بیان مهم‌ ترین اقدامات مورد نیاز در حفظ ایمنی و امنیت بنادر

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که مهم‌ ترین اقدامات در حفظ ایمنی و امنیت بنادر، چه اقداماتی است؟ ایمنی و امنیت بنادر اقدامی بسیار مهم در جهت حفظ محموله‌ها، کانتینرها، کشتی‌ها و حتی جان دریانوردان است. بنادر برای اقتصاد کشورها بسیار مهم هستند؛ زیرا بخش مهمی از صادرات و واردات کشورها از طریق این مکان‌ها صورت می‌گیرد. میلیاردها تن بار هر سال از طریق بنادر جابه‌جا می‌شوند.
به همین دلیل هم دولت‌ها باید به بنادر اهمیت بدهند. این مهم‌ترین نکته‌ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر بندرها ایمنی نداشته باشند، محموله‌ها، کشتی‌ها، کانتینرها، دریانوردان و… ممکن است با خطرات جدی روبه‌رو شوند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر بیان مهم‌ ترین اقدامات مورد نیاز در حفظ ایمنی و امنیت بنادر

به گزارش خبرنگاران صنعت و تجارت گزارش خبر، آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که مهم‌ ترین اقدامات در حفظ ایمنی و امنیت بنادر، چه اقداماتی است؟ ایمنی و امنیت بنادر اقدامی بسیار مهم در جهت حفظ محموله‌ها، کانتینرها، کشتی‌ها و حتی جان دریانوردان است. بنادر برای اقتصاد کشورها بسیار مهم هستند؛ زیرا بخش مهمی از صادرات و واردات کشورها از طریق این مکان‌ها صورت می‌گیرد. میلیاردها تن بار هر سال از طریق بنادر جابه‌جا می‌شوند.
به همین دلیل هم دولت‌ها باید به بنادر اهمیت بدهند. این مهم‌ترین نکته‌ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر بندرها ایمنی نداشته باشند، محموله‌ها، کشتی‌ها، کانتینرها، دریانوردان و… ممکن است با خطرات جدی روبه‌رو شوند.

بنادر در واقع نقاط اتصال کشورهای مختلف به یکدیگر هستند. دلیل اهمیت این مکان‌ها هم همین موضوع است. درصد زیادی از تجارت جهانی و حتی جابه‌جایی محموله‌های شخصی از طریق همین بنادر صورت می‌گیرد؛ بنابراین، اگر هر یک از این مناطق دچار حادثه شوند، ممکن است به محموله‌ها و حتی کانتینرها و کشتی‌ها هم آسیب وارد شود.

علاوه بر این موارد، وقتی بندری مورد تهدید واقع می‌شود، بسیاری از مشاغل تحت‌ تأثیر قرار می‌گیرند و مختل می‌شوند؛ پس اهمیت حفظ ایمنی بنادر تنها برای حفظ سلامت محموله‌ها و… نیست، بلکه بسیار گسترده‌تر است.

دولت‌ها معمولاً برای اینکه بتوانند خودشان را در رقابت واردات و صادرات نگهدارند، بنادر را تحت حفاظت خود قرار می‌دهند. اگر بندری به‌ خوبی محافظت نشود، ممکن است هدف تهدیدات مختلی قرار بگیرد.

تأمین ایمنی و امنیت بنادر دریایی یکی از دشوارترین اقداماتی است که باید انجام داد. از دلایل این امر می‌توان به بزرگی بنادر، وجود ورودی‌های مختلف و شلوغ بودن آن‌ها اشاره کرد. همین دلایل باعث می‌شوند تا خطرات زیادی بتوانند بنادر را تهدید کنند.

برای مثال، انسداد کانال‌های ارتباطی همچون کانال سوئز در سال ۲۰۲۱ باعث شد تا کشتی‌ها در این مسیر متوقف شوند؛ بنابراین آن‌ها نتوانستند محموله‌های خود را به‌ موقع به مقصد برسانند. همین موضوع باعث خسارت‌های جبران‌ ناپذیری به شرکت‌ها و افراد مختلف گشت.

یکی دیگر از خطرهایی که ممکن است برای بنادر به وجود بیاید، حمله سارقان و دزدان دریایی است. وقتی سارقان به بنادر حمله کنند، محموله‌ها، کانتینرها و حتی کشتی‌ها به خطر می‌افتند.

این اتفاق، بسیار زیاد در بنادر دیده می‌شود، اما اگر هر بندر تیم حفاظتی داشته باشد، هیچ سارقی نمی‌تواند این مکان‌ها را تحت تأثیر خود قرار دهد و ایمنی و امنیت بنادر حفظ خواهد شد.

یکی دیگر از خطرات مربوط به بنادر هم ربودن کشتی‌ها، چه به‌ صورت فیزیکی و چه از طریق هک‌ کردن سیستم فناوری اطلاعات کشتی است.

شلوغ بودن و رفت‌وآمد زیاد در بنادر به تروریست‌ها اجازه می‌دهد تا افراد و سلاح‌ها را بدون ایجاد شک جابه‌جا کنند. بنادری که در نزدیکی مناطق شهری هستند هم امکان بیشتری برای چنین خطراتی دارند؛ زیرا تروریست‌ها و سارقان خیلی راحت می‌توانند پنهان شوند و یا پس از حمله فرار کنند.

پورت‌ها یا همان بنادر محیط‌هایی پیچیده هستند و ایمن کردن آن‌ها سخت و زمان‌بر است. حفظ ایمنی و امنیت بنادر شامل اقداماتی است که در نهایت منجر به افزایش ایمنی این مکان‌ها می‌شود. برای ایمن ماندن بنادر، نباید به تنهایی به یک اقدام امنیتی تکیه کرد؛ زیرا خطرات زیادی هستند که بنادر را تهدید می‌کنند.

هنگامی که صحبت از ایمن‌ سازی یک بندر می‌شود، باید مقیاس آن‌ها را در نظر گرفت. به همین دلیل، همه کارکنان یک بندر باید تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت آنجا به کار ببرند. در این راستا باید همه کارکنان (نه فقط افسران ایمنی و امنیتی) را آموزش داد. این کار باعث هوشیاری تمام افراد شاغل در بنادر می‌شود.

پیشرفت‌های فناوری باعث شده تا بتوان بنادر را راحت‌تر ایمن کرد. راه‌حل‌های پیشرفته تکنولوژی بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند؛ بنابراین می‌توان پورت‌ها را با ابزارهای بسیار بیشتر و پیشرفته‌تری برای نظارت در کل سایت تجهیز کرد.

استفاده از ابزارهای تصویربرداری سه بعدی، حس‌گرها و دوربین‌های امنیتی بهترین روش برای ایمن سازی بنادر هستند. به‌ عنوان‌ مثال، تصویر برداری سه‌ بعدی به مقامات بندر اجازه می‌دهد تا داخل کانتینرهای بار را بدون نیاز به باز کردن و بازرسی دستی آن‌ها بررسی کنند. با این روش در وقت و هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و امنیت بنادر هم افزایش می‌یابد.

حفظ ایمنی و امنیت بنادر اقدامی مهم در جهت توسعه اقتصادی و رونق تجاری کشورها است. به لطف پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی، خیلی راحت می‌توان این امنیت را در بنادر مختلف برقرار کرد. البته اجرای این روش‌ها نیازمند نیرو و تجهیزات متخصص و مدرن است.

با برقراری امنیت در بنادر می‌توان از تهدیدها و خطراتی که در این مکان‌ها به وجود می‌آیند، جلوگیری کرد. وقتی بندری ایمن باشد، همه افراد در موقعیت‌های شغلی خود حاضر می‌شوند و هیچ فردی شغل خود را از دست نخواهد داد.امروزه در دنیا بنادر مختلف جهان با برگزاری دور های تخصصی و رزمایش های مختلف و مشترک ضمن تست عملکرد خود به کسب روشهای جدید می پردازند.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها