یک کارشناس بازارسرمایه در پژوهشی بررسی کرد؛

جهان در سیطره اقتصاد دیجیتال؛ بازار سرمایه ایران پرپتانسیل برای رشد شرکت‌های دیجیتال‌محور

پنج شرکت اپل، مایکروسافت، آمازون، فیس بوک و گوگل به تنهایی دارای وزن ۲۲/۵ درصدی در شاخص S&P۵۰۰ هستند. این در حالی است که شرکت‌های دیجیتال دیگری نیز در این شاخص حضور دارند. رشد شرکت‌های دیجیتال در عرصه جهانی در حدی است که پیش‌بینی شده در کمتر از سه سال آتی، بیش از نیمی از تولید ناخالص دنیا، حاصل از اقتصاد دیجیتال خواهد بود. اما متأسفانه در حال حاضر هیچ یک از ده شرکت بزرگ بورس اوراق بهادار تهران مربوط به حوزه دیجیتال نیست. این نشان از وجود فرصت رشد و حضور فعال این شرکت‌ها در بازارسرمایه دارد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر جهان در سیطره اقتصاد دیجیتال؛ بازار سرمایه ایران پرپتانسیل برای رشد شرکت‌های دیجیتال‌محور

به گزارش خبرنگاران گروه بورس، بانک و بیمه گزارش خبر، اقتصاددانان بر این باورند که در عصر کشاورزی، داشتن زمین و سرباز مبنای قدرت بود.

پس از پایان این دوره، عصر صنعتی آغاز شد. در این عصر با رشد فناوری و تجمیع سرمایه، شرکت‌های بزرگ صنعتی ظاهر شدند. در این دوره کشورهایی که دارای صنایع بزرگ نفتی، خودرو، فولاد و امثال آن بودند، توانستند در اقتصاد دنیا جایگاه بالایی را از آن خود کرده و صاحب قدرت شوند. با توسعه فناوری‌ها نوین به ویژه فناوری های دیجیتال، کسب کارها از شکل سنتی خود فاصله گرفتند و نوع جدیدی از آن‌ها شکل گرفت. به عبارت دیگر با توسعه فناوری‌های دیجیتال، دوران اقتصاد صنعتی به پایان رسید و عصر پساصنعتی یا عصر دیجیتال آغاز شد.

در این دوره شرکت های دیجیتال متعددی در حوزه های مختلف تأسیس شدند و همچنین بخشی از کسب وکارهای موجود نیز با تغییر شکل به دیجیتال تبدیل شدند. شرکت های دیجیتال توانستند رشد بسیار بالایی را ثبت کرده و سهم قابل توجهی از اقتصاد را به خود اختصاص دهند.

در عصر دیجیتال دسترسی به اینترنت، دارای نقش کلیدی در توسعه کسب و کارهای دیجیتال است. بررسی‌ها نشان می دهد که در سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۵/۱ میلیارد گوشی هوشمند در دنیا به فروش رفته است. در این سال ضریب نفوذ اینترنت در دنیا حدود ۶۲ درصد بود.

پیش بینی می شود فروش گوشی‌های هوشمند در سال های آتی نیز با رشد همراه باشد و در سال ۲۰۲۵ میلادی به ۶۴/۱ میلیارد عدد برسد. در این سال ضریب نفوذ اینترنت در دنیا نیز با رشد ۹ درصدی به ۷۱ درصد خواهد رسید. برای درک بهتر این موضوع، روند فروش گوشی هوشمند و ضریب نفوذ آن در دنیا در شکل زیر ترسیم شده است.

جهان در سیطره اقتصاد دیجیتال: بازار سرمایه ایران پرپتانسیل برای رشد شرکت‌های دیجیتال‌محور



گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند منجر به افزایش ضریب نفوذ اینترنت نیز شده است. مطابق آمار در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۹ درصد از مردم دنیا با استفاده از این گوشی‌ها و ۲ درصد با استفاده از سایر تجهیزات به اینترنت متصل بودند. بنابراین در این سال، ضریب نفوذ اینترنت در دنیا ۶۱ درصد بود.

پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۵ ضریب نفوذ اینترنت در دنیا به ۷۲ درصد برسد که ۷۱ درصد آن مربوط به اینترنت گوشی‌های هوشمند است. برای درک بهتر چگونگی رشد ضریب نفوذ اینترنت در دنیا، شکل زیر پیش‌بینی روش‌های اتصال به اینترنت در سال ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ را نشان داده است.

جهان در سیطره اقتصاد دیجیتال: بازار سرمایه ایران پرپتانسیل برای رشد شرکت‌های دیجیتال‌محور


همان طور که اشاره شد، در دهه گذشته شاهد رشد بسیار چشمگیر شرکت‌های دیجیتال بوده ایم. برای درک بهتر میزان رشد آن‌ها، می‌توان به روند تغییر بزرگترین شرکت‌های دنیا اشاره کرد. در سال ۲۰۰۶ تنها یکی از ۵ شرکت بزرگ دنیا، دیجیتال بود، اما در سال ۲۰۲۱ از ۵ شرکت بزرگ، فقط یک شرکت غیر دیجیتال (آرامکو عربستان) در این فهرست جای داشت. شکل زیر فهرست شرکت‌های بزرگ دنیا در مقاطع زمانی مختلف را نشان داده است. در این شکل، شرکت هایی که با رنگ آبی مشخص شده اند، شرکت های دیجیتال هستند.

جهان در سیطره اقتصاد دیجیتال: بازار سرمایه ایران پرپتانسیل برای رشد شرکت‌های دیجیتال‌محور



همان طور که مشاهده می شود، از سال ۲۰۱۷ حداقل چهار شرکت از ۵ شرکت بزرگ دنیا، شرکت های دیجیتال بوده اند. در سال ۲۰۲۱ میلادی، شرکت اپل بزرگترین شرکت دنیا بوده و مایکروسافت، آرامکو، آمازون، گوگل رتبه های بعدی را به خود اختصاص دادند. این شرکت ها توانستند درآمدهای بسیار بالایی نیز کسب کنند. به عنوان نمونه، درآمد دلاری هر دقیقه فعالیت برخی از شرکت های دیجیتال در شکل زیر نشان داده شده است.

جهان در سیطره اقتصاد دیجیتال: بازار سرمایه ایران پرپتانسیل برای رشد شرکت‌های دیجیتال‌محور


همان طور که مشاهده می‌شود شرکت آمازن در سال ۲۰۲۱ در هر دقیقه ۸۳۷ هزار دلار درآمد داشته و توانسته در مجموع در این سال درآمدی حدود ۴۴۰ میلیارد دلار کسب کند. شرکت فیلم ساز نت فیلیکس نیز در این سال درآمدی حدود ۲۹ میلیارد دلار داشته است. به علت درآمد بالای این شرکت‌ها، ارزش بازاری آن‌ها نیز بسیار بزرگ است و عملکرد آن‌ها دارای اثر زیادی بر بازارهای مالی است.

به عنوان نمونه پنج شرکت اپل، مایکروسافت، آمازون، فیس بوک و گوگل به تنهایی دارای وزن ۵/۲۲ درصدی در شاخص S&P۵۰۰ هستند. این در حالی است که شرکت های دیجیتال دیگری نیز در این شاخص حضور دارند. رشد شرکت‌های دیجیتال در عرصه جهانی در حدی است که پیش‌بینی شده در کمتر از سه سال آتی، بیش از نیمی از تولید ناخالص دنیا، حاصل از اقتصاد دیجیتال خواهد بود. در ایران نیز بر اساس آخرین آمار منتشره وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پایان سال ۱۴۰۰ ضریب نفوذ تلفن همراه به ۱۶۶ درصد و ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت به ۱۱۴ درصد رسیده است.

این نشان دهنده دسترسی مناسب عموم مردم کشور به اینترنت پرسرعت است. از سوی دیگر شاهد حضور موفق کسب و کارهای دیجیتال در ایران در حوزه های مختلف از جمله خرده فروشی آنلاین، تولید و انتشار محتوی، درخواست خودرو، اعطای وام اینترنتی، خرید آنلاین بلیط سفرهای هوایی و زمینی، مسیریاب‌های آنلاین، صدور انواع بیمه ‌نامه آنلاین، فروش کالا، تهیه دارو، خدمات پزشکی آنلاین، بازی های اینترنتی و غیره هستیم. با وجود تلاش موفقیت آمیز بخش خصوصی در توسعه اقتصاد دیجیتال کشور، هنوز شرکت‌های دیجیتال در بازار سرمایه حضوری پر رنگ ندارند.

در حال حاضر هیچ یک از ده شرکت بزرگ بورس اوراق بهادار تهران مربوط به حوزه دیجیتال نیست. این نشان از وجود فرصت رشد و حضور فعال این شرکت ها در بازار سرمایه دارد. بازار سرمایه ایران می تواند با تأمین مالی به رشد و توسعه کسب و کارهای دیجیتال کمک به سزایی کند. در این راستا شرکت بورس اوراق بهادار تهران با همراهی سازمان بورس و اوراق بهادار تلاش دارند تا زمینه حضور این شرکت ها در بازار را تسهیل کنند.

از جمله مشکلات اصلی حضور این شرکت ها در بازار، وجود موانع قانونی است که سازمان بورس نیز با همکاری بورس تهران در حال تدوین مقررات جدید برای پذیرش شرکت‌های دیجیتال در بازار هستند. امید است با ورود این شرکت ها به بازار، شاهد رشد همزمان کسب و کارهای دیجیتال، افزایش تنوع فرصت های سرمایه گذاری و توسعه اقتصاد دیجیتال کشور باشیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری معادن و صنایع معدنی ایران

پایگاه خبری معادن و صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها