشبرد اهداف این وزارتخانه را ندارند و نیاز است افراد دیگری سکان هدایت شرکت‌های خودروسازی بزرگ را به‌دست بگیرند.

دولت سیزدهم در روزهای ابتدایی شروع به کار، چندان تغییرات مدیریتی خاصی نداشت؛ اما رفته‌رفته توفان عزل و نصب‌ها آغاز و اخیرا نیز شدت یافته است.

در حال حاضر اخباری رسمی و جدی مبنی بر تغییر مدیران عامل خودروسازان بزرگ در دست نیست؛ اما با در نظر گرفتن تجربه تغییر دولت‌ها و آنچه در گذشته رخ داده، رسیدن توفان عزل و نصب‌ها به «جاده مخصوص» محتمل است.

خودروسازی ایران در سال‌های پس از انقلاب تغییرات مدیریتی زیادی را به خود دیده است که البته اوج آن در دهه ۹۰ رخ داد. در این دهه، سایپا پنج‌ بار و ایران‌خودرو نیز دو بار درگیر تغییرات مدیریتی شد.

نگاهی به فهرست مدیران دو خودروساز بزرگ کشور از سال ۱۳۶۰ تا به امروز نشان می‌دهد متوسط عمر مدیرعاملی در ایران‌خودرو، چهار سال و در سایپا نیز ۵/ ۳ سال بوده است.

این اعداد در مقایسه با استانداردهای جهانی بسیار پایین به شمار می‌روند و نشان‌دهنده نفوذ دولت و سیاسیون در خودروسازی کشور هستند.

در حال حاضر سکان هدایت ایران‌خودرو را فرشاد مقیمی در دست دارد؛ کسی که در نیمه سال ۹۸ جانشین هاشم یکه‌زارع شد.

مدیرعامل حال حاضر سایپا هم میرجواد سلیمانی است که در زمستان ۹۷ و پس از تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت، جانشین محمدرضا سروش شد.

این دو در سخت‌ترین دوران خودروسازی که تحریم‌هایی سنگین علیه این صنعت از سوی آمریکا اعمال شد، به جاده مخصوص رفتند و طبعا بررسی کارنامه آنها در حوزه‌های مختلف، نیازمند لحاظ کردن این ماجرا (تحریم) است.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها