به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، هادی شه دوست شیرازی معاون حمل و نقل و ترافیک گفت: با توجه به اهمیت ویژه عامل انسانی در تامین ایمنی حمل و نقل، در سالی که گذشت، اقدامات و خدمات قابل توجهی در راستای خدمت رسانی به شهروندان ، کاهش تلفات حوادث رانندگی و افزایش فرهنگ ترافیکی با تعامل پلیس راهور انجام شد.
وی با اشاره به کاهش 30 درصدی تلفات ناشی از سوانح رانندگی در سال 1401، ابراز داشت: کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در معابر شهری شیراز که به تایید شورای هماهنگی ترافیک استان فارس هم رسید، آن هم در مدت کمتر از یکسال و با همکاری مستمر پلیس راهور و شورای ترافیک شیراز و استان فارس موفقیت بزرگی برای مدیریت شهری محسوب میشود که حاصل سیاستگذاری درست برای بهرهگیری از سامانههای هوشمند است.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: در حالیکه تا سال ۹۷ فقط ده سامانه ثبت تخلف در شیراز فعال بوده، با راه اندازی ۳۲ سامانه جدید در سال 1401 تعداد سامانههای فعال دارای کد ثبت تخلف سرعت در شیراز به ۶۲ سامانه رسید، در سال جاری نیز ۳۴ سامانه هوشمند جدید ثبت تخلف با سرمایه شهرداری شیراز در حال راه اندازی است و امیدواریم ۱۰۰ سامانه نیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی فعال کنیم.
شه دوست شیرازی با بیان اینکه بهرهگیری از ظرفیت سامانههای هوشمند ترافیکی از جمله مهمترین سیاستهای مدیریت شهری در شیراز است، ادامه داد: علاوه بر ۶۲ سامانه ثبت تخلف، قریب به ۳۰۰ سامانه هوشمند نظارت تصویری هم در شیراز فعال است که حضور فیزیکی پلیس راهور در معابر شهری را موثرتر میکند.
وی تجهیز 5 دستگاه خودرو ثبت تخلف سیار، مکانیزاسیون پارکینگ های طبقاتی و اجرای پروژه کنترل هوشمند محدوده کم آلاینده (LEZ) با نصب و راه اندازی ۶۰ سامانه هوشمند را از دیگر اقدامات شاخص این معاونت در زمینه هوشمند سازی اعلام کرد.
هادی شه دوست شیرازی افزود: در بخش تامین زیرساخت های لازم به منظور تامین ایمنی عبور ومرور عابران پیاده و راکبین وسایل نقلیه موتوری و غیر موتوری در سال 1401 نسبت به اجرای 140 کیلومتر خط کشی محوری، 6500 بلوک خط کشی عابر پیاده، رفع خطر 250 نقطه حادثه خیز، انجام 100 اصلاح هندسی و نصب و بهسازی بیش از 11 هزار تابلو و تجهیزات ترافیکی اقدام شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک این کلانشهر را در مراحل پایانی اعلام و ادامه داد: در این طرح که با نگاه ویژه شورای ششم به بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک کلانشهر شیراز به مرحله تصویب رسید و با توجه به ازدحام و افزایش تراکم ترافیک ، با در نظر گرفتن تغییرات پارامترهای اقتصادی- اجتماعی و برداشت اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا ، وضعیت حمل و نقل و مشکلات ترافیکی شهر شیراز تا افق زمانی ۱۴۰۹ پیش بینی و راهکارهایی در برای رفع معضلات موجود و ارتقا ایمنی شهری ارائه شده است.
معاون شهردار شیراز افزایش 50 درصدی خرید اتوبوس جهت نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی در کنار هوشمند سازی سیستم های اتوبوس و تاکسی را از اقدامات اساسی دیگر معاونت حمل و نقل و ترافیک در سال 1401 اعلام و افزود: تامین 75 دستگاه خودروی میدل باس، خرید 145دستگاه اتوبوس و واگذاری 50 دستگاه اتوبوس جدید با روش خرید خدمت و برگزاری مناقصه در قالب 3 خط در سال گذشته تحقق پیدا کرد.
گفتی است سیستم مدیریت هوشمند اتوبوس( BMS) و سیستم مدیریت هوشمند تاکسی ( TMS) به منظورکنترل هوشمند ناوگان حمل و نقل عمومی و پرداخت های هوشمند از سال 1401 آغاز و در مراحل اجرایی قرار گرفته است.
شه دوست شیرازی در ادامه گزارش خود به بهرهبرداری فاز نخست خط ۲ مترو با اعتباری بالغ بر سه هزار میلیارد تومان در بهمن ماه سال گذشته اشاره و ابراز داشت: با پشتیبانی و حمایت شورای ششم فاز یک خط دو قطارشهری شیراز در یک جهش عمرانی افتتاح و از شهرک میانرود، به عنوان جنوبی ترین نقطه کلانشهر به سمت میدان امام حسین(ع) مسافرگیری می کند و امکان دسترسی مردم به نقاط مختلف شیراز را فراهم می سازد.
همچنین عملیات اجرایی خط سوم مترو شیراز نیز در امتداد شمال غربی این کلانشهر با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان با هشت ایستگاه در سال 1402 شتاب خواهد گرفت.
در پایان با توجه به همه تلاش های شبانه روزی انجام شده و اهتمام در اجرای مصوبات اساسی شورای اسلامی شهر شیراز در راستای بهبود ترافیک، کاهش تلفات و حوادث رانندگی، ارتقا فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و در نهایت افزایش فرهنگ ترافیک، شهروندان مهمترین عامل ایجاد ایمنی در حمل و نقل هستند ، امید می رود تا شهروندان با اهمیت دادن به مقوله تامین ایمنی خودرو ، اخذ گواهی معاینه فنی و رعایت قوانین ، همدلی ، همکاری و مشارکت بیشتر بستر ایمن سازی را در شهر و کشورمان فراهم آورند.