در 24 ساعت مانده به فرصت بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سودبانک ها؛

پاسخ نهادهای ناظر در خصوص تخلفات بانک آینده!

نرخ سود سپرده‌های بانک آینده برای مبالغ زیر ۵۰ میلیون تومان ۲۲.۵ درصد، برای ۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان ۲۳ درصد، برای ۵۰۰ میلیون تومان تا سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۲۴ درصد و برای سه میلیارد و و ۵۰۰ میلیون تومان تا هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۲۵ درصد است. این نرخ به همین شکل برای مبالغ بالاتر به صورت پلکانی افزایش می‌یابد و سقف آن ۳۰ درصد است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر پاسخ نهادهای ناظر در خصوص تخلفات بانک آینده!

به گزارش خبرنگاران گروه اقتصاد گزارش خبر، آخرین باری که بانک مرکزی نرخ‌ سود سپرده‌های بانکی را اعلام کرد بهمن‌ماه ۱۴۰۱ بود. با وجود این، پس از آن، برخی بانک‌ها همچنان سعی می‌کنند با پیشنهاد نرخ‌های بالاتر، سپرده‌های بیشتری جذب کنند. سقف سود ابلاغ‌شده از سوی بانک مرکزی ۲۲.۵ درصد است. اما در برخی مواقع، مشاهده می‌شود که بانک‌ها حتی سود‌های بالاتر از ۳۰ درصد را هم پیشنهاد می‌دهند.

با این حال، به نظر می‌رسد بانک مرکزی قصد دارد در مورد نرخ سود سپرده بانکی جدی‌تر عمل کند. اخیراً فرشاد محمدپور، معاون نظارت بانک مرکزی، در دیدار با هیات مدیره بانک‌ها بر ضرورت تعهد بانک‌ها به نرخ ابلاغ‌شده از سوی بانک مرکزی تاکید کرد.

همچنین بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای به بانک‌ها مهلتی دوهفته‌ای داد تا نرخ سود سپرده خود را اصلاح کنند و هشدار داد پس از اتمام این ضرب‌الاجبل دوهفته‌ای با بانک‌های متخلف و مدیران آنها برخورد خواهد شد.

بانک آینده
نرخ سود سپرده‌های بانک آینده برای مبالغ زیر ۵۰ میلیون تومان ۲۲.۵ درصد، برای ۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان ۲۳ درصد، برای ۵۰۰ میلیون تومان تا سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۲۴ درصد و برای سه میلیارد و و ۵۰۰ میلیون تومان تا هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۲۵ درصد است. این نرخ به همین شکل برای مبالغ بالاتر به صورت پلکانی افزایش می‌یابد و سقف آن ۳۰ درصد است. همچنین مدت‌زمان مجاز برای برداشت سپرده‌ها پس از یک ماه است.

بانک اقتصاد نوین
نرخ سود سپرده در این بانک برای مبالغ بالای ۱۰۰ میلیون تومان ۲۴ درصد با زمان ماندگاری یک ماه است. اگر سپرده‌گذاران سپرده خود را قبل از یک ماه برداشت کنند، سودی به آنها تعلق نخواهد گرفت.

بانک ایران‌زمین
به طور کلی نرخ سود سپرده‌های بانک ایران زمین ۲۲.۵ درصد است که بعد از یک ماه قابلیت برداشت دارد. همین‌طور صندوق‌های درآمد ثابت این بانک سودی ۲۷ درصدی به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند

بانک پارسیان
بانک پارسیان نرخ‌های سود خود را بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی اعلام کرد. در این بانک نرخ سود سپرده یک‌ساله ۲۰.۵ درصد، نرخ سود سپرده دوساله ۲۱.۵ درصد و نرخ سود سپرده سه‌ساله ۲۲.۵ درصد بوده و حداقل مدت‌زمان ماندگاری سپرده نیز یک ماه است.

بانک پاسارگاد
این بانک برای سپرده‌های زیر یک میلیارد تومان نرخ ۲۴ درصدی و برای سپرده‌های بیشتر از یک میلیارد تومان نرخ ۲۷ درصدی و ۲۸ درصدی پرداخت می‌کند که تفاوت این نرخ‌ها به زمان ماندگاری آنها بستگی دارد. برداشت سپرده از بانک پاسارگاد، بسته به نوع سپرده، پس از سه تا 6 ماه بدون جریمه خواهد بود.

بانک تجارت
این بانک نیز حداکثر نرخ سود سپرده را ۲۲.۵ درصد اعلام کرده و برداشت مبلغ سپرده پس از یک ماه بلا‌مانع است.

بانک توسعه تعاون
نرخ سود سپرده اعلام‌شده از سوی بانک توسعه تعاون ۲۱.۵ و ۲۲.۵ درصد است که زمان ماندگاری این سپرده یک‌ماهه است. شایان ذکر است سپرده‌گذاری بیشتر بعد از یک ماه امکان‌پذیر نیست و سپرده‌گذاران نمی‌توانند به سپرده خود مبلغی اضافه کنند.

بانک توسعه صادرات
نرخ سپرده کوتاه‌مدت در بانک توسعه صادرات پنج درصد است. نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت ویژه سه‌ماهه ۱۲ درصد، شش‌ماهه ۱۷ درصد، بلندمدت با سررسید یک سال ۲۰.۵ درصد و سپرده بلندمدت با سررسید دوساله نیز ۲۲.۵ درصد سود دارد.

بانک خاورمیانه
در بانک خاورمیانه طبق دستورالعمل بانک مرکزی برای سپرده یک‌ساله نرخ سود ۲۰.۵ درصد، برای سپرده دوساله نرخ سود ۲۱.۵ درصد و برای سپرده سه‌ساله نرخ سود ۲۲.۵ درصد پرداخت می‌شود.

بانک دی
سود پرداختی به سپرده‌گذاران بانک دی بین ۲۲ تا ۲۳ درصد است و سپرده‌گذاران می‌توانند پس از یک ماه، اصل سپرده را بدون جریمه برداشت کنند.

بانک رفاه کارگران
نرخ سود سپرده بانک رفاه کارگان برای همه مبالغ ثابت و همان ۲۲.۵ درصد ابلاغ شده است. مدت‌زمان مجاز برای برداشت سپرده از بانک رفاه پس از یک ماه است و بعد از این مدت جریمه‌ای به این سپرده تعلق نمی‌گیرد.

بانک سامان
بانک سامان سه نوع سپرده با مدت‌زمان یک‌ساله، دوساله و سه‌ساله دارد که نرخ سود آنها به‌ترتیب ۲۰.۵ درصد، ۲۱.۵ درصد و ۲۲.۵ درصد است.

بانک سپه
سود سپرده در بانک سپه برای مبالغ کمتر از یک میلیارد تومان ۲۲.۵ درصد و حداقل با ماندگاری یک ماه است. این بانک برای مبالغ بالای یک میلیارد با نرخ ۲۶ درصد سود می‌دهد و اصل سپرده بعد از سه ماه قابل برداشت است. در صورت برداشت سپرده قبل از سه ماه، سودی که به آن تعلق می‌گیرد معادل پنج درصد است.

بانک سرمایه
حداکثر نرخ سود سپرده در بانک سرمایه ۲۲.۵ درصد است که مبلغ سپرده بعد از یک ماه قابل برداشت است.

بانک سینا
این بانک به طور کلی به سپرده‌گذاران با نرخ ۲۲.۵ درصد سود می‌دهد که برداشت این سپرده بعد از یک ماه جریمه‌ای نخواهد داشت.

بانک صادرات
بانک صادرات نیز نرخ سود پرداختی خود را بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار اعلام کرده است. به سپرده یک‌ساله سود ۲۰.۵ درصدی، به سرده دوساله سود ۲۱.۵ درصدی و به سپرده سه‌ساله سود ۲۲.۵ درصدی تعلق می‌گیرد. مدت خواب سرمایه در این سپرده‌ها به‌ترتیب یک ماه، دو ماه و سه ماه است.

بانک گردشگری
نرخ‌های سود سپرده در بانک گردشگری ۲۷ درصد و ۲۸ درصد است که این تفاوت به مدت‌زمان سپرده‌گذاری ربط دارد.

بانک مسکن
حداکثر سودی که در بانک مسکن به سپرده‌ها تعلق می‌گیرد، ۲۸ درصد است که پرداخت این سود در دو مرحله به صورت ۱۸ درصد و ۱۰ درصد واریز می‌شود. برداشت این سپرده بعد از ۶ ماه مجاز بوده و نرخ شکست سود آن پنج درصد است.

بانک ملت
نرخ سود رایج در بانک ملت ۲۲.۵ درصد است. با وجود این، این بانک به برخی از سپرده‌ها سود ۲۴.۵ درصدی نیز می‌دهد که مدت ماندگاری آن سه ماه و حداقل مبلغ مورد نیاز برای آن ۴۰۰ میلیون تومان است. در صورت برداشت این سپرده قبل از سه ماه، سود ۲۰.۵ درصدی به آن تعلق می‌گیرد.

بانک ملی
در بانک ملی، سود سپرده یک‌ساله ۲۰.۵ درصد، سپرده دوساله ۲۱.۵ درصد و سود سپرده سه‌ساله ۲۲.۵ درصد است.

بانک کارآفرین
بانک کارآفرین برای سپرده‌های شش‌ماهه نرخ سود ۲۷ درصدی در نظر می‌گیرد و در صورت برداشت سپرده قبل از ۶ ماه، سود ۱۴ درصدی به آن تعلق می‌گیرد. این بانک برای سپرده‌های یک‌ساله نرخ ۲۵ درصدی پرداخت می‌کند. برداشت سپرده یک‌ساله از بانک کارآفرین بعد از سه ماه بدون جریمه خواهد بود.

بانک کشاورزی
نرخ سود سپرده این بانک ۲۶ درصد است که پس از سه ماه می‌توان سپرده را از بانک برداشت کرد. در صورت برداشت سپرده زود‌تر از موعد، نرخ ۲۰.۵ به آن تعلق می‌گیرد.

اعلام نرخ سود سپرده، مشروط به مراجعه حضوری!

شایان ذکر است بانک‌های صنعت و معدن، شهر، رسالت، مهر ایران و پست‌بانک ایران، پاسخگوی تماس‌های متعدد خبرنگاران نبودند و به همین علت، نرخ سود سپرده‌های این بانک‌ها در این گزارش ذکر نشده است.

علاوه بر آن، برخی بانک‌ها اعلام کردند نرخ سود و نرخ شکست را به صورت توافقی با سپرده‌گذار و بر اساس مقدار سپرده و مدت‌زمان سپرده‌گذاری تنظیم می‌کنند. همچنین تعدادی از بانک‌ها تاکید داشتند نرخ سود سپرده‌هایشان برای ارقام میلیارد تومانی را تنها به صورت حضوری به مشتریان اعلام می‌کنند و با این اوصاف، به نظر می‌رسد در این بانک‌ها، پای یک تخطی بزرگ از نرخ‌های مصوب در میان است.

منبع:تجارت نیوز

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها