از سوی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش :

تبیین رویکردهای دروه ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در سال جدید

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش و تخصص در رابطه موضوع تدریس، مهارتهای حرفه ای و ویژگی شخصیتی، ۳شاخصه اصلی معلمان است که در این بین ویژگی های شخصیتی معلم می تواند الهام بخش دانش آموزان باشد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر تبیین رویکردهای دروه ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در سال جدید

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، رضوان حکیم زاده در گردهمایی دو روزه معاونین آموزش ابتدایی، روسای ادارات آموزش ابتدایی ادارات کل، مدیران آموزش و پرورش عشایر و نمایندگان راهبران آموزشی کشور در شیراز گفت: نقش الگویی معلمان و چگونگی برخورد آنان با کودک و فرصت دادن به دانش آموزان در کنار حفظ کرامت ذاتی آنان، تربیت متناسب با دوران کودکی باید در تمام برنامه ، فعالیت و اقدامات ما مورد توجه قرار گیرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با طرح این سوالات که ما در درجه اول به عنوان انسان که اشرف مخلوقات است نقش و ماحصل حضورمان چه خواهد بود؟ یا به طور خاص تر به عنوان کسانی که تاثیر گذار بر تعلیم و تربیت کودکان این سرزمین هستیم نقش امروز ما در برش های زندگیمان چه خواهد بود؟ و اینکه ما چه نقشی در آموزش و پرورش کشور خواهیم داشت گفت: انسان تنها موجودی است که وجودش بر ماهیتش مقدم است و مرتب در حال ساختن و ساخته شدن است.

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه ما باید به ابعاد چندگانه کودکان در تربیت، آموزش و یادگیری توجه داشته باشیم گفت: در راستای تحقق این هدف باید توجه به 3 رویکرد و اصل بنیادی که همواره به ما جهت دهد را در نظر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مسئولیت خطیر ما به عنوان کسانی که نقطه تمایز مسئولیتمان در اداره امور ابتدایی کشور است افزود: از آنجا که اصل و اساس رستگاری در تربیت انسان رسیدن به اصل ارزشمندی وجودی است لذا توجه به کرامت ذاتی کودکان به عنوان مخلوقات ارزشمند خداوند اولین رویکرد ما است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به حدیثی از امام علی (ع ) اشاره کرد و گفت: در جهت ارزش بخشی به دانش آموزان عزیز باید در برخوردها و تعاملات مان در مدرسه قبل از آموزش به القاء حس ارزشمندی به دانش آموزان توجه کنیم صرف نظر از اینکه از چه خانواده، نژاد ، زیان و فرهنگی هستند و برای حفظ این کرامات تلاش کنیم.

حکیم‌زاده با اشاره به نقش اساسی و پررنگ معلمان کلاس اول در حفظ کرامت و القاء حس ارزشمندی در کودکان گفت: تفاوت‌ها در کودکان طبیعی است و معلمان کلاس اول باید با درک این مسئله برچسب کندی یا بی‌دقتی را به دانش آموزان نزنند که خدای نکرده باور کودکان نسبت به توانمندی هایشان دچار خدشه نشود و هر کودک در اصل باید با خودش مقایسه شود.

وی دومین رویکرد را پرهیز از بزرگسال پنداری و توجه و پاسداشت کودکی دانست و گفت: این رویکرد مبتنی بر این اصل است که تربیت باید در دوران کودکی متناسب با اقتضائات و ویژگی های دوران کودکی باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما باید از روش هایی استفاده کنیم که کودکان از آن بسترها بهتر یاد بگیرند گفت: استفاده از بستر هنر، داستان، نمایش، کارگروهی، کارهای عملی که این رویکرد اصلی ما در تحول است و ایجاد اتاق های بازی، عید و هنر و داستان، تکالیف مهارت محور همه در راستای تحقق این رویکرد است.

حکیم‌زاده گفت: نقش تربیتی و آموزشی معلمان هر دو توامان باید پیش برود و در واقع به ظهور رساندن همه کمالات انسانی از رهگذر نقش تربیتی معلم اتفاق می افتد.

وی گفت: اعتماد سازی در بین دانش آموزان یکی از اصلی‌ترین مولفه در بین دانش آموزان ابتدایی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: دانش و تخصص در رابطه موضوع تدریس، مهارتهای حرفه ای و ویژگی شخصیتی، ۳شاخصه اصلی معلمان است که در این بین ویژگی های شخصیتی معلم می تواند الهام بخش دانش آموزان باشد.

حکیم‌زاده ادامه داد: معلمان ابتدایی ما باید ابتدا خود را مربی بدانند و بزرگترین مربی بشریت نیز وجود مبارک حضرت محمد (ص) بوده است.

وی گفت: نقش الگویی معلمان و چگونگی برخورد آنان با کودک و فرصت دادن به دانش آموزان در کنار حفظ کرامت ذاتی آنان، تربیت متناسب با دوران کودکی باید در تمام برنامه ، فعالیت و اقدامات ما مورد توجه قرار گیرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خوشبختانه با تلاش های دولت و وزیر محترم آموزش و پرورش و ایثار معلمان مدارس بازگشایی شدند گفت: مشاهدات میدانی حاکی از خوشحالی خانواده ها و دانش آموزان در رابطه با این بازگشایی ها بوده است.

حکیم‌زاده گفت: در دوران کرونا دانش آموزان دچار افت محسوس یادگیری شده اند که باید با آموزش‌های حضوری به فکر جبران این افت باشیم.

وی افزود: نیاز سنجی دقیقی از اقدامات مورد نیاز در دوران پسا کرونا انجام شده است و مقدار ساعت های آموزشی مورد نیاز برای آموزش های ترمیمی دانش آموزان نیز برآورد شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر تامین اعتبار اتفاق بیافتد تحولات اساسی در تابستان خواهیم داشت.

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه بنیان یادگیری نسل همین دوران ابتدایی است گفت: در دوران کرونا دانش آموزانی که از خانواده های کمتربرخوردار جامعه بوده اند بیشتر دچار آسیب شده اند.

وی در خصوص اطلاعیه آزمون‌های پایان سال گفت: یکسری برداشت های اشتباه از این اطلاعیه شد که ناشی از نا آگهی نسبت به آموزش های کیفی توصیفی بود و کماکان ارزشیابی ما به شکل کیفی توصیفی خواهد بود و هیچ تغییری در رویکرد ارزشیابی اتفاق نیافتاده و فقط ابزار ما در این ارزشیابی آزمون کتبی خواهد بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: پایان جلسات آموزش پایان اردیبهشت ماه است اما پایان ارزشیابی پایان خردادماه است و تعطیلات تابستانی از اول تیرماه آغاز خواهد شد و بازه برگزاری امتحانات کتبی تا یازدهم خردادماه است.

حکیم‌زاده افزود: در این میان اگر استان هایی برنامه خاصی دارند و تصمیم بر ادامه آموزش ها داشته باشند ما با این مسئله مشکلی نداریم و فقط اهتمام ما بر این است که آموزش ها از بازه تعیین شده کمتر نشود.

وی با اشاره به اینکه تمام نظام های آموزشی برنامه های دقیقی برای سنجش دانش آموزان دارند گفت: در این راستا برای اینکه تصویر دقیقی داشته باشیم باید ارزیابی دقیقی از نحوه یادگیری دانش آموزان برای شناسایی نقاط ضعف و قوت دانش آموزان به طور هماهنگ داشته باشیم و این مسئله به هیچ وجه متناقض با رویکرد کیفی و آموزشی نیست و در این خصوص نیازمند به استفاده از همه ابزارها هستیم که آزمون کتبی یکی از این ابزارهاست.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها