به گزارش خبرنگاران جامعه گزارش خبر؛ دهها سال پیش هنگامی که زندگی شهرنشینی با سرعت در حال گسترش بود، فقدان نظام حمل و نقل درون شهری احساس شد و آن زمان کالسکهها تنها تکیه گاه مردم برای جابجایی در سطح شهرهای نه چندان بزرگ بودند.
رشد سریع شهر و افزایش ناگهانی تعداد اتومبیلها، کنترل خیابانها را مشکل کرد و برای شهرداری و بلدیه ها کاملا مشخص بود که هدایت اتومبیلها جهت رفت وآمد در شهر را باید به مأموران خاصی بسپارد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بیست و هشتم خرداد 59 با هدف تمرکز، کنترل و نظارت بر حُسن اجرای خدمت رسانی، طی لایحهای سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، تحت پوشش شهرداری تهران با تصویب شورای انقلاب شروع به فعالیت کرد.
همچنین آئین نامه اجرایی توسط هیات وزیران تهیه و پس از تصویب به وزارت کشور ابلاغ شد تا اداره امور تاکسیرانی در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت را به سازمانهای مستقلی به نام سازمان تاکسیرانی محول کند.
سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران یکی از سازمانهای وابسته به شهرداری تهران محسوب می شود و همه امور مربوط به تاکسیرانی از قبیل دادن پروانه کار با تاکسی، پیشنهاد نرخ کرایه به شورای اسلامی شهر، نظارت بر اجرای کرایههای مصوب، رسیدگی به امور رانندگان، تشویق رانندگان امین و وظیفهشناس و برخورد با رانندگان متخلف و مانند آن از وظایف سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران است.
در مورد موضوعات مختلف تاکسیرانی تهران از جمله مسأله کرونا، پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی، نرخ کرایه، بیمه رانندگان تاکسی، با محمد روشنی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران به بحث و گفتوگو نشستم که جزئیات آن به شرح ذیل است:
نصب برچسب کیوآرکد در 25 هزار تاکسی
پرداخت الکترونیک کرایههای تاکسی در حال حاضر به چه صورت انجام میگیرد و چقدر با استقبال شهروندان مواجه بوده است؟
پرداخت براساس طرح کیوآرکد و یا بارکد یکپارچه پرداخت الکترونیک کرایههای تاکسی در حال انجام است و در فاز نخست پرداخت الکترونیک یکپارچه، نصب برچسب کیوآرکد در 25 هزار تاکسی در حال انجام است که تاکنون 15 هزار مورد از تاکسیها نصب این برچسبها را داشتهاند و مسافران میتواند از آن بهرهمند شوند.
مسافران از پرداخت الکترونیک یکپارچه استفاده کنند/ پرداخت کرایه با هر نوع اپلیکیشن
پرداخت الکترونیک یکپارچه بدین معنا است که مسافران در داخل تاکسی با هر نوع اپلیکیشن پرداخت موبایلی میتوانند کرایههای خود را پرداخت کنند و این مسئله نه تنها برای پیشگیری از کرونا مؤثر است، بلکه تسهیل در پرداخت هم محسوب میشود و تقریباً همه مسافران و رانندگان از این موضوع استقبال میکنند.
نصب بیش از 21 هزار کاور جداکننده در تاکسیهای تهران
سال گذشته نصب کاور جداکننده در تاکسیهای تهران مدنظر شهرداری قرار گرفت، سرانجام این موضوع به کجا رسید و در حال حاضر چه تعداد تاکسی مجهز به کاور محافظ جداکنندهاند؟
همزمان با شیوع کرونا، استفاده از کاور محافظ جداکننده در تاکسیهای پایتخت مدنظر قرار گرفت و تاکنون 21 هزار مورد از این کاورها در تاکسیهای پایتخت نصب شده ات و اجرای این طرح همچنان هم ادامه دارد و رانندگان تاکسی میتوانند با مراجعه در سایت باشگاه رفاه تاکسیرانان درخواست دریافت کاور محافظ جداکننده را داشته باشند. همچنین این کاورها به صورت رایگان میان رانندگان تاکسی توزیع میشود ولی نباید از این مسئله غفلت کرد که قطعا استفاده از ماسک و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در تاکسیها نقش مؤثری در پیشگیری از کرونا دارد.
ایجاد گشت مشترک با پلیس برای رصد تاکسیرانان
میزان استفاده رانندگان تاکسی و مسافران از ماسک چگونه است و با تخلفات به چه صورت برخورد میشود؟
بازرسین تاکسیرانی در سطح شهر همچنین ایجاد گشت مشترک با پلیس راهور دو راهکار رصد روزانه تاکسیها در سطح پایتخت است تا بتوانیم از این طریق نظارت بر عملکرد تاکسیها را به لحاظ استفاده از ماسک و فاصلهگذاری اجتماعی مدنظر قرار دهیم.
تقریبا 100 درصد تاکسیرانان تخلف عدم استفاده از ماسک ندارند
این قضیه جهت حفظ سلامت شهروندان و تاکسیرانان مدنظر است و هر چند در ابتدای کار و شیوع کرونا ملزم کردن رانندگان و مسافران به این قضیه مشکلتر بود، اما در حال حاضر اکثر مسافران رعایت میکنند و رانندگان هم تخلفی ندارند.
فقط دو مسافر در صندلی های عقب/مسافران تخلفات را به 1888 اطلاع دهند
اگر مسافران یا شهروندان نسبت به این موضوع گزارشی داشته باشند میتوانند تخلفات را از طریق سامانه 1888 و یا تماس با شماره 48048 به تاکسیرانی تهران اطلاع دهند و ما قطعا با این موضوع برخورد میکنیم. همچنین سوار کردن فقط دو مسافر در صندلی عقب تاکسی مجاز است و رانندگان به هیچ عنوان اجازه ندارند که بیش از 3 مسافر در کل صندلیهای تاکسی در جلو و عقب سوار کنند.
توزیع بیش از 300 هزار عدد ماسک و مواد ضدعفونی رایگان
توزیع ماسک رایگان در حال حاضر بین رانندگان تاکسی انجام میگیرد؟
بله، از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از 300 هزار عدد ماسک یکبار مصرف، بیش از 41 هزار عدد ماسک قابل شستشو، بیش از 65 هزار دستکش لایتکس، 106 هزار بطری 300 سیسی مایع ضدعفونی و بیش از 93 هزار بطری 300 سیسی ضدعفونی کننده سطوح بین رانندگان تاکسی به صورت رایگان توزیع شده است که بودجه مورد نیاز برای این مسئله بخشی از شهرداریهای مناطق همکاری سازمانهای مردمنهاد و خیرین و بخشی هم از بودجهای که معاونت حمل و نقل شهرداری اختصاص داده تأمین شده است. توزیع رایگان محلول ضدعفونی و ماسک میان رانندگان تاکسی به صورت دورهای و متناوب در پایانههای تاکسیرانی انجام می گیرد.
فوت بیش از 200 راننده تاکسی در پایتخت به دلیل کرونا
تاکنون چند راننده تاکسی در پایتخت مبتلا به کرونا و در اثر این بیماری جان خود را از دست دادهاند؟
براساس آماری که از بهشتزهرا(س) داریم، تاکنون بیش از 200 راننده تاکسی در پایتخت به دلیل ابتلا به ویروس کووید19 جان خود را از دادهاند.
سرانجام واکسیناسیون 100 هزار راننده تاکسی
سرانجام واکسیناسیون رانندگان تاکسی به و پیگیری این موضوع به کجا رسید و 100 هزار راننده تاکسی پایتخت از چه زمانی در مقابل کرونا واکسینه می شوند؟
بله، تا کنون نامه و مکاتباتی در مورد واکسیناسیون رانندگان تاکسی در پایتخت انجام گرفته و این موضوع مد نظر پیروز حناچی شهردار تهران، سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و بنده بوده است.
اخیرا نامه نگاریهایی به علیرضا زالی،فرمانده ستاد مقابله با کرونا، رحمانیفضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا و مدیر کل سلامت شهرداری تهران مبنی بر اولویت قرار گیری واکسناسیون رانندگان حمل و نقل عمومی ارسال شده است.
متاسفانه تاکنون ۲۰۰ نفر از همکاران ما در تاکسیرانی که همه رانندگان تاکسی هستند جان خود را از دست داده و از آنجایی که حدود یکصد هزار راننده در حوزه حمل و نقل عمومی و جابجایی روزانه تعداد کثیری از شهروندان در سطح شهر نقش دارند همچنین با توجه به وضعیت قرمز کرونایی تهران این قشر به هرحال در معرض خطر بیماری کرونا و انتقال آن قرار دارد لذا خواستار شده ایم جهت حفظ سلامت تاکسیرانان و جلوگیری از انتشار این ویروس در حمل و نقل عمومی نسبت به اولویت واکسیناسیون رانندگان تاکسی و تسریع در انجام واکسیناسیون اقدامات لازم انجام گیرد.
بیمه خانواده های متوفیان کرونای تاکسیران
بیمه خانواده های متوفیان کرونای تاکسیران پایتخت برقرار شد؟
بله. باتوجه به شیوع پاندمی کرونا علیرغم اقداماتی که در طول یکسال گذشته تاکنون صورت گرفت، کسانی که مشغول خدمت رسانی با تاکسی بودند؛ طبیعتا بیشتر در معرض ابتلا بودند و میزان فوت افرادی که به این بیماری منحوس مبتلا شدند در بین تاکسیرانان؛ از تعداد آمار فوتی های حوزه خدمات شهری نیز در شهرداری تهران بالاتر بود.
بر اساس پیگیری های شهردار تهران به یک توافق 15هزارنفری اولیه رسیدیم و قرارشده تا از نفراتی که بیمه نیستند در سری اول این لیست قرارداشته باشند و از بین مرحومین تاکسیران نیز، یکی از افراد درجه یک این عزیزان «مدافع خدمت» در لیست بیمه قراربگیرند.
غربالگری کرونا میان رانندگان تاکسی
غربالگری کرونا میان رانندگان تاکسی چگونه انجام می شود؟
طبق پیگیری های اداره رفاه تاکسیرانی، تمامی تاکسیرانان به همراه خانواده می توانند از تسهیلات مشاوره، معاینات پزشکی و آزمایشات آنتی بادی کووید 19 بهره مند شوند.
متقاضیان با ثبت درخواست خود در سایت باشگاه رفاه تاکسیران، کد پیگیری دریافت می کنند و مشمول این خدمات سلامت محور می شوند.
هزینه تست آنتی بادی کووید 19 برای تاکسیرانان و خانواده آنها با تخفیف 33 درصدی محاسبه می شود و هنگام مراجعه به همراه داشتن کد پیگیری زمان ثبت نام الزامی است.
رایگان شدن هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای تاکسی تهران
خبر خوشی برای رانندگان تاکسی دارید؟
هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای تاکسی شهرتهران در مراکز معاینه فنی منتخب شهر تهران امسال با مشارکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران انجام می گیرد و آغاز شده است.
این اقدام با هدف کمک به کاهش آلودگی هوا، حمایت مالی از رانندگان عزیز تاکسی، ترویج فرهنگ استفاده از خودروهای سالم و حفظ سلامت شهروندان انجام می شود و مرکز بیهقی، شقایق، نیایش، چمران و دماوند مراکز منتخب جهت اجرای این طرح است.
چگونه اشیا گم شده در تاکسی ها را پیدا کنیم
شهروندان چگونه اشیا گم شده در تاکسی ها را پیدا کنند؟
اگر شهروندان شی و یا وسیلهای را درون تاکسی جا بگذارند، میتوانند در ساعت اداری از طریق تماس با شماره ۴۸۰۴۸ موضوع را به ستاد اشیاء گمشده اطلاع دهند و پیگیر پیدا شدن وسیله خود باشند.
راننده تاکسی نیز مجاب است تا اگر وسیلهای از مسافران در تاکسی آنها جا ماند به واحد اشیاء گمشده تحویل دهد، اگر شی گم شده به دست تاکسیران برسد باید آن را به واحد مربوطه تحویل دهند اما گاهی ممکن است که راننده تاکسی متوجه وسیله جامانده نشود و مسافران بعدی تاکسی نیز آن را تحویل راننده ندهند.
روزانه تعداد زیادی تماس با سامانه اشیاء گمشده واحد روابط عمومی توسط شهروندان برقرار می شود. تلفن همراه در صدر اشیاه جامانده در تاکسی قرار دارد و بعد از آن کیف، مدارک و کلید، بیشترین وسایل جامانده در تاکسی هستند.
افزایش 35 درصدی کرایه ها/ دریافت بیشتر کرایه تخلف است
نرخ کرایه های تاکسی دقیقا چقدر افزایش یافت؟ بسیاری از مسافران معتقدند کرایه های بیشتری توسط رانندگان به بهانه کرونا دریافت می شود؟
براساس پیشنهاد شورای شهر تهران و تایید کمیته انطباق در فرمانداری تهران نرخ حمل و نقل عمومی باتوجه به تورم و مشکلاتی که متوجه قشر رانندگان بوده پس از کارشناسیهای متعدد با ۳۵ درصد افزایش نرخ در تاکسیها موافقت شده است.
البته هیچ رانندهای اجازه ندارد تا بیش از سقف مصوب کرایه دریافت کنند و همانند سال گذشته نرخها طبق شرایط کرونایی و برای سه مسافر و چهار مسافر تعیین شده است که از اول اردیبهشت رانندگان میتوانند براساس مصوبه و جدول اعلام شده اقدام داشته باشند.
نصب برچسب مانع اختلاف راننده و تاکسیران
نصب برچسب تابلوهای منصوبه پایانهها نیز از اول اردیبهشت در تمام پایانهها اجرایی شد و یک برچسب مندرج به قیمت مصوب داخل تاکسیها بر روی شیشه جلو نصب میشود تا همه مسافران نرخ دقیق کرایه را مشاهده کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر سازمان تاکسیرانی شهر تهران همچنین درباره بارکدهای نمایش داده شده بروروی برچسبها اضافه کرد: بارکدها حاوی اطلاعات مربوط به مالکیت خودرو و راننده تاکسی میباشد که مشخصاتی منجمله صلاحیت و انطباق مشخصات فردی راننده با خودرو وتایید مدارک کامل احرازشده تاکسیران برای فعالیت در خطوط یا محل تعیین شده فعالیت ایشان را درصورت اسکن نمایش میدهد.