به گزارش گروه صنعت و تجارت _پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت ، وزارت کشاورزی، جنگلداری و شیلات (MAFF) روز سهشنبه اعلام کرد، صادرات ژاپن در سال گذشته به 1.507 تریلیون ین (9.7 میلیارد دلار) رسیده است.
کازویوشی ناکاسوگی، معاون بخش برنامه ریزی سیاست صادرات MAFF، گفت که این دوازدهمین افزایش متوالی سالانه و رکورد بالایی است و اشاره کرد که صادرات قوی تر به ایالات متحده و سایر بخش های آسیا کاهش صادرات به چین و هنگ کنگ را جبران می کند. .
ناکاسوگی گفت: «تعداد فزاینده رستورانهای ژاپنی و محبوبیت فزاینده طیف گستردهای از غذاهای ژاپنی، که به دلیل افزایش تعداد گردشگران خارجی که از ژاپن بازدید میکنند، از این رشد حمایت کرد.
تپکو در آگوست 2023 شروع به آزادسازی آب رادیواکتیو تصفیه شده از نیروگاه هسته ای ویران شده فوکوشیما دایچی کرد که باعث شد چین واردات تمام غذاهای دریایی با منشاء ژاپنی را متوقف کند.
صادرات کشاورزی، جنگلداری و شیلات ژاپن به چین در سال 2024 با 29.1 درصد کاهش به 168.1 میلیارد ین رسید، اما صادرات به ایالات متحده با افزایش 17.8 درصدی به 242.9 میلیارد ین رسید که برای اولین بار در 20 سال گذشته، ایالات متحده را به بزرگترین مقصد صادرات ژاپن تبدیل کرد.
صادرات به ویتنام و تایلند بیش از 23 درصد رشد کرد، در حالی که فروش به تایوان، کره جنوبی و اروپا نیز بین 11 تا 20 درصد افزایش یافت که به دلیل تقاضای زیاد برای چاشنی ها و چای سبز بود.
ناکاسوگی از MAFF گفت که صادرات ماهی ماهی ژاپن از جمله کشورهایی بود که بیشترین ضربه را از تحریم چین وارد کرد، اما افزایش فروش به ایالات متحده، تایوان و ویتنام به جبران این تاثیر کمک کرد.
دولت ژاپن با توسعه کانال های تجاری در سایر نقاط آسیا و ایالات متحده، تنوع مقاصد صادراتی گوش ماهی و سایر محصولات دریایی را ترویج می کند.
ناکاسوگی گفت: «ما به تشویق چین برای از سرگیری واردات غذاهای دریایی در اسرع وقت ادامه خواهیم داد و در عین حال از تلاشها برای گسترش کانالهای فروش محصولات غذایی ژاپنی در سراسر جهان حمایت میکنیم.»