فولاد اقلید پارس بازوی قدرتمند «ومعادن» در حوزه آهن اسفنجی

یکی از 48 طرح بزرگ صنعتی و از جمله طرح‌های پیشران پیشرفت، پروژه فولاد اقلید است که رئیس‌جمهور شهید بر راه‌اندازی هر چه سریع‌تر آن و اتمام پروژه تا پایان دولت سیزدهم تأکید داشتند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر فولاد اقلید پارس بازوی قدرتمند «ومعادن» در حوزه آهن اسفنجی

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، شرکت فولاد اقلید پارس در بهمن ‌ماه سال ۱۴۰۰ با ترکیب سهامداری غول‌های معدنی کشور تاسیس شد و بنا بر آن، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) سهم 51 درصدی، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) سهم ۳۰ درصدی و شرکت بین‌ا‌لمللی مهندسی ایران (ایریتک) سهم ۱۹ درصدی در این شرکت تازه تاسیس دارند.

به فاصله چند ماه پس از ثبت و تاسیس شرکت در روزهای ابتدایی سال 1401، مجوز احداث کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس صادر شد و عملیات اجرایی این پروژه به‌ عنوان یکی از ۴۸ طرح پیشران پیشرفت اقتصادی کشور، مرداد ماه سال 1402 با انتخاب شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) به‌ عنوان پیمانکار (EPC) آغاز شد و ۱۰۰ هکتار زمین در اختیار این شرکت قرار گرفت تا عملیات ساخت کارخانه رسما آغاز شود.

هدف شرکت توسعه معادن و فلزات به عنوان سهامدار عمده پروژه فولاد اقلید، تولید سالانه 1.2 میلیون تن آهن اسفنجی با تأکید بر حفاظت از محیط زیست است و در این راستا، در نظر دارد آب مورد نیاز خود را با محل تصفیه آب پسماند شهری تامین کند و با احداث نیروگاه نیز نسبت به خودتامینی برق مورد نیاز خود اقدام کند. به این ترتیب، برای یکی از مهمترین ریسک‌ها و چالش‌های بزرگ صنعت یعنی محدودیت مصرف انرژی در فصول مختلف سال از همان ابتدا تدابیر ویژه اندیشیده شده و پس از بهره‌برداری مانند دیگر شرکت‌ها نگران چندانی از بابت محدودیت‌های مصرفی نخواهد داشت.

از سوی دیگر، با توجه به روندهای کنونی و چشم انداز صنعت فولاد در ایران و جهان، محصول تولیدی این شرکت متقاضیان زیادی خواهد داشت و مشکلی در فروش وجود نخواهد داشت. بررسی تقاضای بازار آهن اسفنجی بیانگر وجود بستر مناسب برای این محصول است و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در طرح جامع فولاد، هم‌زمان با توسعه اقتصادی کشور و افزایش جمعیت، تقاضا برای محصولات نهایی فولاد کشور در افق 1404 نیز افزایش خواهد یافت و کشور ایران با تولید 46 میلیون تن آهن اسفنجی و 55 میلیون تن فولاد خام و صادرات 12 میلیون تن به ترتیب سهمی‌معادل 3.5 درصد از تولید جهانی و 2 درصد از تجارت جهانی را به خود اختصاص خواهد داد.

بنابراین، با وجود واحدهای کنونی ذوب کشور و طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا و ساخت و نیز با در نظر گرفتن تقاضای رو به رشد آهن اسفنجی بر مبنای طرح‌های توسعه‌ای فولادسازی به‌عنوان مصرف‌کننده آهن اسفنجی، انتظار می‌رود آهن اسفنجی تولیدی شرکت فولاد اقلید پارس با کمترین هزینه بازاریابی، به فروش برسد و این مورد امتیاز ویژه‌ای تلقی می‌شود که این پروژه از آن برخوردار است.

روند پیشرفت پروژه نیز قابل قبول ارزیابی می‌شود و در اردیبهشت ماه سال جاری رکورد ۸ درصدی پیشرفت مهندسی پروژه احیا مستقیم این شرکت را شاهد بودیم و تا به امروز و با گذشت کمتر از یک سال از زمان آغاز رسمی‌پروژه، پیشرفت فیزیکی به بیش از 17 درصد رسیده است. برآورد شده در اوایل سال 1404 این پروژه تکمیل و راه اندزی شود.

طراحی و ساخت پروژه فولاد اقلید به روش احیا مستقیم میدرکس است که بخشی از ماشین آلات و تجهیزات خط تولید ساخت خارج و بخشی در کشور ساخته و تامین می‌شود.

هزینه کل سرمایه‌گذاری به ازاء هر تن ظرفیت حدود 13.5 یورو است و به طور کلی، بالغ بر 104.6 میلیون یورو و 6 هزار و 350 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای این پروژه پیش بینی شده است. بر اساس برآوردهای اولیه پیش بینی شده میزان فروش آهن اسفنجی شرکت پس از بهره‌برداری تا سطح 83 هزار میلیارد ریال برسد.

به این ترتیب، شرکت فولاد اقلید پارس پس از راه‌اندازی به یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های کشور در حوزه آهن و فولاد تبدیل خواهد شد و خود را به عنوان بازوی قدرتمند «ومعادن» در بخش آهن اسفنجی معرفی خواهد کرد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها