امید آفرینی جمعیت هلال احمر

حضور امدادگران هلال‌احمر در حوادث، پایگاه های امداد جاده ای، ورودی شهرها با لباس های سرخ و سفیدشان را نمی توان نادیده گرفت و آنان عاشقانی صبور و پرتلاش و درعین حال آسیب دیده هستند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر امید آفرینی جمعیت هلال احمر

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، امنیت همیشه با حضور ماموران راهنمایی و رانندگی، ماموران نیروی انتظامی، امدادگران هلال احمر، آتش نشانان و همه خادمان عاشق در خیابان ها و جاده ها خودنمایی می کند. اما مردمی که برای تفریح و استراحت خود رهسپار جاده ها هستند و در کنار جاده هلال قرمز رنگ را حک شده بر روی بدنه خودروهای امدادی یا کانکس ها و چادرهای امدادی می بینند قوت قلب بیشتری پیدا می کنند.

یا آن جا که مردم دیاری گرفتار حوادث طبیعی چون سیل و زلزله می شوند امیدشان به نجاتگرانی است که داوطلب یا غیرداوطلب در قالب هلال احمر ضمن عملیات نجات، رنج هاشان رو التیام بخشند.

احساس آرامش از حضور متخصصان کاربلدی که در کوتاه ترین زمان ممکن بحران را مدیریت می کنند را به راحتی نمی توان نادیده گرفت. امدادگران هلال احمر از شادی ها تا تلخی ها در کنار مردم ایستاده اند و حضورشان تسلی خاطر است. تقریبا هر اجتماع بزرگی که برای مناسبت های ملی یا مذهبی برگزار می شود را پوشش می دهند و همیشه در کنار مردمشان هستند.

اطلاع رسانی و امداد در ایام مختلف سال مانند عید نوروز در مبادی ورودی شهر، امدادرسانی سریع و حرفه ای حوادث و تصادفات جاده ای، خدمت رسانی در بحران های طبیعی مانند سیل و زلزله، کمک به تسریع واکسیناسیون، حضور گرم در اجتماعات و راهپیمایی ها، امدادرسانی های شهری، حمایت های تغذیه ای و تهیه اقلام ضروری آسیب دیدگان گوشه ای از خدمات بزرگ جمعیت هلال احمر است.

جمعیتی که با اصول هفتگانه بی غرضی، بی طرفی، استقلال، خدمت داوطلبانه، بشردوستی، یگانگی و جهان شمولی برای خدمت به مردم در شرایط بحران و مصیبت حضور دارند و بدون چشم داشت یا کسب منفعتی خدمت رسانی می کنند.

تجربه تلخ زلزله هایی چون بم و سرپل ذهاب، سیل گلستان، سقوط بالگردها و هواپیماها، خرابی چرخ و فلک شهربازی، تصادفات مرگبار جاده ای، برف و کولاک های سنگین نشان دهنده نقش پررنگ داوطلبان جمعیت هلال احمر در تسریع و بهبود شرایط اضطراری است.

مسعود معمم فرمانده تیم های واکنش سریع استان سمنان، ندا صفا و سید محمدامین زرگر اپراتور مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان سمنان و امیرحسین روشنفکر عضو تیم واکنش سریع استان سمنان در رسته عملیاتی کوهستان مهمانان میزگرد امدادگران هلال احمر بودند.

بحران نیروهای داوطلب با سیاست های کاهش فرزندآوری دهه ۷۰

معمم: بزرگی خانواده ها و تعداد قابل توجه فرزندان متولد شده در دهه های ۵۰ و ۶۰ سبب ورود تعداد بالای نیروهای جوان به ارگان های مردمی مانند بسیج و هلال احمر در سال های دهه های ۷۰ و ۸۰ شد. پس از آن با کاهش تعداد فرزندان خانواده ها و برنامه ریزی های کاری و تحصیلی والدین برای فرزندان، تعداد نیروهای داوطلب هلال احمر کاهش چشمگیری یافت.

اکنون بحران نیروهای داوطلب در کشور وجود دارد. استان سمنان با یکهزار و ۵۰۰ نیروی داوطلب آماده خدمت رسانی در مواقع بحران است. شمار نیروهای داوطلب فعال در زمان های عادی به ۵۰۰ نفر می رسد که تعداد ۱۵۰ نفر خانم امدادگر و ۳۵۰ آقا را شامل می شود.

نیروهای امدادی استان سمنان در ۱۵ پایگاه امداد و نجات جاده ای و ۲ پایگاه امداد کوهستانی نیزوا در مهدیشهر و جنگل ابر در شاهرود فعال هستند و از ایوانکی تا میاندشت میامی نیروهای امدادی جاده های اصلی و فرعی را پوشش می دهند.

در هر پایگاه یک نجاتگر و ۳ نیروی داوطلب و یک خودرو نجات شامل مجموعه هیدرولیک، دستگاه برش و اره مستقر است و وظیفه اصلی هلال احمر رهاسازی و نجات افراد در حوادث است.

امدادگران هلال احمر دارای تخصص های حوادث شهری، جاده ای، کوهستان، سیلاب و حمایت های تغذیه ای و روانی هستند و از امدادگر سه تا یک بنا بر تخصص و مهارت طبقه بندی می شوند و پس از فعالیت یکساله در مرحله نجات گری رتبه سه تا یک را دریافت می کنند.

بالاترین و آخرین سطح مهارتی امدادگران که فردی کاملا متخصص محسوب می شوند درجه ایثارگر است.

حادثه تلخی که دریادمانده

معمم: کودکان با توجه به روحیه کنجکاوی و تجربه مکان های جدید در محل هایی مانند عقب وانت و نیسان می نشینند. حدود هشت سال گذشته طی اعلام حادثه حریق در نزدیکی عبدل آباد محور سمنان-گرمسار با ۲ نجاتگر در محل حاضر شدیم.

حریق از انتهای خودرو شروع شده بود. فرزندان ۱۱ و هشت ساله خانواده در عقب این وانت بودند و پدر برای ایمنی بیشتر بچه ها ۲ قفل کتابی بزرگ روی در باربند آن نصب کرده بود.

پس از اطفای حریق و خنک شدن بدنه خودرو وقتی قفل ها را باز کردیم با جسدهای سوخته فرزندان روبه رو شدیم و شرایط احساسی بسیار سختی را تجربه کردیم.

در دیگر ماموریت امدادی، گزارش تصادف تریلی با خودرو داده شد و خواب آلودگی راننده تریلی مرگ راننده خودرو پژو را رقم زده بود. با اعلام نوع خودرو و مکان این حادثه یکی از امدادگران متوجه شباهت مشخصات فرد کشته شده با یکی از اقوام نزدیک خود شد.

به علت اینکه خودرو پژو کاملا له شده بود امدادگر با تلفن فرد تماس گرفت و هنگامی که صدای تلفن از خودروی پرس شده خارج شد شرایط روحی گروه به هم ریخت و عملیات امدادرسانی با حضور تیم عملیاتی دیگر انجام شد.

مصدوم شکمو که نیروهای امدادی را به اشتباه انداخت

معمم: اولین پیش فرض برای مصدومان در حوادث تروما، پس از وارد شدن ضربه به شکم و سر مصدوم است. درحادثه واژگونی خودرو، خانمی که مصدوم بود شروع به استفراغ کرد و به علت رنگ قرمز استفراغ امدادگران تروما شکم تشخیص دادند و بلافاصله با اورژانس بیمارستان برای عمل و انجام خدمات درمانی هماهنگ کردند.

تمامی نیروهای درمانی و امدادی با سرعت این مصدوم را به بیمارستان رساندند. پرستار پس از رسیدگی به وضعیت مصدوم متوجه سطح هوشیاری بالای او شد در صورتی که خونریزی های شکمی و سر با کاهش سطح هوشیاری همراه است.

پس از مدتی و حفظ سطح هوشیاری مصدوم با پرسش پرستار متوجه شدیم که قبل از حادثه مصدوم مقداری لبو خورده بود و تغییر رنگ استفراغ وی به این دلیل بود.پس از استرس و تلاش سلامت حال مصدوم بسیار خوشحال کننده بود.

زرگر: فردی مسن با سطح هوشیاری پایین و تنها در منزل به اشتباه به جای اورژانس با ۱۱۲ تماس گرفت. به غلت وخامت حال وی شروع به دریافت اطلاعات و راهنمایی کردیم و توانستیم شرایط جسمی را ثابت نگه داریم. همزمان با اورژانس و نیروی انتظامی تماس گرفتیم و نیروهای درمانی و انتظامی به موقع به محل رسیدند و این فرد نجات یافت.

صفا: سال های پیش در کشیک سیار نوروزی بانوان امدادگر در ورودی سمنان، مادر و دختری مسافر با مشکل حاد تنفسی دختر به پایگاه مراجعه کردند. مادر بسیار مضطرب، نگران و گریان از تمام شدن اسپری و کپسول اکسیژن فرزندش بیقراری می کرد. بیمار به آمبولانس منتقل شد و خدمات امدادی لازم را دریافت کرد و کپسول اکسیژن و اسپری بیمار را نیز تهیه کردیم. دعاهای مادر و لبخندشان یکی از ماندگارترین تصویرهای زندگیم است.

سِرُم های نجات بخش

روشنفکر: حدود یک سال و نیم گذشته با اعلام حادثه ای در کویر سمنان مبنی بر گم شدن تیم طبیعت گرد به محل اعزام شدیم که با اشتباه اعلام کدماموریتی پیش بینی عملیات نجات ۲ ساعته ۲۴ ساعت زمان برد.

(با خنده و شوخ طبعی ادامه می دهد:)حادثه به قدری در دل بیابان بود که علاوه برساربان و کاروان، راهزن هم دیدیم.در گرمای ۵۰ درجه کویر عملیات جست و جو را آغاز کردیم و نیمه شب سرد کویری به محل مورد نظر رسیدیم.

در مسیر عملیات گروه دیگری از طبیعت گرد به خاطر عکاسی از مناطق حفاظت شده با دیدن چراغ گردون خودرو نجات از ما فرار می کردند و پس از کش و قوس فراوان و دیدن ماشین نجات توقف کردند و اطلاعات محل افراد گمشده را دادند.

در محل حادثه افراد گمشده با سنگ روی زمین اطلاعات خودشان را نوشته بودند. پیدا کردن افراد گمشده در کوه های دالان دالان ماهور کویر سمنان زمان زیادی برد و پس از ۵۰ کیلومتر پیاده روی عملیات به پایان رسید.

با تصور عملیات امدادی کوتاه مدت به محل اعزام شدیم و مواد غذایی به همراه نداشتیم در صورتیکه امدادرسانی ۲۴ ساعت زمان برد و برای کنترل تشنگی و گرسنگی از سِرُم هایی که به همراه داشتیم برای حفظ قوای بدنی استفاده کردیم.

کودکان بیشترین مزاحمان تلفنی ۱۱۲

معمم: بخش عمده ای از مزاحمت های تلفنی از سوی کودکان است که والدین با هدف سرگرم شدن کودک تلفن همراه را در اختیار وی می گذارد. خریداران گوشی های تلفن همراه جدید از دیگر مزاحمان هستند.

خط رو خط شدن گوشی های تلفن همراه برند شیائومی نیز از دیگر مشکلات تماس های تلفنی است در صورتیکه همزمان با این مزاحمت ها بسیاری از افراد در انتظار دریافت کمک هستند.

در سراسر دنیا شماره های ۱۱۲ و ۹۱۱ به عنوان شماره های اضطراری هستند که حتی با گوشی تلفن همراه قفل شده یا بدون سیمکارت نیز امکان تماس وجود دارد. با گرفتن شماره ۱۱۲ تلفن گویا چند خدمات مانند اطلاعات کرونا یا راهنمایی های مختلف را در اختیار شما می گذارد که یکی از خدمات آن اعلام حوادث است.

زرگر: روزانه حدود ۲ هزار تماس با گزارش حوادث، اتفاقات و پرسش با هلال احمر گرفته می شود. اپراتورهای هلال احمر به عنوان ضربه گیر استرس مردم و تیم های عملیاتی دارای قدرت روانی بالا، تصمیم گیری سریع، درست و به موقع هستند. تیم قوی اپراتور های هلال احمر در دریافت اطلاعات حادثه، کنترل و هماهنگی اعزام تیم ها، شناسایی نیازهای حادثه فعالیت می کنند.

اپراتورها اولین افراد دریافت کننده اطلاعات حادثه هستند که به بررسی و تحلیل حادثه رخ داده شده و انتخاب تیم های متخصص به اعزام نیروهای امدادگر می پردازند.

در ایام نوروز یا مناسبتی و شرایط مختلف شمار تماس های ۱۱۲ به ۶ هزار تماس نیز می رسد و بیشترین حادثه استان سمنان مربوط به حوادث جاده ای است و حفظ خونسردی مردم هنگام ارائه اطلاعات حوادث امدادرسانی سریع تر را به همراه دارد.

فعالیت های امداد و نجات بدون حمایت خانواده ممکن است؟

معمم: همسرم سال ها پیش عمل پیوند لنز داشت. سال ۹۷ هنگام خدمت رسانی در مناطق زلزله خبر دادند که لنز همسرم تکان خورده و درآستانه نابینایی است. به شدت نگران شدم و از دوستم خواستم که همسرم را برای عمل و مداوا به مرکز درمانی ببرد و شرایط سختش وضعیت روحی ام را به هم ریخت. منطقه زلزله زده و امدادرسانی به ۱۰۰ روستا و نیاز جدی به تخصص و حضورم مانع از همراهی همسرم و جدایی از تیم امدادرسانی شد.

معاون وقت جمعیت هلال احمر استان سمنان با حمایت ویژه اش و انتخاب نیروی جایگزین امکان خروج از تیم امدادی و فرصت همراهی خانواده ام را فراهم کرد. این شرایط سبب شد که همسرم بیش از پیش از امدادرسانی و خدمت رسانی مطلع شود و قوی تر از گذشته در کار حمایتم کند.

صفا: تعداد سال های فعالیتم در هلال احمر به ۱۵ سال می رسد. همسر و فرزندم در این مسیر بسیار حمایتم کردند و بسیار مشوق بودند.

کانون ازدواجی به نام هلال احمر

معمم: نام دیگر جمعیت هلال احمر را به دلیل آشنایی و ازدواج نیروهای داوطلب با یکدیگر به کانون ازدواج باید تغییر داد. بسیاری از زوج های امدادگر در عملیات ها و برنامه های مختلف با یکدیگر آشنا شدند و ازدواج کردند.

صفا(با خنده بیان کرد): تلاش مضاعف برای ازدواج نیروهای داوطلب نیاز است.

استخدام نیروهای امدادی پررنگ ترین دغدغه داوطلبان

معمم: بانوان در امداد و نجات جاده ای فالیت نمی کنند و به عنوان پشتیبان تیم های امدادی، حامیان روانی و تغذیه ای فعال هستند. جمعیت هلال احمر بدون نیروهای داوطلب معنا ندارد و علاقه این نیروها به قدری است که با وجود ساعات کاری فشرده و سخت و نبود دستمزد همچنان با عشق به فعالیت خود ادامه می دهند.

تیم های امداد و نجات با خطرات و موقعیت های ناامن فعال هستند و شکل حوادث برای آنان متفاوت است و به دلیل سرعت بالای اعزام ها خطرات بسیار زیادی آنان را تهدید می کند.

این در حالیست که نیروهای داوطلب با سابقه های چندساله دغدغه استخدامی دارند و اکنون تنها امداگران با درجه ایثارگری استخدام می شوند.استخدام نیروهای امدادی فرصت ازدواج را برایشان فراهم می کند.نیروهای امدادگر به صورت روزانه بیمه می شوند و تنها هزینه ایاب و ذهاب آنان پرداخت میشود.

با این حال تمامی امدادگران با عشق و علاقه ای وصف نشدنی مشغول به فعالیت هستند.

آموزش های همگانی کمک های اولیه نجات بخش است

صفا: هلال احمر همه در زمینه ها آمادگی امدادرسانی دارد و از لحظه نخست حادثه تا پایان مشغول خدمت رسانی است و کمک کننده بسیاری از ارگان ها محسوب می شود.

خودامدادی افراد خصوصا هنگام خفگی بسیار مهم است. استان سمنان می تواند به صورت آزمایشی تبدیل به استان "امدادی خانواده" شود. به طور مثال چند خانواده با هماهنگی یکدیگر و تعیین زمان با حضور مربی آموزشی در منازل به فراگیری آموزش کمک های اولیه امداد و نجات بپردازد.

این آموزش ها توان خودامدادی افراد در حوادث خانگی مثل خفگی، بریدگی، پانسمان و خونریزی را بالا می برد و کاهش مراجعه به بیمارستان و در معرض بیماری های عفونی و ویروسی نبودن را به همراه دارد.

همزمان با شیوع ویروس کرونا و خریداری تب سنج به عنوان کنترل شایع ترین علامت کرونا، نیروهای هلال احمر در ورودی شهرها مشغول به خدمت رسانی شدند و پس ازآن برای تسریع سرعت واکسیناسیون همگانی حضور داشتند.

پایان تلخ نیروهای امداد و نجات

معمم: شنیدن و دیدن کیسه جسد بر خلاف مردم برای امدادگران امری عادی و روزمره است. اما استرس، صحنه های دلخراش مرگ افراد، صورت های ترکیده، دست ها و پاهای قطع شده در طولانی مدت به روان و جسم امدادگران خدشه وارد می کند. سرطان شایع ترین بیماری امدادگران بازنشسته است. تمامی امدادگران پیشکسوت استان سمنان از بیماری سرطان رنج می برند. بیماری که حاصل سالها خدمت رسانی حوادث دردناک و دلخراش است.

لطفا کنار بایستید!

روشنفکر: امدادرسانی در بسیاری از حوادث خصوصا حوادث جاده ای با دخالت های مردم همراه است. ان دخالت ها در امر امدادرسانی اختلال ایجاد می کند و آسیب های جبران ناپذیری به همراه دارد. خروج خودسرانه مصدوم توسط اطرافیان و بی توجهی به نحوه امدادرسانی، رنج مصدومیت فرد را افزایش می دهد و آسیب هایی مثل قطع نخاع را نیز به همراه دارد.

عدم دخالت در کار امدادگران، دورشدن از محل تصادفات مواردی است که باید رعایت شود. کار با ابزاربرش و رهاسازی بسیار سخت و خطرناک است و استرس آسیب دیدگی اطرافیان در حین کار برای امدادگران با چالش همراه است.

رانندگان کامیون بهترین نیروهای امدادی

معمم: رانندگان کامیون و ماشین های سنگین به دلیل داشتن جرات، جسارت و نترس بودن اولین گروه هدف آموزش های امداد و نجات هستند. در حوادث جاده این افراد اولین نفر حاضر در صحنه هستند که در کاهش آسیب حادثه نقش پررنگی دارند. با ارائه آموزش به رانندگان ماشین های سنگین و کامیون به عنوان مهمترین کمک کننده نیروهای امدادی در حوادث جاده ای بسیاری از آسیب ها و مصدومیت حادثه کاهش می یابد.

۱۰ دقیقه طلایی

معمم: بیشترین حوادث استان سمنان مربوط به تصادفات جاده ای است. به دلیل کویری و یکنواخت بودن جاده های استان سمنان خستگی رانندگان تشدید می شود. در جاده هایی با اقامت های بین راهی شمار تصادفات کمتر است.

در استان سمنان در مسیر غرب به شرق از ساعت ۶ تا ۹ صبح و مسیر شرق به غرب از ساعت ۱۶ تا ۱۸ عصر، با توجه به مسیر خط الراس و لحظه گرگ و میش طلوع و غروب آفتاب، خستگی رانندگان و در نهایت واژگونی و حادثه را به همراه دارد.

خواب آلودگی اولین علت حادثه است و پس از یک ساعت رانندگی با ۱۰ دقیقه استراحت و رفع خستگی بسیاری از حادثه ها کاهش می یابد. تمامی جاده ها لغزنده است وترویج فرهنگ آموزش رانندگی در زمان بارندگی، برف و زمان رانندگی و سرعت لازم کاهش حوادث را به دارد.

سخن آخر امدادگران

با وجود سختی های کار امدادرسانی و نبود دستمزد مناسب و مشکلات موجود، امدادگران عاشقانه مشغول به خدمت رسانی هستند. احیای افراد و خدمت به آنان به قدری شیرین است که سال ها عاشقانه با لذت ادامه می دهند.

امدادگران همیشه زمزمه می کنند که آرزو داریم که همیشه بیکار باشیم و هیچ اتفاقی برای مردم رخ ندهد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها