مدیرعامل شرکت ملی پست:

نیاز به سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل و تحریم‌ها اصلی‌ترین چالش‌های پست هستند

نیاز به سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل و تحریم‌ها از اصلی‌ترین چالش‌های توسعه‌ی زیرساخت‌های پست است، بنابراین مصمم به همکاری با شرکت‌های خصوصی در راستای توسعه‌ی فناوری‌های نوین هستیم.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر نیاز به سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل و تحریم‌ها اصلی‌ترین چالش‌های پست هستند

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت خبرگزاری گزارش خبر، مدیرعامل شرکت ملی پست زیان انباشته‌ این شرکت را کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و از همکاری با شرکت‌های خصوصی برای توسعه ظرفیت‌های پست خبر داد.

مدیرعامل شرکت ملی پست اعلام کرد زیان انباشته‌ی این شرکت کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان است. او نیاز به سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل و تحریم‌ها را از اصلی‌ترین چالش‌های توسعه‌ی زیرساخت‌های پست دانست و از همکاری با شرکت‌های خصوصی در راستای توسعه‌ی فناوری‌های نوین خبر داد.

محمد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی پست، در گفت‌وگو با زومیت، با اشاره به وضعیت مالی شرکت ملی پست می‌گوید: «زیان انباشه‌ی ما، کمتر از دو هزار میلیارد تومان است که در برابر تصور عمومی، عدد ناچیزی است. این یک مسیر سنواتی چندین ساله است.»

ساختار نظام لجستیک کشور به گونه‌ای که نیاز لایه‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی است، توسعه پیدا نکرده است

به باور او توسعه‌ی زیرساخت‌های پستی به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل (توسعه‌ی مسیر راه‌آهن و هواپیمایی) و تاثیر تحریم‌ها، با چالش مواجه است. مدیرعامل شرکت ملی پست می‌گوید: «فارغ از پست که لجستیک توزیع خرده‌فروشی محسوب می‌شود، شرکتی در کشور نیست که شبکه لجستیک حرفه‌ای داشته باشد. ساختار نظام لجستیک کشور به گونه‌ای که نیاز لایه‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی است، توسعه پیدا نکرده است. در نتیجه این موضوع کاری نیست که من امروز بخواهم و فردا یا پسفردا شکل بگیرد.»

احمدی اضافه می‌کند: «اولویت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی دولتی زیاد است. یکی از کارهای جدی ما در شرکت ملی پست استفاده از ظرفیت قانون مولدسازی برای بهینه کردن فضای عملیاتی‌ خود و مشارکت با بخش خصوصی در این حوزه است. مسئله‌ی فناوری هم اهمیت زیادی دارد.»

او در این گفت‌وگو گفت که این شرکت از سال گذشته، توسعه و بهبود خدمات نظام امور مشتریان را یکی از اهداف اصلی این سازمان عنوان کرد.

به گفته‌ وی اقتصاد دیجیتال، ۵ تا ۶ درصد اقتصاد را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که اقتصاد دیجیتال کشورهای همسایه‌ی ایران، ۲ تا ۳ برابر این عدد است و این موضوع نشان می‌دهد که ظرفیت توسعه‌ی بازار پست بالا است.

احمدی اضافه می‌کند:‌ «من هیچ‌وقت فضای بازار پست را رقابتی نمی‌بینم. فکر می‌کنم ظرفیت تعامل به شدت وجود دارد و یکی از ایده‌های اصلی ما، همکاری با رقبا و اجرای ترابردسازی خدمات پستی است.»

به باور وی، شرکت ملی پست به جای افزایش سهم بازار خود و رقابت با بخش خصوصی، به دنبال تنظیم‌گری بازار و ارائه‌ی خدمات در نقاط کم‌تر برخوردار است. احمدی توضیح می‌دهد: «در نقاطی که مزیت تجاری داریم، می‌توانیم بستر مناسبی برای لست مایل (آخرین مرحله‌ی توزیع) اپراتورها باشیم.»

ما در تلاش برای توسعه سرویس پیکی در همکاری با بخش خصوصی هستیم

- محمد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی پست

مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به مدل کسب‌وکاری این شرکت می‌گوید: «شبکه‌ی ما برای تحویل در همان روز طراحی نشده اما در همکاری با بخش خصوصی می‌توانیم سرویس‌های پیکی و تحویل سریع، ارائه دهیم.»

اعتماد عمومی، برند پست، باجه‌های خدماتی و خدمات لایه‌ی فناوری شرکت ملی پست، مزیت رقابتی این شرکت است

استفاده از فناوری در توسعه‌ی پست

مدیرعامل شرکت ملی پست درباره‌ی استفاده از فناوری‌های تحویل‌آفرین در توسعه‌ی نظام پستی می‌گوید:‌ «اول باید بپذیریم در استفاده از فناوری‌های تحول‌آفرین در نظام توسعه‌ی پستی، باید یک طیف مشخص از کارهای صرفا فیزیکی تا لایه‌ هوش مصنوعی را در نظر بگیریم و بپذیریم که این کار مثل کتابی نیست که پیش‌تر فیزیکی بوده و الان این امکان را دارد که ۱۰۰ درصد الکترونیکی شده و هزینه‌ی نهایی تولید به سمت صفر میل کند.»

به گفته‌ی او، از ۲ دهه پیش و زمانی که بارکد، کامپیوتر و فناوری‌های ثبت اطلاعات و نظام رهگیری شکل گرفت، شرکت ملی پست به سمت استفاده از فناوری در حلقه‌های فرآیندی رفت و در ۳ سال اخیر این موضوع شدت بیشتری یافته و محسوس‌تر شده است.

احمدی ادامه می‌دهد: «ما اواخر اسفند دو سال پیش، در مرکز اصلی تجزیه‌ی مرسولاتمان در چهارراه لشکر تهران، ۴ سیستم سورت یا تفکیک مرسولات پستی با فناوری‌های متفاوت مستقر کردیم. از نیمه‌ی دوم سال گذشته، تمرکز خود را روی توسعه این محصول گذاشتیم؛ یعنی به عنوان مثال در سورتینگ جفت یا پاکت، اگر پیش از این خروجی آن ۶۰-۷۰ تا وجود داشت، به ۱۵۰ خروجی تبدیل شد.»

مدیرعامل شرکت ملی پست می‌گوید که این توسعه کیفیت و سرعت توزیع را تا ۲۴ یا ۴۸ ساعت افزایش داد و باعث شد پیش از نوروز، وضعیت پست بهتر از سال گذشته باشد. او ادامه می‌دهد: «یکی از دستگاه‌های این مرکز که با ۲۰-۳۰ هزار مرسوله کار خود را آغاز کرده بود،‌ امسال شب عید به سورت کردن ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار مرسوله در ۲۴ ساعت رسید و مرسولات را برای ۱۵۰ نقطه در کیسه انداخت.»

زمانی که شما مرسوله‌ای را برای گرمسار می‌فرستید، به صورت طبیعی ابتدا به سمنان می‌رود و فردای آن روز یک نفر مرسوله را از سمنان به گرمسار می‌برد. در شیوه‌ی جدید ممکن است همان روز مرسوله توزیع شود و در نهایت، هزینه‌ی تمام‌شده‌ی ما کمتر می‌شود. این اتفاق پارسال در کرمانشاه و همدان افتاد و امسال اردیبهشت قرار است در تبریز پیاده‌سازی شود. ۶ استان دیگر را هم هدف قرار داده‌ایم.

شرکت دانش‌بنیان همکار ما در دانشگاه صنعتی شریف، سال گذشته ظرفیت خواندن نشانی دست‌نویس از روی پاکت را هم در لایه هوش مصنوعی ایجاد کرد تا ما بتوانیم بخشی از فرآیند را بهینه‌سازی کنیم.

احمدی از همکاری با یک شرکت دانش‌بنیان وابسته به دانشگاه صنعتی شریف خبر می‌دهد و می‌گوید: «یکی از سه سیستمی که ما از آن استفاده می‌کنیم، تجزیه‌ مرسولات با ربات است. بر اساس تحلیل سازنده‌ این مجموعه که یک شرکت دانش‌بنیان زیرمجموعه‌ دانشگاه شریف است، ما یکی از ۵ کشوری هستیم که در دنیا از این فناوری به صورت بومی استفاده می‌کنیم.»

ظرفیت استفاده از پهپاد برای توزیع مرسولات پستی، از نظر حفظ امنیت و فرهنگی در کشور ما هنوز وجود ندارد

مدیرعامل شرکت ملی پست درباره‌ی استفاده از پهپاد در توزیع مرسولات پستی می‌گوید: «دنیا برای چند موضوع توسعه پیدا کرد؛ کنجکاوی، قرار گرفتن در موقعیت‌های حل مسئله، رویاپروری و نگاه بلندپروازانه. بنابراین اینکه ما یک ایده‌ی جدید و نوآورانه بدهیم، بسیار مهم است. شاید هنوز فضای عمومی جامعه از نظر امنیتی، فرهنگ عمومی و حتی زیرساخت‌ها به این ظرفیت نرسیده باشد. در کشورهای دنیا که این اتفاق افتاده، خانه‌ها ویلایی هستند و مسافت پرت دارند.»

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

پایگاه تخصصی تحلیلی سرمایه نگر

پایگاه تخصصی تحلیلی سرمایه نگر

سرمایه نگر پایگاه مستقل تحلیل و آموزش بازارسرمایه

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

پایگاه خبری گفتمان فارس

پایگاه خبری گفتمان فارس

با مدیریت خبری عباس ستایش گو

پایگاه اطلاع رسانی مشارکت

پایگاه اطلاع رسانی مشارکت

اجلاس ملی مشارکت در ساخت

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

پایگاه اطلاع رسانی گفتمان یزد

پایگاه اطلاع رسانی گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو

پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو

پایگاه رسمی اخبار معادن و صنایع معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی اعتلای نهادهای مردمی

پایگاه اطلاع رسانی اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها