به گزارش گروه صنعت و تجارت_پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت، دولت پاناما گفت که دفتر خارجی ما پس از هماهنگی، جزئیات مربوط به تاریخ جدید را به اشتراک خواهد گذاشت.مولینو پس از اینکه دولت این کشور ادعا کرد کشتیهای این کشور میتوانند بدون پرداخت هزینه از کانال پاناما عبور کنند، ایالات متحده را به انتشار "دروغ و دروغ" متهم کرده است .
او همچنین ادعاهایی مبنی بر اینکه چین کانال را کنترل می کند، یک آبراه مهم کشتیرانی که اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را به هم متصل می کند و سربازانی در آنجا دارد، رد کرده است.
این کانال توسط اداره کانال پاناما، یک آژانس "مستقل" که توسط دولت پاناما نظارت می شود، کنترل و اداره می شود.
قرار بود این دو رهبر ساعت 15:30 بعدازظهر جمعه به وقت محلی صحبت کنند.که به دلایل نا معلوم جلسه به زمان دیگری موکول شد.جنجال بر سر کانال پاناما از زمانی شروع شد که دونالد ترامپ ادعا کرد چین عملکرد این کانال را در دست دارد.
پس از دیدار مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، مولینو گفت که کشورش توافقنامه گسترده ای را برای مشارکت در طرح امضای کمربند و جاده چین، یک طرح توسعه زیرساخت جهانی که شامل دیپلماسی تله بدهی است، تمدید نخواهد کرد.
جنگ لفظی بین ایالات متحده، دولت پاناما و اداره کانال پاناما همچنان ادامه دارد و مقامات پاناما میگویند که از پست ایالات متحده در X مبنی بر اینکه «کشتیهای دولتی ایالات متحده اکنون میتوانند بدون هزینه از کانال پاناما عبور کنند، شگفتزده شدند». بعداً رئیس جمهور پاناما به خبرنگاران گفت که این بیانیه "بر اساس یک دروغ است و این غیرقابل تحمل است."
وزارت امور خارجه ایالات متحده این ادعا را پس از دیدار مارکو روبیو وزیر امور خارجه با مقامات دولت پاناما و اداره کانال پاناما که در سال 1997 برای بهره برداری مستقل از این کانال تأسیس شد، به صورت آنلاین مطرح کرد. طبق گزارشها، روبیو پیامی از دونالد ترامپ به همراه داشت که میگفت نفوذ و کنترل چین بر عملیات کانال پاناما "غیرقابل قبول" است.
ایالات متحده ادعا می کند که چین کنترل را به دست گرفته است و معاهده ای را که منجر به تحویل کانال شد، نقض می کند. پاناما متعهد به حفظ عملیات و بی طرفی کانال پاناما است.
هیئت مدیره کانال پاناما پس از این نشست بیانیه کوتاهی صادر کرد که در آن "تمایل به انجام مذاکرات فنی مورد نیاز" را نشان داد. با این حال، دستور قانون اساسی خود را در مورد بهره برداری از کانال و مسئولیت های آن برجسته کرد.
ایالات متحده ادعا کرد که میلیون ها دلار در سال صرفه جویی می کند بدون هزینه کشتی های دولتی ایالات متحده. گزارشهای رسانهها حاکی از آن است که پاناما به خواستههای ایالات متحده پاسخ میدهد، در حالی که گزارشهایی مبنی بر اینکه قرارداد عملیات بندری که به هاچینسون چین اعطا شده بود نیز تحت بررسی قرار گرفته است. پاناما همچنین گفته است که به مشارکت در طرح کمربند و جاده چین ادامه نخواهد داد.
خوزه رائول مولینو، رئیس جمهور پاناما روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی هفتگی با اشاره به افزایش هزینه های حمل و نقل به خبرنگاران گفت: «من کاملاً این بیانیه را رد می کنم. او تاکید میکند که آنها به روبیو گفتهاند که دولت نه میتواند هزینهها را تعیین کند و نه کسی را معاف میکند، زیرا این تنها مسئولیت هیئت مدیره این مرجع است.
اداره کانال پاناما همچنین بیانیه ای صادر کرد و تاکید کرد که مجاز به تعیین عوارض و هزینه ها است. این سازمان تاکید کرد که «هیچ تعدیلی» انجام نداده است، اما آماده است با مقامات آمریکایی «در مورد ترانزیت کشتیهای جنگی» گفتگو کند.
وزارت خارجه آمریکا هنوز به اظهارات پاناما پاسخی نداده است. ترامپ در اوایل هفته گفت که پاناما «با برخی چیزها موافقت کرده است» و از پیشرفت در حل و فصل این وضعیت اجتناب کرده است.
گزارش های مقامات کانال در مورد هزینه های پرداخت شده توسط ایالات متحده و تعداد کشتی های ایالات متحده که از کانال عبور می کنند متفاوت است. از حدود 14000 کشتی که سالانه از این کانال عبور می کنند، تقریباً نیمی از بنادر ایالات متحده به یا از بنادر ایالات متحده تردد می کنند، اما بیشتر آنها تحت پرچم خارجی فعالیت می کنند. با این حال، ترامپ تاکید می کند که شرکت های آمریکایی با هزینه هایی که از کشتی های عبوری از کانال دریافت می کنند، از بین می روند.
بیبیسی به دادههای سازمان کانال پاناما استناد میکند که میگوید ایالات متحده ۲۵.۴ میلیون دلار هزینه ترانزیت برای کشتیهای جنگی در ۲۶ سال گذشته پرداخت کرده است. پاناما ادعا می کند که مجموع آن کمتر از یک میلیون دلار در سال است. اتاق خبر پاناما آمار و گزارش های ترانزیت را به طور متوسط سالانه 38 کشتی جنگی ایالات متحده از کانال عبور می کند.
مقامات چینی به رد ادعاهای آمریکا ادامه می دهند. گوئو جیاکون، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز پنجشنبه موضع چین را تکرار کرد که همواره به حاکمیت پاناما بر کانال احترام گذاشته است. به خبرنگاران گفته شد که چین این کانال را به عنوان یک آبراه بین المللی بی طرف می شناسد.
مولینو در شبکه های اجتماعی پست کرد که روز جمعه با دونالد ترامپ نشست دارد.که آن هم لغو شد. او همچنین امروز به خبرنگاران گفت که سفیر پاناما در چین اخطار 90 روزه لازم را برای پایان دادن به مشارکت پاناما در برنامه کمربند و جاده داده است.
کارشناسان خاطرنشان می کنند که دولت قبلی پاناما از مشارکت و سرمایه گذاری چین در زیرساخت های بندر استقبال کرده است. آنها پیش بینی کردند که جنگ لفظی احتمالا ادامه خواهد داشت.