پایگاه اصلی ترویج فرهنگ انس با طبیعت در خانه محیط زیست

خانه محیط‌زیست دبستان یار مهربان استان فارس موفق به کسب امتیازات مربوط به خانه‌های برتر محیط‌ زیست کشور شد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر پایگاه اصلی ترویج فرهنگ انس با طبیعت در خانه محیط زیست

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، فارس از جمله استان های پیشرو در راه اندازی و تاسیس خانه های محیط زیست است، بر اساس اعلام روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، خانه های محیط زیست تا کنون در 12 شهر استان فارس از جمله در شهرهای شیراز، مرودشت، خرامه، کازرون، مهر، نیریز، فیروزآباد، بختگان، داراب، استهبان، ارسنجان و لامرد ایجاد شده است.

استان فارس همگام با کلیه استان‌های کشور پس از ابلاغ دستورالعمل‌های مربوط به راه‌اندازی خانه‌های محیط‌ زیست از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست، تلاش‌های فراوانی از سال 1401 تاکنون انجام داده که منتج به راه اندازی 25 خانه های محیط زیست در سطح استان با همکاری سایر دستگاه های اجرایی استان شده است.

اهداف خانه‌های محیط‌زیست ارتقای فرهنگ حفاظت محیط‌زیست و دستیابی به محیط‌زیست مطلوب، هم‌افزایی ظرفیت فرهنگی دستگاه‌های دولتی، نهادها، تشکل‌های مردم‌نهاد و دیگر فعالان محیط‌زیست، آموزش همگانی گروه‌ها و مخاطبان اثرگذار اجتماعی نهادینه‌سازی رفتار شهروندی و جلب مشارکت آن‌ها برای حفظ محیط‌ زیست است.

پورشیرزاد مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس در این خصوص گفت: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در حوزه محیط‌زیست مبنی بر " برای ما مسئله محیط‌زیست یا حفظ منابع طبیعی مسئله‌ای تجملاتی و درجه‌دو نیست، یک مسئله حیاتی است. در تلاش ما برای توسعه کشور، اولویت باید در این بخش باشد. باید در قبال طبیعت هم احساس مسئولیت بکنیم. مسئله این جریان و آن جریان نیست، مسئله همه کشور، همه باید دست‌به‌دست هم بدهند." و شعار دولت مردمی " دولت مردم- ایران قوی" همگام با بیانیه گام دوم انقلاب و اسناد بالادستی سیاستهای کلی نظام در حوزه محیط زیست، 25 خانه محیط زیست در استان فارس راه اندازی شده است.

پورشیرزاد مردمی سازی امور محیط زیستی و تقویت رویکرد اجتماعی محیط زیستی و ترویج روش‌ها و فناوری‌های نوین و بومی‌سازی شده مدیریت اجتماعی محیط‌زیست را از دیگر اهداف راه اندازی خانه های محیط زیست دنبال برشمرد.

آنچه در این گزارش می خوانید گفتگویی با مدیر خانه محیط زیست مدرسه یارمهربان است که به اهداف و آرمان های اصلی راه اندازی خانه های محیط زیست در آن اشاره شده است.

کشفی مدیر خانه محیط زیست یار مهربان استهبان در گفت و گویی به بیان چگونگی تاثیر گذاری خانه های محیط زیست در ترویج فرهنگ انس با طبیعت و محیط زیست پرداخت و اظهار داشت: خانه های محیط زیست به عنوان پایگاه های اصلی ترویج فرهنگ محیط زیستی در سراسر کشور، در صورت حمایت های همه جانبه، نوید بخش آینده ایی روشن در حفظ محیط زیست کشور خواهند بود.

به گزارش روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، کشفی اهم اقدامات صورت گرفته در خانه محیط زیست یارمهربان را تشریح کرد و بیان داشت: برگزاری کارگاه ها با موضوعات محیط زیستی، برگزاری جشنواره های مختلف در مناسبتهای محیط زیستی، ایجاد کتابخانه محیط زیستی، برگزاری کمپ و اردوی دانش آموزی و خانوادگی در طبیعت با موضوع حفاظت از محیط زیست، برگزاری برنامه های فرهنگی و تفریحی با موضوعات محیط زیستی از قبیل درختکاری، نهال کاری، هر دانش آموز یک گلدان، تهیه کاردستی با مواد دورریختنی از جمله کارکردهای این خانه محیط زیست بوده است.

مدیر خانه محیط زیست یار مهربان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تاسیس خانه محیط زیست و معرفی فعالیت های محیط زیستی مدرسه به والدین کمک کرده است و چگونه؟ توضیح داد: با برگزاری کارگاه های دانش افزایی، فعالیت های عملی، علمی و... دیدگاه والدین نسبت به این موضوع تغییر پیدا کرده است و حساسیت خانواده ها در جهت حفظ محیط زیست و افزایش آگاهی خود بیشتر شده است. حتی این مورد باعث بهبود عملکرد درسی دانش آموزان نیز شده است که مسئله بسیار مهمی برای والدین است. در مجموع بعد از انجام فعالیت های برنامه ریزی شده و تلاش کادر اجرایی و آموزگاران، در والدین احساس نیاز ایجاد شده که با دنبال کردن فعالیت های محیط زیستی می توانند سطح کیفی زندگی خود و فرزندان را نیز افزایش دهند.

وی همچنین در باره اینکه افتتاح خانه محیط زیست چه تاثیری بر رفتارها و احساسات دانش آموزان عضو خانه محیط زیست داشته است؟ گفت: افزایش انگیزه فعالیت و احساس تعلق بیشتر به منظور فعالیت های محیط زیستی موضوعی است که به روشنی مشهود است که این مورد در صورت حمایت های بیشتر سازمان از خانه های محیط زیست و دانش آموزان می تواند روند صعودی داشته باشد.

جشنواره خانه های محیط زیست سراسر کشور، روز سه شنبه ۲۵اردیبهشت در استان لرستان با حضور خانه های محیط زیست برتر برگزار خواهد شد.

::

مطالب مرتبط

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها