جستاری از کلام دکتر رضا آقانوری

همزیستی با بیگانگان: ارزیابی نقش دانش در جوامع علمی

مسئله نقش دانش در جوامع علمی همواره مورد توجه بوده است. این واقعیت که «دارنده دانش، برتر از دیگران است» به وضوح در کلام علامه اقبال لاهوری مشهود است: قوت مغرب هم از علم و فن است. از همین آتش چراغش روشن است .
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر همزیستی با بیگانگان: ارزیابی نقش دانش در جوامع علمی

به گزارش خبرنگاران گروه خبرگزاری گزارش خبر، در جستاری از کلام دکتر رضا آقانوری با عنوان"همزیستی با بیگانگان: ارزیابی نقش دانش در جوامع علمی" آمده است:

مسئله نقش دانش در جوامع علمی همواره مورد توجه بوده است. این واقعیت که «دارنده دانش، برتر از دیگران است» به وضوح در کلام علامه اقبال لاهوری مشهود است: قوت مغرب هم از علم و فن است. از همین آتش چراغش روشن است (Iqbal, 1930).

این مفهوم همچنین در ضرب المثل مشهور «العلم سلطان» تجلی می یابد. با این حال، فهم دقیق این ایده در بسیاری از کشورها، دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی با چالش های متعددی مواجه است.

در حال حاضر، اغلب دانش افراد بر اساس معیارهایی چون نتایج تحقیقات، مقالات علمی، شاخص اچ (H-index) و تعداد مقالات چاپ شده در چارچوب ISI ارزیابی میشود (Hirsch, 2005).

با این وجود، عبارت "Knowledge rules the world" مفهومی جامع تر و عمیق تر را ارائه می دهد. از منظر علوم اعصاب و زبانشناسی، این جمله به دو نکته کلیدی اشاره می کند:

1. دانش ماهیتی کاربردی دارد (Ramsden, 2003).

2. فرمانروایی جهان در دستان دانش عملیاتی و کاربردی است.

در واقع، رهبران واقعی جهان این حقیقت را به خوبی درک کرده و آن را محور سیاستگذاری های خود قرار می دهند (Scully, 2001).

با نگاهی به بسیاری از دانشگاه های برتر ملی و بین المللی، مشاهده می کنیم که دانشمندان این نهادها در صف اول تولید دانش نظری قرار دارند و مدعی برتری علمی هستند.

اما جالب است که رقبا و دشمنان علمی این کشورها، هیچ تلاشی برای جذب، تخریب، یا حتی تعامل با این دانشمندان نمی کنند.

با وجود دسترسی آزاد به اطلاعات شخصی این افراد از جمله محل سکونت و فعالیت، هیچ دعوتنامه رسمی، پیشنهاد مالی یا اقدامی برای استفاده از دانش آنها به چشم نمی خورد (Ziman, 2000).

این عدم توجه چه معنایی دارد؟

پاسخ ساده است: یا فعالیت های این دانشمندان در سطحی نیست که برای رقبا اهمیت داشته باشد، یا دانش و تلاش های آنها به نحوی است که به طور ناخودآگاه به نفع رقبا عمل میکند، بی آنکه خودشان متوجه این موضوع باشند (Bourdieu, 1988).

آیا این بدان معناست که دانشمندان ما خیانتکار هستند؟ قطعاً خیر. همکاری آگاهانه با دشمن خیانت محسوب میشود، اما در بسیاری از موارد، دانشمندان به طور ناآگاهانه در حال تقویت دانش رقبا هستند.

بسیاری از دانشمندان ما، بویژه در داخل کشور، بر این باورند که فعالیت های علمیشان کاملاً بومی و مستقل است، در حالی که نتایج این تحقیقات ممکن است به طور غیرمستقیم به نفع بیگانگان تمام شود.

این افراد را می توان «همکاران ناآگاه دشمن» نامید که در نوعی از همزیستی با بیگانگان قرار دارند (Freeman & Perez, 1988).. به این افراد "شارلاتان های علمی" را هم که تنها با داشتن رانت در جایگاه علمی قرار گرفته و هیچگونه مفاهمه ای با دانش واقعی ندارند بیافزائید.

در نهایت، پرسش کلیدی این است که چگونه افراد با هوش بالا و دسترسی به منابع علمی گسترده ممکن است نسبت به بهره برداری بیگانگان از کار خود غافل باشند؟

پاسخ این است که در بسیاری از موارد، ناآگاهی از پیامدهای علمی و عملی فعالیت هایشان آنها را از درک تأثیرات منفی بالقوه بازمی دارد (Lave & Wenger, 1991).

بنابراین، سیاستگذاران علمی، دانشگاهی و مدیران مالی باید تنها بر دو نکته تمرکز کنند:

کدامیک از فعالیت های علمی قابلیت کاربردی شدن دارد؟

کدامیک از فعالیت های کاربردی به نفع بشریت خواهد بود؟

پیش از آنکه دیر شود، بازنگری های اساسی در این زمینه باید صورت گیرد تا از پیامدهای ناخواسته ی علمی که ممکن است به نفع رقبا باشد، جلوگیری شود.

منابع:

بوردیو پی- . (1988). Homo academicus. Stanford University Press.

فری من سی، پرز سی، (1988). Structural crises of adjustment, business cycles and investment behaviour. In G. Dosi (Ed.), Technical change and economic theory (pp. 38-66. Pinter Publishers.

هرش جی ای. (2005). An index to quantify an individual's scientific research output. Proceedings of the National Academy of Sciences, 102(46), 16569-16572.

اقبال ام. (1930). The Reconstruction of Religious Thought in Islam. Oxford University Press.

لاو ای، وگنر ای. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press.

رادزمن پی. (2003). Learning to teach in higher education (2nd ed.). RoutledgeFalmer.

اسکالی ام. (2001). Presidential address: The ethics of knowledge production. Annual Meeting of the American Sociological Association.

زی من جی. (2000). Real science: What it is and what it means. Cambridge University Press

نظرات شما ( 2 نظر )

ثابتی
لطفا این مباحث به صورت سلسله محتواها ادامه داشته باشد
محمدی
درود بر شما مطلبتان فوق العاده بود

    پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

    بارسانه های گزارش خبر

    با رسانه ها

    تیم خبری گزارش خبر

    گروه حفاظتی پاس

    روابط عمومی گروه پاس

    تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

    سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

    سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

    برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

    گروه پیشرانان پیشرفت ایران

    گروه پیشرانان پیشرفت ایران

    بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

    دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

    دبستان نهال اندیشه

    آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

    آهن و فولاد غدیر ایرانیان

    آهن و فولاد غدیر ایرانیان

    تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

    آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

    آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

    آموزش تخصصی دوره های حسابداری

    شرکت تجلی معادن و فلزات

    تجلی توسعه معادن و فلزات

    نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

    رپورتاژ آگهی تریبون

    تریبون

    انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

    مجله خبری گفتمان یزد

    مجله خبری گفتمان یزد

    رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

    روابط عمومی بانک آینده

    روابط عمومی بانک آینده

    بانک پیشرو در اقتصاد کشور

    گروه سرمایه گذاری غدیر

    گروه سرمایه گذاری غدیر

    بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

    سرآمد نوین

    سرآمد نوین

    پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

    وکیل اول

    وکیل اول

    پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

    بانک قرض الحسنه مهر ایران

    بانک قرض الحسنه مهر ایران

    تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

    صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

    صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

    اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

    دانشگاه سئوی ایران

    دانشگاه سئوی ایران

    مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

    پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

    پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

    شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

    پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

    پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

    جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

    پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

    زهره کرمعلی

    زهره کرمعلی

    فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

    احمد باقری

    احمد باقری

    مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

    میلاد فرخ پور

    میلاد فرخ پور

    فعال حوزه انفورماتیک

    عباس ستایش گو

    عباس ستایش گو

    فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

    صدیقه طباطبایی

    صدیقه طباطبایی

    خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

    مهدی آشتیانی فرد

    مهدی آشتیانی فرد

    خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

    محمد تقی ناصریراد

    محمد ناصریراد

    فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

    وحید حاج سعیدی

    وحید حاج سعیدی

    فعال رسانه ای در استان گلستان

    نورالله رنجبر

    نورالله رنجبر

    مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

    ناهید مظفری

    ناهید مظفری

    مشاور رسانه ای در استان یزد

    محمود صابری زاده

    محمود صابری زاده

    مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها