به گزارش گروه صنعت و تجارت گزارش خبر_انرژِی، مسعود پزشکیان ظهر امروز (چهارشنبه دوم آبان) در نشست اصلی سران بریکس در کازان روسیه ضمن تشریح ظرفیتهای متقابل بریکس و جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و اراده ۵ پیشنهاد مهم در راستای تحقق اهداف تشکیل این نهاد بینالمللی تصریح کرد: پیگیری برنامههای بسیار متنوع درون گروهی، بدون داشتن یک دبیرخانه کوچک و چابک مشکل خواهد بود؛ پیشنهاد میکنم بررسی چگونگی تشکیل این دبیرخانه در دستور کار وزارتخانههای امور خارجه قرار گیرد.
وی افزود: از آنجا که بریکس اهداف بسیار بزرگ و مهمی در هر سه رکن سیاسی - امنیتی، اقتصادی - مالی و فرهنگی - مردمی دارد، با مجموعه عملکرد خود نشان داده است که در آینده نقش ویژهای در روند معادلات سیاسی و تحولات مرتبط خواهد داشت. بریکس در بستر پارادایم چندجانبهگرایی، نمونهای شاخص و الگویی موفق از همکاریهای توسعه یافته در بطن جهان جنوب است که طیف کثیری از کشورها را مجذوب خود ساخته است.
رئیس جمهوری تصریح کرد: در ارتباط با شتاب تحولات جهانی و تهدید صلح و امنیت انسانی در منطقه غرب آسیا، خوشبختانه در طول سال گذشته گامهای مهمی برای حل و فصل بحرانهای منطقهای بینالمللی برداشته شد؛ برگزاری اجلاس فوقالعاده سران بریکس با محوریت موضوع غزه و همچنین برگزاری نشستهای دیگر در سطوح معاونان وزارتخانههای امور خارجه، از مصادیق همکاری در این دوره بوده و دستآوردهای خوبی را نیز به همراه داشته است.
پزشکیان ادامه داد: جهان جنوب (کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته) در نابرابری، بیعدالتی و مشکلات اقتصادی دست و پا میزند، نسل کنونی و آیندگان، میزان موفقیت بریکس را با اعداد و ارقام و سطح توسعهیافتگی و تحول در رشد شاخصهای اقتصادی خواهند سنجید، با توجه به اینکه در ماههای اخیر، نشستها و برنامههای متنوعی با حضور وزیران اقتصاد و دارایی، بازرگانی، انرژی و روسای بانکهای مرکزی برگزار شده است، مایلم پیشنهادهای را مطرح کنم.
وی گفت: نخست اینکه در عین عدم غفلت از دو رکن سیاسی - امنیتی و فرهنگی - مردمی، در سال آینده اولویت برنامههایمان را به مسائل اقتصادی - مالی بدهیم و از همه نهادهای دولتی و خصوصی کشورهای متبوعمان بخواهیم که بر شتاب حرکت خود در ایجاد همکاریهای به هم پیوسته اقتصادی و تجاری و استفاده از ظرفیتهای داخل بریکس بیافزایند.
رئیس جمهوری گفت: دوم اینکه از چالشهای بسیار مهم که کشورهای یک جانبهگرا علیه کشورهای مستقل و آزادیخواه تحمیل کردهاند، تحریمهای اقتصادی است. سالها پیش کشورهای تحت تحریم به تعداد انگشتهای یک دست هم نمیرسید، ولی اکنون میلیونها انسان در دهها کشور در یک فرایندی غیر قانونی و ضدحقوق بشری مورد هدفهای تحریمی در ابعاد مختلف قرار گرفتهاند؛ مقابله با تحریمهای غیرقانونی نیازمند اقدام گروهی و اجرای سازوکارهای مشترک است، خوشبختانه بریکس مخالفت خود را با تحریم بارها اعلام داشته و شمهای از آن در اعلامیه قازان و اسناد دیگر به وضوح بازتاب داشته است، ولی برای اینکه در آینده هیچ کشوری جرأت و توان تحریم دیگران را نداشته باشد، ضروری است گامهای عملی و حساب شده برداریم.
پزشکیان ادامه داد: سوم اینکه اکنون بیشتر کشورهای جهان از اینکه آمریکا برای حل مشکلات داخلی و مالی خود، از دلار به عنوان سلاح و یا ابزار کنترل دیگر کشورها استفاده میکند، ناراضی هستند. دنیا بریکس را با هدف تلاش برای کاستن از قدرت دلار و افزایش مبادلات با پولهای ملی میشناسد. این اقدامات به همراه راهاندازی و استفاده از ارزهای دیجیتال و بسترسازی برای استفاده از سازوکارها و فناوریهای جدید مالی نظیر پیام رسانها، در راستای اهداف اصلی بریکس است. اینکه کشورهای عضو بریکس بزرگترین تولید کنندگان و در عین حال بزرگترین مصرفکنندگان انرژی، مواد غذایی و دیگر کالاها هستند و به مهمترین خطوط مواصلاتی و ترانزیتی دسترسی دارند، مزیت بسیار بزرگی است که موجب میشود انجام مبادلات با پولهای ملی به سهولت انجام گیرد.
وی افزود: چهارم اینکه کشورهای شمال همواره برای دستیابی کشورهای جنوب به فناوریهای نوین مانع تراشی کردهاند، ازاینرو ما وظیفه داریم با تشریک مساعی، مبادله اطلاعات، سرمایهگذاری مشترک و دیگر اقدامات، خود را به فناوریهای نوین مجهز سازیم و پنجم اینکه ضروری است بانک توسعه نوین (NDB) که یکی از نهادهای برآمده از بریکس به شمار میآید، تقویت شود و با پذیرش اعضای جدید و افزایش سرمایه بتواند در جهت توسعه زیرساختهای این کشورها گام بردارد. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا همکاریهای تنگاتنگی با این بانک داشته باشد.
رئیس جمهوری بیان کرد: با توجه به پیشنهادهای مطرح شده، لازم است اشاره کنم، جمهوری اسلامی ایران از توانمندیهای قابل توجهی در حوزههای مختلف برخوردار است و در مجموعه بریکس همکاریهای مشترک و سودمندی را میتواند رقم بزند و در این خصوص علاقمند به تبادل تجربه و معرفی دست آوردهای خود هستیم، همچنین جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از موقعیت استراتژیک، بستر عبور چندین کریدور حمل و نقل بینالمللی از جمله کریدورهای شمال–جنوب و شرق–غرب بوده و میتوانیم با توسعه همکاریهای سازنده، شبکه جدیدی از روابط ترانزیتی برای انتقال انرژی و یا کالاهای تجاری در بستر بریکس، ایجاد کنیم.
پزشکیان گفت: پیگیری برنامههای بسیار متنوع درون گروهی، بدون داشتن یک دبیرخانه کوچک و چابک مشکل خواهد بود، بنابراین پیشنهاد میکنم بررسی چگونگی تشکیل این دبیرخانه در دستور کار وزارتخانههای امور خارجه قرار گیرد.