یاداشتی از زینب پاک‌پور؛

تاثیر فرهنگ‌سازی کتاب‌خوانی بر توسعه‌ی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه

بالا بردن سرانه‌ی مطالعاتی در کشور و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه‌ی جوامع است؛ که با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های اصولی و اجرایی، می‌توان به نتیجه‌ی مطلوب رسید و شاهد رشد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بود.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر تاثیر فرهنگ‌سازی کتاب‌خوانی بر توسعه‌ی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه

به گزارش خبر، زینب پا‌ک‌پور، در یادداشتی با عنوان "تاثیر فرهنگ‌سازی کتاب‌خوانی بر توسعه‌ی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه" به پایگاه خبری گزارش خبر آورده است:

حضرت علی(ع): به هر نسبت که دانش آدمی زیادتر می‌شود، توجه خود را به نفس خویش افزون می‌کند و برای نیل به سعادت و صلاح سعی و کوشش خود را به کار می‌اندازد.(مستدرک2،ص310)

نحوه افکار و اندیشه‌های انسان طوری است که ممکن است فقط خواندن یک کتاب پایه اندیشه‌ها و افکار اورا بر مبنای جدید و یادر مسیر خاصی قرار دهد و چه بسا ممکن است کتابی مسیر سرنوشت میلیونها انسان را در راه مخصوص بیندازد. (اینشتین)

انسان با فراگیری حقایق و علوم: می‌تواند زیربنای عقاید، ذهن و رفتار خود را تغییر دهد و با تغییر باورها و افکار کهنه‌ی خود، رفتار‌‌های سازنده‌ای را بروز دهد و فرد مفیدی برای زندگی خود و جامعه باشد. نظریه‌های متعددی درباره‌ی تغییر رفتار در روانشناسی بیان شده؛ طبق نظریه‌ی شناختی اجتماعی، بسیاری از رفتارهای انسان با مشاهده دیگران در محیط اجتماعی آموخته می‌گردند.

تاثیر کسب علم و دانش در زندگی هر فردی کاملا قابل شهود است و ابعاد مختلف؛ شخصیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در بر می‌گیرد. ضرورت و اهمیت افزایش سرانه‌ی مطالعاتی در کشور ایجاب می‌کند تا با به کارگیری برنامه‌های اصولی و اجرایی، افراد را به سمت کسب دانش و ارتقای فردی سوق دهیم.

آمار و ارقام اعلام شده حاکی از ان است که سرانه‌ی مطالعاتی ایران اوضاع مطلوبی ندارد. برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های دولت در راستای فرهنگ‌سازی کتاب‌خوانی از طریق: رسانه‌ها، اموزش و پرورش، نهادهای دولتی و خصوصی، تبلیغات بیلبوردی، تابلوهای اعلانات، بن‌های تخفیف خرید کتاب، سیاست‌های تشویقی، احداث کتابخانه‌های به روز و مدرن و ... می‌تواند موثر واقع گردد.

اغلب در اماکن عمومی، افراد زمان زیادی را به بطالت می‌گذرانند؛ دولت می‌تواند با احداث ایستگاه‌های مطالعاتی رایگان، در ارتقای سرانه‌ی مطالعاتی نقش موثری ایفا کند. مجاب کردن سازمان و ارگان‌های خصوصی و دولتی، با ارائه‌ی تسهیلات به آنها در جهت احداث ایستگاه‌های مطالعاتی رایگان از دیگر روش‌های موثر است.

به طورکلی صدا و سیما میتواند نقش مهمی در گسترش و ترویج کتاب‌خوانی داشته باشد. ساخت برنامه‌های تلوزیونی، انیمیشن و فیلم‌هایی که در انها رواج کتاب و کتاب‌خوانی در صدر موضوع قرار دارد؛ می‌تواند برناخوداگاه افراد تاثیرگذار باشد و با نمایش جنبه و اثار مثبت کتاب‌خوانی، افراد را به سمت افزایش مطالعه سوق دهد.

خانواده اولین و مهم‌ترین مامنی است که بخش اعظمی از شخصیت و هویت فرد، در ان شکل می‌گیرد. انسان در کودکی نسبت به سایر مراحل رشدی، آموزش‌پذیری بیشتری نسبت به محیط و خانواده دارد. اغلب کودک از کارهایی تقلید و پیروی میکند که والدین او ان را انجام میدهند؛ نه کارهایی که لفظی و به اجبار از آن خواسته شود، در واقع زمانیکه پدر و مادر ساعتی از روز را به مطالعه مشغول باشند، کودک نیز با الگو‌برداری از آنها به مطالعه روی‌می‌اورد. والدین می‌توانند با خواندن قصه‌های شبانه در دوران کودکی، موجب تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی در آنها شوند. از نظر روانشناسی اعطای پاداش موجب تقویت رفتار و تکرار ان در دراز مدت می‌شود؛ والدین می‌توانند برای خواندن کتاب جوایزی را درنظر داشته باشند یا از کتاب به عنوان هدیه برای کودکان خود استفاده کنند، تا با ایجاد حس خوب پاداش: تکرار رفتار کتاب‌خوانی را از جانب کودکان خود شاهد باشند. آموزش و پروش نیز با در نظر گرفتن زنگ‌های مختص به مطالعه‌ی آزاد و یا در نظر گرفتن پاداش و جوایز، می‌تواند رفتار کتاب‌خوانی را در کودکان و نوجوانان تقویت نماید. همچنین احداث کتابخانه‌های مدرن و به روز می‌تواند نسل جوان را بر سر ذوق اورد و در افزایش سرانه‌ی مطالعاتی موثر واقع گردد.

زمانی یک کشور می‌تواند در ابعاد و حوزه‌های مختلف پیشرفت و توسعه یابد؛ که اعضای ان کشور متشکل از متخصصان، عالمان و دانش افروزان مجرب باشد. توسعه‌ی هر کشوری در گرو علم و دانش است. کشوری توسعه یافته و موفق خواهد بود که مردمانی آگاه و دانا ان را اداره کنند. دولت می‌تواند با سیاست‌گذاری‌های مناسب در جهت اعتلا و ارتقای سرانه‌ی مطالعاتی کشور نقش مهمی را ایفا کند و تاثیر ان را بر عوامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شاهد باشد. نقش خانواده نیز در این فرهنگ‌سازی کاملا مشهود و محرض است.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری گفتگوی خبری صنایع معدنی

گفتگوی خبری صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها