به گزارش گروه صنعت و تجارت گزارش خبر_دریا،در این جلسه که با حضور نمایندگان سازمان متخصصین و مدیران ایران، سازمان بنادرو دریانوردی،شورای عالی صنایع دریایی،سازمان صنایع دریایی، انجمن مهندسی دریایی ومدیران ارشد بخش های خصوصی برگزار گردید.
رییس شورای تخصصی صنعت دریایی کشور در جمع حاضران ضمن ابراز خوشحالی از حضور مدیران به تشریح فعالیت های این شورا پرداخت و گفت:توسعه صنعت دریایی بدون حضور نیروی متخصص صورت نمی گیرد،ما در بخش کشتیرانی و نظامی اصولی و درست کار کرده ایم به این شکل که تعدادی از افراد را به کشوره های صاحب صنعت فرستادیم و این افراد با خود علم و صنعت را به کشور منتقل کردند،ما راهبری کشتی رو یاد گرفتیم که این هم در دوره حکومت قبلی اتفاق افتاده است ، بعد از 45 سال هنوز این تفکر و افراد کشتیرانی ما را سرپا نگه داشته است.
حسن ضیایی ضمن پرسش این سوال که ما برای کشتی سازی کشور چه کار کرده ایم؟ افزود :هیچ کاری، برای کشتی سازی عملا هیج کاری انجام نداده ایم این امر مهم را به دانشگاهها واگذار کردیم که آنها نیز به بخش دیگر واگذار نموده اند.
وی تصریح کرد:گر به دنبال توسعه هستیم می بایست به دریا توجه بیشتری داشته باشیم پیش نیاز توسعه اقتصادی مطلوب آموزش نیروه های متخصص برای حوزه مدیریت،کسب و کار و بازرگانی است در بحث فنی خیلی مشکل نداریم به این دلیل که در بحث آکادمی و هم فنی منابع در کشور موجود است اما همزمان باید همگام با ارتقای جهانی به دنبال بروز رسانی و تقویت علمی و فنی خود نیز باشیم. ما با جذب نیرو های آموزش دیده در بخش کشتی سازی و صنعت دریایی کشور می توانیم ضمن کمک به اقتصاد داخلی از خروج جوانان از کشور جلوگیری کنیم.
ضیایی ضمن انتقاد از عملکرد دولت در راستای تربیت نیروهای متخصص گفت:دولت ما پشت نخبگی پنهان شده است و عملا برای اکثریت جامعه کاری نمی کند این کشور به نیروی های ماهر در همه بخش ها و مشاغل نیاز دارد و در حال حاضر بیشتر افراد تحصیل کرد و عملا بیکار هستند
در ادامه ایشان افزود: یک برنامه حمایتی به منظور توسعه و توانمند سازی بخش خصوصی در حوزه کشتی سازی وجود ندارد و عملا رها شده است به همین دلیل به صورت سنتی به راه خود ادامه داده است، یاردها خدمات ارایه می کنند ولی این خدمات ممکن است استانداردهای لازم برای بازارهای جدید را نداشته باشند، ما باید در بخش کشتی سازی (خصوصی)در راستای نو سازی ناوگان کشور سهم خواهی کنیم و در بستر کسب و کار تلاش کنیم رسالت خود را انجام دهیم در حال حاضر از ساخت 47 فروند شناور ساخت داخل تنها 2 فروند سهم بخش خصوصی است! بقیه این ساخت و سازه ها در بخش ها ی دولتی،نظامی و خصولتی انجام می شود،آیا واقعا کار باید به این شکل پیش برود؟ ظرفیت ما به همین اندازه باید باشد؟به چه دلیل؟
ضیایی تاکید کرد: در کشور ما همراهی و هم مسیری بین ارگانها تا کنون وجود نداشته است بخش های مختلف دریایی هر کدام حرف خودشان را می زنند تلاش این شورا این است که یک فصل مشترک بین ارگانهای دریایی ایجاد کند به منظور هم افزایی و توانمندسازی هر چه بیشتر صنعت کشتی سازی و در کل صنعت دریایی کشور.
رییس شورای صنعت دریایی در پایان گفت: این شورا برای اینکه بتواند به اهداف برنامه ریزی شده دست یابد به بازوهای اجرایی نیاز دارد که برهمین اساس طبق چارت 7 کمیته تشکیل شده است
1_کمیته حقوقی (به منظور دفاع از حق بخش خصوصی)در همین راستا اولین شعبه داوری و حل اختلاف تخصصی دریایی زیر نظر قوه قضاییه در شورای صنعت دریایی تشکیل خواهد شد لازم به ذکر است این شعبه قابلیت صدور رای دارد
2_کمیته منابع انسانی و توانمند سازی
3_کمیته بازاریابی
4_کمیته زنجیره تامین
5_کمیته تامین مالی و فاینانس
6-کمیته ارزیابی
7_کمیته فن آوری های نوین
لازم به ذکر است این شورا فعالیت خود را زیر نظر سازمان متخصصین و مدیران ایران آغاز نموده است.