تالار مرکزی شیراز روی ریل سرعت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: وزیر ارشاد در سفر اخیرشان به شیراز از سرعت پیمانکار در پیشرفت پروژه تالار مرکزی شهر رضایت نداشتند؛ لذا بنا شد طی جلسه‌ای فوری با پیمانکار اتمام حجت شود.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر تالار مرکزی شیراز روی ریل سرعت

به گزارش خبرنگاران گروه فرهنگ، هنر و رسانه گزارش خبر، سال ۱۳۹۱ بود که با حمایت استاندار وقت ۱۷ هزار و ۸۰۰ متر مربع از زمین سیلو متعلق به شرکت غله و وزارت صنعت معدن و تجارت جهت احداث پروژه‌ای فرهنگی در نظر گرفته شد و مصوبه هیات وزیران نیز جهت انتقال سند اخذ شد. تالار مرکزی شیراز به‌عنوان یک پروژه فرهنگی جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری در استان فارس به تصویب رسید تا پس از سال‌ها به یک مجموعه فرهنگی درخور برای هنرمندان و هنردوستان این شهر تبدیل شود.

پس از انتقال سند بلافاصله عملیات طراحی نقشه‌ها و مراحل مناقصه توسط وزارتخانه و مهندسان مشاور انجام گرفت و شرکت کوپله که یکی از برترین شرکت‌های ساختمانی به عنوان پیمانکار فعالیت خود را در سال ۱۳۹۲ با قراردادی سه ساله به مبلغ ۴۱۰ میلیارد ریال آغاز کرد.اما اعتبارات دولتی به پروژه‌هایی تخصیص می‌یافت که در سطح کشور با یک کد تعریف شده و پیشرفت فیزیکی بالاتری داشتند و پروژه تالار مرکزی شهر شیراز به واسطه درصد پیشرفت کمتر اعتبار کمتری دریافت می‌کرد.

از کلنگ‌زنی این پروژه تاکنون بیش از یک دهه می‌گذرد و تالار مرکزی شیراز در حال حاضر در زمینی به مساحت ۱۸ هزار مترمربع و زیربنای ۲۰ هزار مترمربع در محل ساختمان قدیمی سیلوی شهر قرار دارد. برای این مجموعه سالن همایش ۲ هزار نفری با زیربنای چهار هزار مترمربع، گالری نمایش آثار هنری، اتاق مخصوص تمرین موسیقی و تئاتر، کارگاه ساخت دکور، کتابخانه تخصصی و فضای نگهداری ادوات موسیقی در نظر گرفته شده است و درصورت ساخته شدن، بزرگترین مجموعه فرهنگی شیراز خواهد بود.

آغاز مراحل نقشه برداری در سال ۹۲

پس از اولین کلنگ‌زنی، مسوولان با توافقی یکسال‌ و نیمه، در مهرماه ۱۳۹۲ از واگذاری پروژه به پیمانکار و آغاز مراحل نقشه‌برداری آن طی قراردادی ۴۲۰ میلیارد ریالی سخن گفتند و مدت زمان تحویل پروژه را ۳۶ ماه برآورد کردند و این پروژه برای دومین بار کلنگ‌زنی شد.در سال ۱۳۹۵ اعتباری افزون بر ۷۰ میلیارد ریال برای ساخت آن پیش‌بینی شد و در مهرماه ۱۳۹۶ طی بازدید وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مراحل ساخت و ساز تالار مرکزی شیراز قول افزایش اعتبار داده شد و ۹۰ میلیارد ریال به این امر تخصیص یافت.

در آن زمان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، بهزاد مریدی اعلام کرد که ساخت اسکلت بخش اول تالار و فونداسیون بخش دوم به اتمام رسیده است و هنوز عملیات ساخت بخش سوم آن آغاز نشده است.سال‌های بعد نیز این تالار با پیشرفت لاک‌پشتی پیش رفت.در سفر اول و دوم دولت سیزدهم به استان فارس نیز این تالار به عنوان یک پروژه ملی مورد توجه قرار گرفت و جزء مصوبات سفر شد.

در اردیبهشت ماه گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازدیدی از این پروژه داشت. محمدمهدی اسماعیلی در سفر استانی هیئت دولت به فارس وعده داده رود که این پروژه تا پایان دولت سیزدهم به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.اما در سفر اخیر، وزیر از روند پیشرفت پروژه رضایت نداشت، در این راستا با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفتگو کردیم.

نارضایتی وزیر ارشاد از سرعت پیمانکار

حمیدرضا قانعی در این باره اظهار کرد: وزیر ارشاد قول داده بودند که تا پایان دولت سیزدهم این پروژه تمام شود که البته با توجه به شرایط پیش آمده دولت سیزدهم یک سال کوتاه‌تر شد.

وی افزود: وزیر از نحوه فعالیت پیمانکار با توجه به دریافت‌های مالی که داشته رضایت نداشتند و انتظار داشتند چون پیمانکار ملی است سرعت پروژه بیش از آنچه هست باشد که تا پایان دولت سیزدهم به پایان برسد.

قانعی ادامه داد: در این صورت وزیر ارشاد به دفتر فعالیت های عمرانی وزارت ارشاد دستور دادند در جلسه‌ای از پیمانکار بخواهد روند سرعت پروژه افزایش یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: پروژه ای که ۱۰ سال تعطیل بوده طی ۲ سال گذشته به ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است که امیدواریم با پیگیری ها سرعت بیشتری پیدا کند.

وی همچنین در خصوص فرسودگی تالار حافظ هم گفت: تعمیر تالار حافظ از طرف استان پیشنهاد شده و جزء مصوبات سفر دوم هیئت دولت هم هست که بر این اساس ۵۰ میلیارد تومان برای تعمیرات به آن اختصاص یافته که ۵۰ درصد توسط استان و ۵۰ درصد از منابع ملی تامین خواهد شد.

قانعی افزود: از طرف استان کار شروع شده و بخشی هم تخصیص یافته و با سیستم‌های خنک کننده تالار کار را آغاز کرده ایم که با آغاز ماه محرم که فعالیت‌های فرهنگی هنری کاهش پیدا می کند با جدیت کار دنبال می‌شود.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها