به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) از جمله هلدینگهای مطرح کشور است که تلاش دارد ضمن حفظ وزن شرکتهای معدنی و صنعتی در سبد سرمایه گذاریهای خود، نیم نگاهی به سایر حوزهها نیز داشته باشد.
مسئله حمل و نقل و لجستیک یکی از مباحثی است که در کنفرانسها و محافل علمیاز آن به عنوان چالش بزرگ و مهم صنعت در آینده معرفی شده است. از همین رو، این شرکت جهت عملکرد بهتر و کاراتر شرکتهای تابعه خود و حل چالشهای پیشرو، وارد حوزه حمل و نقل شد.
تقابل «ومعادن» با چالش لجستیک
یکی از مهمترین برنامههای شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در بخش زیرساخت، مبادرات به سرمایه گذاری و مشارکت توجیه پذیر در تامین زیرساختهای مورد نیاز حوزه معدن و صنعت از جمله در بخش حمل و نقل است.
در همین راستا، «ومعادن» با همراهی چندین شرکت مطرح و بزرگ دیگر اقدام به تاسیس شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا کردند.
شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) با رویکرد توسعه و بهبود تعامل لجستیکی در حوزه حمل و نقل مواد فله معدنی و محصولات فولادی، توسط نقش آفرینان اصلی حوزه صنعت، معدن و فلزات، در سال ۱۳۹۶ تاسیس شد.
وزنه سنگین سهامداران
سهامداران این شرکت برای اهالی بازار سرمایه بسیار شناخته شده هستند؛ شرکتهای سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی)، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل)، معدنی و صنعتی چادر ملو (کچاد) و سنگ آهن گهر زمین (کگهر) و گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید)، سهامداران این شرکت هستند.
اهم فعالیتهای شرکت
- سرمایهگذاری و احداث اسکله و پایانه مکانیزه تخصصی صادرات و واردات مواد معدنی و محصولات فولادی
- انجام حمل و نقل ریلی و توسعه ناوگان ریلی شرکتهای سهامدار با خرید واگن
- تجهیز و توسعه تأسیسات حمل و نقل ریلی دریایی بندری و جادهای
- انجام فعالیتهای خدماتی بازرگانی عمرانی مرتبط با احداث اسکله و سازههای دریایی
- برنامهریزی هماهنگی مدیریت و مشاوره در خصوص کلیه فعالیتهای حمل و نقل معدنی و فولادی با مزیت ریلی-دریایی-جادهای
چشم انداز شرکت
همانطور که پیشتر گفته شد، یکی از اهداف شرکتهای سهامدار از تاسیس و راه اندازی شرکت همراه جاده ریل دریا، انجام حمل و نقل ترکیبی به منظور رفع چالش حمل و نقل سهامداران است.
همچنین در چشم انداز شرکت، احداث و توسعه تاسیسات شامل پایانه تخصصی مکانیزه مواد معدنی، اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی، زیر ساختهای جادهای و ریلی و دریایی، تهیه و توسعه تجهیزات و ارائه خدمات حمل و ریلی، جادهای، بندری و دریایی به منظور صادرات و واردات مواد و محصولات معدنی به ویژه تولیدات فولادی تا پایان سال ۱۴۱۱ نیز تعریف شده است.
پروژهها
از مهمترین پروژههای شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) میتوان به سرمایه گذاری و ایجاد پایانه مکانیزه و اسکله تخصصی صادرات و واردات مواد معدنی و فلزی در بندر شهید رجایی با ظرفیت جابجایی 50 میلیون تن اشاره کرد که در 3 فاز انجام خواهد شد. این پروژه در زمینی به مساحت 71 هکتار انجام میشود و ۱۴ خط ریلی به طول ۱۷ کیلومتر (ریل یارد) احداث خواهد شد.
همچنین پروژه تکمیل ناوگان ریلی اعم از لکوموتیو و واگن و تاسیسات مورد نیاز مربوط به رفع چالشهای حمل و نقل موجود در گروه معدنی و فلزی، نیز در دستور کار قرار دارد.
اهم مزایای اجرای پروژه
- ایجاد یک پایانه تخصصی مکانیزه تخلیه و بارگیری مواد معدنی با تمرکز به حمل و نقل ریلی مواد معدنی از مبادی مربوطه از بندر شهید رجایی
- ارتقای ظرفیت عملیاتی صادرات و واردات مواد معدنی کشور با احداث اسکله همراه با تجهیزات مربوطه
- استفاده از کشتی با ظرفیت بالا به منظور سرعت بخشیدن به توان صادرات و واردات مواد معدنی
- کاهش آلایندگی و آلودگی هوا به دلیل انجام عملیات تخلیه و بارگیری و روش کاملا مکانیزه
- افزایش راندمان بیشتر با واگن متعلق به شرکتهای ریلی و افزایش درآمد حاصله
- استفاده از کشتیهای تناژ بالا در اسکله تخصصی جهت کاهش زمان بارگیری کالا و بهای تمام شده
به این ترتیب، باید اذعان داشت که گروه توسعه معادن و فلزات با همراه کردن بزرگان بازار سرمایه در عرصه صنعت و معادن، چالش حمل و نقل و درگاههای صادرات و واردات را حل کرده و تهدید را به فرصت تبدیل کرده است. در واقع، در آیندهای نزدیک شرکت نگرانی از این بابت نخواهد داشت و شرکتهای تابعه با هزینهای کمتر و سرعت بیشتر میتوانند نسبت به صادرات محصولات و واردات مواد اولیه مورد نیاز خود اقدام کنند.