در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین؛

توسعه و محرومیت‌زدایی در شهرستان کازرون

قاسم داوودی، مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون با گرامی‌داشت سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین گزارشی از عملکرد بنیاد مسکن در این شهرستان در سالی که گذشت ارائه داد و بیان داشت: از همه ظرفیت‌های قانونی برای ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی در این شهرستان بهره‌گیری می شود.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر توسعه و محرومیت‌زدایی در شهرستان کازرون

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، قاسم داوودی مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون همچنین با گرامی‌داشت سالروز تاسیس حساب 100 و تاسیس بنیاد مسکن عملکرد طرح هادي در کازرون را بیان کرد و گفت: بنياد مسكن انقلاب اسلامی شهرستان كازرون براساس وظايف مندرج در ماده 7 اساسنامه‌ی قانونی بنياد مسكن، در سال 1400 اقدام به تهیه طرح هادی برای 2 روستای علی‌آباد سفلی و اسلام‌آباد خشت و نیز بازنگری طرح هادی 10 روستای شهرستان نموده و در حال حاضر تمامی روستاهای بالای 20 خانوار شهرستان کازرون دارای طرح هادی است.

وی ادامه داد: هدف‌های مورد نظر از تهيه و اجرای طرح هادی شامل ايجاد زمينه‌ توسعه و عمران روستاها با توجه به شرايط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و كالبدی، توزيع عادلانه‌ی امكانات از طريق ايجاد تسهيلات اجتماعی، توليدی و رفاهی، هدايت وضعيت كالبدی روستا، ايجاد تسهيلات لازم جهت بهبود مسكن روستائيان، خدمات زيست محيطی و غيره می‌شود.

داوودی افزود: طرح هادی روستاهای دریس، بنه میرزا علی‌اکبر، بورنجان، تنگ چوگان کشکولی، ناصرآباد شمالی، زرین‌آباد، بهرام‌آباد، کمارج مرکزی، بورکی و ناصرآباد شرقی مورد بازنگری قرار گرفته است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون همچنین در باره اجرای طرح بهسازی روستاها گفت: براساس ماده 7 اساسنامه‌ی قانونی و آيين‌نامه‌ی اجرايی آن، بنياد مسكن موظف به اجرای طرح هادی و اصلاح معابر روستايی است و اين فعاليت را به منظور نيل به اهداف ايجاد زمينه‌ی توسعه و عمران روستاها، بهبود وضعيت كالبدی و شرايط زيست روستائيان به انجام می‌رساند. لذا در پی اجرای این اهداف بنياد مسكن كازرون در سال 1400 به دنبال تخصيص اعتبارات بهسازی اقدامات ذيل را انجام داده است.

داوودی ادامه داد: بنیاد مسکن در زمینه بهسازی روستاها نیز اقدامات مهمی انجام داده است ، در سال 1400 مبلغ 88 هزار میلیون ریال از محل‌های استانی 17 هزار و 560 میلیون ریال ، نفت و گاز (29780 میلیون ریال)، توازن (38513 میلیون ریال) و ملی (2147 میلیون ریال) برای اجرای طرح هادی و بازنگری طرح هادی روستاهای شهرستان کازرون در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان به تصویب رسید که با توجه به تخصیص کم اعتبارات، مبالغ نسبتا کمی از این اعتبارات (حدود 40درصد) اختصاص یافت و این مبلغ منجر به اجرای 25000 مترمربع زیرسازی و آسفالت در روستاهای حسن‌آباد ابوالحسنی, عمویی، کمارج مرکزی، جعفرجن، سیف‌آباد و ایلان و نیز 3500 مترمربع سنگ‌فرش در روستاهای تنگ چوگان دره شوری و دوان شده است.

وی اضافه کرد: همچنین مدارک مربوط به مناقصه جهت انتخاب پیمانکار در روستاهای: خواجه جمالی، جعفرجن، بنه میرزا علی‌اکبر، سرمشهد، تنگ چوگان علیا، تنگ چوگان سفلی، عرب فامور، خداآباد، ملای‌اره و عسکرآباد در سایت مناقصات بنیاد مسکن استان فارس قرار گرفته است که پس از انتخاب پیمانکاران مربوطه مراحل اجرایی بهسازی این روستاها انجام می‌گردد.

به گفته مهندس داوودی ، سال گذشته در راستای اجرای اين طرح‌ها عمليات آماده‌سازی از قبيل تهيه‌ی طرح تفضيلی، تخريب و بازگشايی معابر، جابجايی شبكه‌های آب، برق و تلفن با نظارت ادارات مربوطه صورت گرفته و نيز تمامی مراحل اجرايی عمليات بهسازی با رعايت اصول فنی و مهندسی بوده و آزمايشات لازم براساس آيين‌نامه‌های موجود از طريق آزمايشگاه‌های معتبر انجام و به تاييد رسيده است و نيز تسهيلات و كمک‌هايی در اختيار افرادی كه واحد مسكونی و يا ديوار حياط آنها در طول بازگشايی مسيرها تخريب شده قرار داده شد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون عملکرد این نهاد در حوزه مسکن شهری را هم تشریح کرد و گفت: بنياد مسكن انقلاب اسلامی شهرستان كازرون طبق وظیفه محوله در اواخر سال 1400 اقدام به بررسی و پایش 1944 نفر از متقاضیان ثبت‌نام کننده طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن در سامانه وزارت مسکن و شهرسازی، نموده و از این تعداد برای 345 نفر تشکیل پرونده داده است. ضمنا از این تعداد، پرونده 24 نفر تکمیل و در قالب 6 گروه 4 نفره جهت اخذ پروانه ساخت به شهرداری معرفی کرده است.

وی عملكرد واحد صدور سند مالكيت شهری و روستايی را هم بیان کرد و ادامه داد: بنياد مسكن انقلاب اسلامی با همكاری سازمان ثبت اسناد و املاک كشور به منظور ايجاد انگيزه و رسميت بخشيدن به مالكيت روستائيان و جلوگيری از مهاجرت بی‌رويه‌ی روستائيان به شهر و تشويق به سرمايه‌گذاری در روستا و بهره‌گيری آسان‌تر از اعتبارات و تسهيلات بانكي و تثبيت مالكيت عرصه و اعيان به نام صاحبان آن، طی چند سال گذشته اقدام به صدور سند مالكيت روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت شهرستان نموده است. لذا در همين راستا طی سال 1400 بنياد مسكن انقلاب اسلامی شهرستان كازرون با همكاری شايسته‌ی ادارات ثبت اسناد و املاک شهرستان كازرون و اوقاف و امور خيريه شهرستان كازرون (برای چند روستا و شهر كه دارای اراضی موقوفه بوده‌اند) مبادرت به صدور اسناد مالكيت روستايی و شهری در قالب قانون ساماندهی و حمايت از توليد و عرضه‌ی مسكن نموده است در این سال تعداد پرونده ارسالی به اداره ثبت اسناد (شهر و روستا) با احتساب نقشه های تهيه شده 853 فقره بوده است ، همچنین تعداد آراء صادر شده (شهر و روستا) با احتساب پرونده‌ی سال‌های در گذشته 694 فقره بوده است ، تعداد اسناد صادر شده (شهر و روستا) با احتساب پرونده‌ی سال‌های در گذشته نیز 691 فقره بوده است.

مدیر بنياد مسكن انقلاب اسلامی شهرستان کازرون اضافه کرد: این بنیاد به منظور برنامه‌ريزی و اتخاذ سياست‌های مناسب تأمين اراضی مسكونی روستايی، برای توسعه‌ی كالبدی روستاها در روستاهای مستعد اقدام به تملک زمين از اراضی دولتی و شخصی جهت احداث مسكن روستايی می‌نمايد. اين اراضی پس از تفكيک و تقسيم‌بندی قطعات به متقاضيان واجد شرايط واگذار می‌شود. با اين اوصاف بنياد مسكن كازرون نيز طی سال 1400 اقدام به تملک 31 هكتار زمين در روستاهای تنگ آب و کشاورزی از طريق منابع‌طبيعی شهرستان كازرون و انجام امور واگذاری زمين به این شرح؛ 65 قطعه زمين خام و 33 قطعه زمين تصرفی با مساحت كل 58800 مترمربع به متقاضيان نموده است. در ضمن در همین راستا 98 قطعه زمین ثبت سامانه‌ی عمران روستایی گردیده است.

وی عملكرد واحد فنی و اجرايی و واحد صدور پروانه ساختمانی را هم بیان کرد و گفت: بنياد مسكن انقلاب اسلامی به منظور حفظ نظام كاربری اراضی پيش‌بينی شده در طرح هادی، هدايت و توسعه بافت روستا به سمت و سوی مناسب، ممانعت از ساخت و ساز بی‌رويه و غيراصولی و ترويج فرهنگ مقاوم‌سازی، اقدام به صدور پروانه ساختمانی در روستاها می‌نمايد. به بيان ديگر توسعه‌ی روند ساخت و ساز بناهای روستايی در روستاهای پر جمعيت كشور، ضرورت نظارت بر اجرای طرح‌های هادی و نياز به مقاوم‌سازی بناهای روستايی در تمام كشور، لزوم اعمال نظارت و كنترل بر ساخت و ساز واحدهای مسكونی در مناطق روستايی را مشخص می‌كند.
صدور پروانه ساختماني به عنوان اهرم نيرومند سياست‌گزاری با كمترين بار مالی می‌تواند اسباب هدايت و بالا بردن كيفيت شيوه‌های ساخت و ساز روستايی را فراهم آورد. بر همين اساس بنياد مسكن انقلاب اسلامی كازرون در سال 1400 در امر صدور پروانه ساختمانی در روستاها، با دارا بودن پنج دفتر نقشه‌كشی و تعداد 20 نفر ناظر فعال و همكاری بخشداری‌های محترم و دهياری‌ها 405 فقره پروانه ساختمانی صادر نموده است.
همچنين در بحث خدمات فنی در خصوص تفكيک، تغييركاربری و الحاق به محدوده طرح هادی و شیوه نامه تعداد 445 فقره پرونده تشکیل و مورد بازدید و رسیدگی قرار گرفته است.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها