یک مسئول وزارت صمت:

کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف سرانه برنج/ شکر فعلا گران نمی‌شود/ افزایش قیمت نان به وزارت صمت ابلاغ نشده است

مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت اظهار داشت: به واسطه کاهش واردات، مصرف سرانه برنج 15 تا 20 درصد کاهش داشته است. یعنی برآورد ما این است که حدود 5 تا 6 کیلوگرم به علت افزایش قیمت برنج کاهش مصرف داریم.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف سرانه برنج/ شکر فعلا گران نمی‌شود/ افزایش قیمت نان به وزارت صمت ابلاغ نشده است

به گزارش خبرنگاران اقتصاد گزارش خبر، صدیف بیک‌زاده در مورد افزایش قیمت جهانی شکر و تاثیر آن بر بازار داخلی اظهار کرد: فعلا افزایش قیمتی در مورد شکر نداریم، درست است که قیمت جهانی شکر افزایش یافته و همینطور گروه ارزی آن از سال 98، از 4200 تومان به ارز نیمایی رسیده است، اما به علت اینکه شرکت بازرگانی دولتی ذخایر شکر داشت و همینطور کمتر بودن قیمت تولید داخلی از قیمت جهانی، فعلا تعدیلی قیمتی روی شکر اتفاق نیافتاده است.

وی افزود: تا زمانی که ذخایر راهبردی شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داشته باشد این روند ادامه دارد. باید دید بعد از اتمام یا به حداقل رسیدن این منابع وضعیت به چه شکلی است. اگر برنامه‌ای برای افزایش قیمت وجود داشته باشد رسما اعلام خواهد شد.

بیک‌زاده در مورد افزایش قیمت نان تصریح کرد: از آنجا که مسئول دبیرخانه ساماندهی گندم، آرد و نان شرکت بازرگانی دولتی ایران است، اگر این شرکت اعلام افزایش قیمت نان را انجام داده احتمالا این موضوع در برنامه آنها وجود داشته باشد اما من اطلاع ندارم و هنوز به وزارت صمت چنین موضوعی اعلام نشده است. اگر قرار باشد قیمت نان افزایش یابد رسما در کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان کشور باید مصوب شده و توسط استانداران ابلاغ می‌شود. تا زمانی که این مساله ابلاغ نشده افزایش قیمت از طرف واحدهای صنفی خلاف مقررات است.

مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت در مورد وضعیت برنج نیز اظهار داشت: از سال گذشته که قیمت برنج ارز نیمایی شد کاهش در واردات داشتیم، بطوریکه فروردین امسال نسبت به فروردین سال 98 حدود 90 درصد کاهش واردات داشته‌ایم، در سال 99 نیز نسبت به سال 98 حدود 47 درصد واردات کاهش داشته است به طور تخمینی 15 تا 20 درصد از این کاهش واردات برنج از محل افزایش تولید داخلی جبران شده و یک مقدار هم به خاطر تعدیل تقاضا بوده است.

وی در مورد میزان تغییرات سرانه مصرف گفت: تا زمانی که رفتار مصرف‌کننده تطبیق پیدا کند میزان مصرف کمتر می‌شود؛ با افزایش قیمت متاثر از نیمایی شدن واردات برنج، کاهش مصرف نیز رخ می‌دهد. در مورد برنج حدود 50 درصد وابستگی به واردات داریم، میزان نیاز کشور 3.5 میلیون تن است و حدود 600 هزار تن نیز ذخایر راهبردی داریم، حدود 1 میلیون و 800 تا 2 میلیون تن آن از طریق تولید داخل و حدود 1 میلیون و 700 هزار تن از طریق واردات تامین می‌شود. بنابراین سرانه مصرف حدود 40 تا 42 کیلوگرم است یعنی به واسطه کاهش واردات، 15 تا 20 درصد کاهش سرانه مصرف برنج روی داده است. یعنی برآورد ما این است که حدود 5 تا 6 کیلوگرم به علت افزایش قیمت برنج کاهش مصرف داریم.

بیک‌زاده افزود:‌ طبق مدل‌های اقتصادی مصرف‌کننده‌ها زمانی مصرف خود را با قیمت‌ها تطبیق می‌دهند، تا زمانی که این تطبیق رخ دهد حدود 5 تا 6 کیلوگرم سرانه مصرف برنج وارداتی کاهش خواهیم داشت، البته همه این اعداد به صورت برآوردی است.

مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت همچنین تصریح کرد: برای کالاهایی که در سبد مصرف خانوار نقش دارند؛ برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازاری داریم که هر هفته در کارگروه تنظیم بازار رصد می‌شود. برای مثال اینکه برای یک کالاهای خاص چه میزان نیاز وجود دارد، چه مقدار از این نیاز از محل تولید داخل و چه میزان از طریق واردات تامین می‌شود. اگر تولید داخلی به هر دلیلی ممکن دچار مشکل شود، از طریق واردات برای آن برنامه‌ریزی می‌شود. اگر تولید داخلی افزایش یابد، میزان واردات مدیریت می‌شود.

وی افزود: به طور کلی از آنجا که محصولات کشاورزی تابع شرایط اقلیمی و بخش وارداتی آنها مانند روغن، برنج و شکر تابع شرایط بین‌المللی هستند، کارگروه تنظیم بازار به طور هفتگی برنامه‌های خود را مورد رصد قرار می‌دهد و متناسب با تغییرات انجام شده در منابع تامین این کالاها، در برنامه‌ریزی‌های خود تجدیدنظر می‌کند برای مثال تعرفه‌ها یا سود بازرگانی را تغییر می‌دهد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها