به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، «علی معصومی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که نوآوری در توسعه بنگاهها از چه جایگاهی برخوردار است؟ اظهار داشت: نوآوری در توسعه بنگاه ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است و بر همین اساس، انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران، قصد دارد که ۲ دوره عالی با عنوان MBA و DBA برگزار کند.
وی تصریح کرد: این دورهها با هدف ارتقای سطح علمی و تخصصی مدیران و کارشناسان حوزه تحقیق و توسعه و نوآوری در بنگاههای صنعتی، معدنی و تجاری، برای نخستین بار در کشور و با همکاری دانشگاه تهران برگزار می شود.
معصومی افزود: این دورهها زمینه افزایش دانش تخصصی مدیران و کارشناسان بنگاهها متناسب با نیازهای حرفهای برای حضور ماندگار در عرصههای رقابت اقتصادی بویژه در دوران گسترش اقتصاد دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم را فراهم می کند.
«علی معصومی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که نوآوری در توسعه بنگاهها از چه جایگاهی برخوردار است؟ اظهار داشت: نوآوری در توسعه بنگاه ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است و بر همین اساس، انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران، قصد دارد که ۲ دوره عالی با عنوان MBA و DBA برگزار کند.
وی تصریح کرد: این دورهها با هدف ارتقای سطح علمی و تخصصی مدیران و کارشناسان حوزه تحقیق و توسعه و نوآوری در بنگاههای صنعتی، معدنی و تجاری، برای نخستین بار در کشور و با همکاری دانشگاه تهران برگزار می شود.
معصومی افزود: این دورهها زمینه افزایش دانش تخصصی مدیران و کارشناسان بنگاهها متناسب با نیازهای حرفهای برای حضور ماندگار در عرصههای رقابت اقتصادی بویژه در دوران گسترش اقتصاد دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم را فراهم می کند.
جایگاه نوآوری در عملکرد صنایع
دبیرکل انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران در پاسخ به این پرسش که مدیریت نوآوری در بهبود رقابتپذیری و استمرار تولید صنایع و معادن، چقدر موثر است؟ به بازار، گفت: در گذشتههای نه چندان دور و در دوره انقلاب صنعتی اول، سرمایه و ماشینآلات از اهمیت ویژهای در مسیر تولید و رقابتپذیری یک صنعت برخوردار بودند. با گذشت زمان، علم و دانش، جایگاه ممتازی را در این مسیر به خود اختصاص داد.
معصومی اظهار داشت: تحقیق و توسعه، زمینه ورود محصولات جدید به بازارها و رشد رقابتپذیری این محصولات را فراهم می کرد؛ در این خصوص، با بهرهگیری از تحقیق و توسعه، حضور یک محصول در بازارهای جدید تسهیل و در همین حال، گامی برای کاهش قیمتها برداشته میشد. بنابراین، طی چند سال گذشته، تحقیق و توسعه، تاثیر بسزایی در رقایتپذیری صنایع و معادن داشته است.
وی افزود: البته این نه تنها پایان کار نبود بلکه موضوعاتی مانند مدیریت و نقش آن در بهبود عملکرد یک مجموعه، مطرح شد.
معصومی اظهار داشت: درحالحاضر، نوآوری از جایگاه ممتازی در عملکرد صنایع مختلف برخوردار است و از نظر ارزشی در کنار مدیریت قرار دارد؛ البته در عصر حاضر، معنای مدیریت نیز به تغییر و تحول تغییر یافته است.
عوامل موثر در بهبود عملکرد یک بنگاه تولیدی
دبیرکل انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران در پاسخ به این پرسش که به نظر شما، توجه به شاخصههای نوآوری چه تاثیری بر عملکرد یک مجموعه خواهد داشت؟ به بازار، گفت: درحال حاضر، مهمترین عوامل موثر در بنگاه داری، قدرت نوآوری و تغییرپذیری است. در واقع ۲ شاخصه یاد شده را باید ۲ بال پرواز بنگاههای صنعتی دانست. چنانچه این ۲ عامل در یک بنگاه مورد توجه قرار نگیرند سقف پرواز محدود می شود.
معصومی اظهار داشت: بنابراین، اگر یک واحد تولیدی و صنعتی به ۲ پارامتر نوآوری و تغییرپذیری مجهز باشد به سرعت میتواند از سایر رقبای خود سبقت بگیرد.
وی افزود: یک بنگاه تولیدی یا صنعتی مانند یک سیستم و عملکرد همه اجزا در کنار هم از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ بر همین اساس، نیز یک مدیریت کارآمد به تنهایی برای موفقیت یک مجموعه، کفایت نمی کند. اما مهمترین عاملی که زمینه بهبود عملکرد یک بنگاه تولیدی را فراهم می کند؛ قدرت نوآوری و تغییر است.
این مقام مسوول، بیان کرد: این ۲ شاخصه در برخی صنایع کشور مورد توجه قرار گرفته اند و زمینه توسعه قابل توجه آنها را فراهم کرده است؛ میتوان از صنایع غذایی بعنوان مثالی در این حوزه نام برد.
اهمیت نوآوری در موفقیت بنگاه ها
دبیرکل انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران در پاسخ به این پرسش که توجه به شاخصههای نوآوری در چه حوزههایی از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ به بازار، گفت: مجموعههایی که قصد دارند در آینده، رقابتپذیر باشند باید خود را به مدیریت نوآوری، مسلح کنند.
معصومی اظهار داشت: بخشی از نوآوری به تولید محصول اختصاص دارد. بنابراین، نوآوری در سایر حوزهها مانند فروش، مدیریت بازار، بازیافت ضایعات، ارتباطات بینالمللی، جذب مشتری، ارتباط با مشتری و تمامی زمینههای فعالیت از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی افزود: این گونه، اقدامات میتواند زمینه حرکت رو به جلو یک مجموعه و رقابتپذیری آن با سایر رقبا را فراهم کند. بدون تردید چنانچه یک مجموعه در تولید محصولات خود نوآوری داشته باشد اما این پارامتر در سایر مباحث، مانند ورود آن محصول به بازار مورد توجه نباشد امکان فروش آن محصول، به خوبی فراهم نمی شود.
رمز ماندگاری یک کسب و کار، مدیریت تغییر است
دبیرکل انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران در پاسخ به این پرسش که مباحث نوآوری در حوزه معدن و صنایع معدنی از چه جایگاهی برخوردار هستند؟ به بازار، گفت: نوآوری در قالب سیستمی، آنچنان که باید در حوزه معدن و صنایع معدنی مورد توجه نیست. امکان دارد این موضوع در برخی شرکتها و فعالیتها مورد توجه قرار بگیرد اما همچنان سیستمی نیست. کما اینکه این موضوع، همچنان در بسیاری از کشورها و شرکتهای صنعتی و معدنی در سطح بینالمللی نیز مورد توجه قرار نگرفته است، چرا که سیستمی شدن نوآوری و جاری شدن آن در شرکتها قدمت چندان طولانی ندارد.
معصومی اظهار داشت: البته در حالحاضر، این باور، اثبات شده است که چنانچه میخواهید یک بنگاه صنعتی، زنده بماند و فعالیت خود را ادامه بدهد؛ استمرار در نوآوری ضروری است.
وی با اشاره به چالشهای ناشی از همهگیری ویروس کرونا که صنایع با آن روبرو شدند، گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور، برخی بنگاهها یا کسب وکارها در برخورد با این چالش از گردونه رقابت خارج شدند و اما برخی از شرکتها بلافاصله تغییر در ساختار و عملکرد خود را آغاز کردند.
معصومی بیان کرد: این مجموعهها با راهکارهایی مانند فروش اینترنتی، تغییر را آغاز کردند و برخی دیگر از مجموعهها نیز حساسیتهای مردم را در این دوره، شناسایی و آنها را پوشش دادند.
وی افزود: از زمانی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد؛ بسیاری از شرکتها که قبلا تغییر را قبول کرده و پذیرفته بودند که برای ماندگاری در دنیای رقابت کنونی، باید در فضای مجازی و رسانهای حضور داشته باشند آسیب کمتری را متحمل شدند.
معصومی در پایان، گفت: این مجموعهها در شرایط سخت، به راحتی توانستند به فعالیت خود ادامه بدهند؛ همین موضوع، حکایت از آن دارد که مدیریت تغییر در یک مجموعه از اهمیت ویژهای برخوردار است. علاوه بر این، رمز ماندگاری یک کسب و کار در شرایط دشوار، محسوب میشود.