یادداشتی به قلم؛ اعظم موسوی

معلم، رهبر آموزشی عصر دیجیتال

چند وقتی و سالی است که به ایجاد رغبت بیشتر در دانش‌آموزان به مدرسه و فضاهای آموزشی می‌اندیشم.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر معلم، رهبر آموزشی عصر دیجیتال

به گزارش گروه فرهنگ، هنر و رسانه پایگاه خبری گفتمان فارس، «اعظم موسوی» فعال رسانه و روابط عمومی اداره آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز در یادداشتی به عنوان «معلم، رهبر آموزشی عصر دیجیتال» به پایگاه خبری گفتمان فارس آورده است؛

چند وقتی و سالی است که به ایجاد رغبت بیشتر در دانش‌آموزان به مدرسه و فضاهای آموزشی می‌اندیشم.

بر این باورم، تحقق این مهم را باید در مدارس، آموزشگاه‌ها و شیوه‌های آموزشی دنبال کنیم. فضاهایی که گاهی نه در خور دانش‌آموز عصر مدرنیته است و نه مورد پسند و متناسب با فضای فکری و سلیقه‌‌ای او که نشأت گرفته از اجتماع در حال رشد و پیشرفت جامعه جهانی است.

باز می‌اندیشم ما به عنوان رهبران آموزشی تا چه میزان با نوآوری و استفاده از ابزار عصر دیجیتال که خواسته و ناخواسته جامعه مخاطبمان را به سمت خود کشیده و بی‌اغراق در خود حل کرده است، رغبت نشان داده و روح ارتباطی اثربخش را در مدرسه جاری ساخته‌ایم؟

آیا آموزش و پرورش متناسب با تغییر جامعه و فضای ساختاری به سمت تغییر گام برداشته که اگر بله تا چه میزان موفق بوده است؟

این روزها که سرعت رشد، تنوع و تکثر نیازها، شیوه‌ها و محتواهای آموزشی، به لحظه در حال تغییرند، آموزش و پرورش تا چه میزان آموزش در فضای دیجیتال را در کنار آموزش‌های سنتی دنبال کرده و یا هنوز دانش‌آموز در حال حفظ کردن دروس و اضطراب‌های امتحانات رنگ رنگ و ورقه‌های امتحانی رعب‌آور است؟

جذب مخاطب امروز نیازمند استفاده از ابزارها، شیوه‌ها و روزآمدی است. اگر پذیرفته باشیم که دانش‌آموز و به‌طور کلی، کودک و نوجوان ما نیز همزمان با رشد فزاینده حوزه‌های متکثر ارتباطی، هدف بمباران‌های رسانه‌ای عصر دیجیتال است پس لزوم تغییر اتمسفر آموزشی متناسب با فضای زندگی دانش‌آموز( جامعه جهانی) شاید اولین قدم برای علاقه‌مند‌تر کردن مخاطب به آموزش، یادگیری و عمل به رسالت عظیم آماده‌ساختنن مخاطب در دسترس ما برای زندگی باشد.

برای بهبود یادگیری دانش‌آموزان، نیازمند استفاده از شیوه‌های جدید آموزشی هستیم . یادگیری مشارکتی، استفاده از منابع، احساس نیاز معلم به آموختن و یادگیری بیشتر که به یاددهی موثرتر خواهد انجامید، برنامه‌ریزی، آموختن شیوه‌های استفاده از عناصر دیجیتال، توجه به فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌محور، همان است که توجه به آن ناگزیر است.

و البته که از نقش ارتباط در این راه نباید غفلت کرد؛ موفقیت مجموعه‌ای که از آن با عنوان مدرسه یاد می‌کنیم در گرو موفقیت همه عناصر انسانی اعم از دانش‌آموز، معلم، مدیر، معاون، خدمتگزار و اولیا خواهد بود. از این رو هر کدام از آنها که نام بردیم اگر خود را بی‌نیاز از آموختن و ارتباط‌گیری مؤتر بداند، موفقیت صورت نخواهد پذیرفت.

بر همین اساس، ارتباط در کلاس درس هم زمانی موفق خواهد بود که معلم و دانش‌آموز در فرایندی مشارکت‌محور، به دور از تنش و با فضای صمیمیت همراه با صداقت و احترام، در دل هم راه پیدا کنند؛ در این جامعه کوچک مبتنی بر ارتباط صحیح، تنش‌ها به حداقل می‌رسد، یادگیری اتفاق می‌افتد و از همین مجرا می‌توان استفاده از ابزار مؤثر دیجیتال را برای دانش‌آموز عصر دیجیتال نهادینه کرد تا در کنار آموزش سنتی، نیم نگاهی هم به ظرفیت عظیم این نوع آموزش داشته باشیم.

اما در این میان از نقش گفت‌وگو غافل نشویم. با گفت و‌گو، زبان مشترک پیدا می‌شود و با زبان مشترک، فکر مشترک شکل می‌گیرد و با فکر مشترک، رویکرد مشترک در مقابل جهان و حوادث جهانی به وجود می‌آید. از این رو حاصل گفت و‌گو در نهایت همدلی و همزبانی است. (هادی خانیکی، در جهان گفتگو)

در آموزش، آنچه بر آن تاکید داریم این است که رهبران آموزشی برای یاددهی و یادگیری مدرن و اثربخش باید به تعریف دیدگاه بپردازند و به این موضوع باور داشته باشند که لازم است برای حصول نتیجه مطلوب، به نوآوری دست بزنند، اگر این باور محقق شود، فرصت‌های جدید یادگیری مبتنی بر کیفیت و هدفمند ایجاد و رشد رقم می‌خورد.

بردگوستافسون در کتاب رهبری نوکیش درباره‌ی این رهبران می‌نویسد: رهبری نوکیش، رهبری آموزشی برای عصر دیجیتال است؛ دانش‌آموز محور، مشارکتی و جمعی است.( برد گوستافسون، رهبری نوکیش)

به گفته‌ی برد، این رهبران به دستورالعمل‌ها پایبندند و می‌دانند که باید یاد بگیرند. رهبری نوکیش همگرایی برترین روش و نوآوری است. در واقع ادغام این دو مسیر و خلق یک مسیر منتهی به یک آینده‌ی امیدبخش برای دانش‌آموان است.

با این تعریف و با رشد فزاینده ارتباطات جهانی، آماده ساختن دانش‌آموزان برای ورود و ماندگاری در این جهان، نیازمند آموزش‌های نوین بر اساس عصر دیجیتال و به تبع آن، نیازمند آفرینش و تربیت رهبران نوکیش آموزشی و ایده‌های تازه است.

اعظم موسوی. فعال رسانه

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

پایگاه خبری گفتمان فارس

پایگاه خبری گفتمان فارس

با مدیریت خبری عباس ستایش گو

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو

پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو

پایگاه رسمی اخبار معادن و صنایع معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی اعتلای نهادهای مردمی

پایگاه اطلاع رسانی اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها