بررسی وضعیت قیمت گوشت در بازار

شواهد آماری نشان می‌دهد تورم ماهانه گوشت و فرآورده‌های گوشتی در اسفند 1402 در دهک اول منفی بوده است. به بیان دیگر محصولات گوشتی برای فقیرترین افراد جامعه ارزان شده است. در مقابل تورم ماهانه این محصولات برای دهک‌های دوم تا دهم مثبت بوده است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر بررسی وضعیت قیمت گوشت در بازار

به گزارش خبرنگاران گروه اقتصاد گزارش خبر، در اسفند 1402 تورم گوشت و فرآورده های گوشتی در کل کشور کمتر از یک درصد گزارش شده است. به بیان دیگر در اسفند سال گذشته گوشت و محصولات گوشتی سهم 4 درصدی از تورم خانوارهای کل کشور داشته اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این سهم در دهک‌های مختلف هزینه‌ای یکسان نبوده است. تورم گوشت و محصولات گوشتی در دهک اول که فقیرترین دهک جامعه محسوب می شوند منفی بوده است. این بدان معناست که گوشت و محصولات آن برای اولین دهک هزینه ای ارزان شده است.

تورم کالاهای این گروه برای دهک دوم درامدی مثبت بوده و با حرکت از سمت این دهک به سمت دهک نهم رویه صعودی داشته است. بنابراین می توان گفت بیشتر فشار تورمی حاصل از مصرف گوشت و فرآورده های گوشتی در اسفند 1402 بر دوش دهک هشتم و نهم وارد شده است. در ادامه به تورم ماهانه «گوشت و فرآورده‌های گوشتی» در دهک‌های مختلف هزینه‌ای پرداخته شده است.

سهم 4 درصدی گوشت و فرآورده‌های آن از تورم کل کشور

«تورم» یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که نشان می دهد سطح عمومی قیمت سبد مختلفی از کالا و خدمات مصرفی به صورت مستمر چگونه تغییر کرده است. در تعریف تورم به دو مفهوم «سبد متنوعی از کالا»‌ و «مستمر» باید توجه کرد.

طبق تعریف مطرح شده تورم برای یک کالای خاص درنظر گرفته نمی شود و اگر قیمت گروهی از کالاها افزایش یابد از مصادیق ایجاد تورم بوده است. افزون بر آن اگر قیمت‌ها در یک دوره زمانی معین و به صورت مقطعی بالا رود، ‌تورم نبوده است. بلکه اگر گرانی ایجاد شده ادامه دار شود و گروهی از کالاها را در برگیرد، «تورم» نامیده می‌شود.

داده های منتشر شده توسط مرکز آمار در اسفندماه 1402 نشان می دهد که تورم ماهانه کل کشور در این دوره به 2 درصد رسیده است. به بیان دقیق تر مردم برای خرید گروه متنوعی از کالاها در اسفندماه، 2 درصد بیشتر از قیمت خرید همین اقلام در بهمن ماه هزینه کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد 4 درصد از تورم ایجاد شده در اسفند 1402 در کشور، مربوط به «انواع گوشت و فرآورده های گوشتی» بوده است.

شواهد نشان می دهد در آخرین ماه از سال 1402 تورم ماهانه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده های آن» در کل کشور به 0.08 درصد رسیده است. البته این رقم مربوط به تورم کل است. بر اساس بررسی‌های انجام شده هر خانوار متناسب با درآمدی که کسب کرده است، نسبت متفاوتی از کالا و خدمات مانند، گوشت و فرآورده های آن را مورد استفاده قرار می‌دهد. لذا تورم ماهانه هر خانوار با خانوار دیگر متفاوت است. برای حل این موضوع از مفهوم «دهک‌های هزینه‌ای» استفاده می شود.

گوشت خانوارهای کم درامد در اسفند 1402 ارزان شد

اگر تمام خانوارهای کشور به ترتیب میزان هزینه‌، از کمترین به بیشترین مرتب شوند، و هر 10 درصد آن‌ها در یک گروه قرار گیرند، دهک های هزینه ای ایجاد می شوند. بدین ترتیب دهک اول،‌ شامل 10 درصد از فقیرترین خانوارها در جامعه و دهک دهم شامل 10 درصد از ثروتمندترین آن‌ها است.

آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در اسفند 1402 تورم ماهانه گوشت سفید، قرمز و فرآورده های گوشتی در دهک اول به منفی 0.03 درصد رسیده است. به بیان دقیق تر در اسفندماه قیمت خرید گوشت و فراورده‌های آن برای دهک اولی ها 0.03 درصد کمتر از قیمت خرید همین محصولات در بهمن ماه شده است.

این رقم کمترین میزان تورم ثبت شده از محصولات گوشتی در اسفند 1402 محسوب می شود. این نرخ در سایر گروه‌ها مثبت بوده و در سطوح بالاتری قرار گرفته است. همچنین این رقم از دهک دوم تا دهک نهم روند فزاینده داشته و در هرگروه هزینه‌ای بیشتر شده است. بیشترین میزان تورم ثبت شده از انوع گوشت و فرآورده های گوشتی نیز در اسفند متعلق به دهک هشتم و نهم بوده و در سطح 0.1 درصدی قرار گرفته است.

سهم 5 درصدی گوشت از تورم ماهانه دهک هشتم

بررسی‌ها نشان می دهد در اسفند امسال تورم کل دهک اولی‌ها در کشور برابر 1.62 درست بوده است. تورم ماهانه محصولات گوشتی این گروه نیز در این دوره منفی 0.03 درصد به ثبت رسیده است. بدین ترتیب می توان گفت ارزان شدن گوشت فقرا منجر به کاهش تورم کل آن ها در اسفند 1402 شده است. به بیان دیگر اگر قیمت گوشت این گروه بدون تغییر می ماند و ارزان نشده بود،‌ تورم این گروه 0.03 درصد بیشتر از تورم کنونی آن‌ها برآورد می شد.

تورم در دهک دوم در آخرین ماه از سال 1402 نیز به 1.66 درصد رسیده است. تورم گوشت این گروه در بازه بررسی شده 0.02 درصد بوده است. یعنی اگر قیمت گوشت و محصولات گوشتی بدون تغییر می ماند، تورم دهک دومی ها 0.02 درصد کمتر شده بود. سهم تورم گوشت و فراورده های گوشتی از کل سبد مصرفی خانوارهای دهک دوم، در اسفند سال گذشته 1.2 درصد بوده است. به بیان دیگر اگر افزایش کل هزینه‌های دهک دومی ها را 100 درنظر بگیریم، 1.2 واحد آن به گوشت و فرآورده های گوشتی تعلق داشته است.

همانطور که پیش تر اشاره شده است،‌ با حرکت از سمت دهک دوم به سمت دهک نهم،‌ میزان تورم گوشت و فراورده های گوشتی بیشتر شده است. تورم در دهک هشتم و نهم در این دوره زمانی در محدوده 0.1 درصدی برآورد شده است. سهم گرانی گوشت از تورم کل اقلام و خدمات گروه هشتم به 5.1 درصد رسیده است. بدین ترتیب دهک هشتمی‌ها بیشترین سهم از تورم گوشت و فرآورده های گوشتی را در اسفند سال گذشته داشته اند.

این سهم در خصوص دهک نهمی ها 4.9 درصد بوده است. حال شاید این سوال ایجاد شود که با وجود یکسان بودن تورم این دو گروه چرا سهم تورم گوشت و فرآورده های گوشتی آن ها متفاوت است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که دهک‌های مختلف بر اساس درآمد خود،‌ وزن متفاوتی از کالاها را مصرف می کنند. بنابراین می توان گفت علت بالا بودن سهم تورم گوشت در دهک هشتم آن است که این کالا در سبد مصرفی دهک هشتمی ها وزن بیشتری نسبت به دهک نهمی ها دارد. به بیان دقیق تر اگر سبد مصرفی هر خانوار به 100 قسمت تقسیم شود، 6.8 قسمت از این سبد سهم گوشت و فرآورده های گوشتی در دهک هشتم است. در دهک نهم این سهم 6.4 درصد بوده و وزن کمتری داشته است. لذا اثر تورم گوشت بر هزینه خانوارهای این گروه کمتر بوده است.

تورم ماهانه محصولات گوشتی دهک دهمی ها نیز در اسفند 0.9 درصد گزارش شده است. به صورت کلی ارقام منتشر شده از تورم گوشت و فرآورده های گوشتی در اسفند ماه نشان می دهد که در این بازه زمانی، کالاهای این گروه در دهک اول ارزان شده و فشارتورمی حاصل از آن در دهک هشتم و نهم بیشترین مقدار را داشته است.

منبع:اکوایران

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری گفتگوی خبری صنایع معدنی

گفتگوی خبری صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها