علی آهون منش رئیس اتحادیه دانشگاههای غیرانتفاعی کشور در گفتوگو با خبرنگار علم و فناوری گزارش خبر با بیان اینکه قانون مهارتافزایی دانشجویان وجود دارد، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، دورههای آموزشی را نداریم، گفت: وزارت علوم، آییننامه مهارتافزایی دانشجویان را در سال ۹۸ به دانشگاههای سراسر کشور ابلاغ کرد که این امکان به وجود آمد تا همه مراکز علمی برای فارغالتحصیلان، دورههای مهارتافزایی را در قالب کارگاههای آموزشی برگزار کنند، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا عملاً این دورهها متوقف شده است.
وی افزود: در حال حاضر میتوان گفت قانون مهارتافزایی دانشجویان برای استفاده از تخصص و علم آنها در جهت رونق تولید وجود دارد، اما آموزش مجازی باعث شده تا دانشجوی حضوری برای برگزاری این کارگاههای آموزشی نداشته باشیم. در واقع باید بگویم برای اینکه بتوانیم موانع تولید را برطرف کنیم و به تولید حداکثری در کشور برسیم، باید چندین وزارتخانه فعالیتهای خود را به طور مشترک در این حوزه متمرکز کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر اگر دانشجویان ایدهای برای رسیدن به مرحله تجاریسازی داشته باشند، باید از آنها حمایت شود و تسهیلات مناسبی را برای رساندن ایده هایشان به مرحله عمل دریافت کنند اما در این رابطه هیچ بانک دولتی حاضر به ارائه تسهیلات به دانشجویان نیست. این در حالیست که به طور مثال دانشجویان برای دریافت زمین کشاورزی هم نمیتوانند از وزارت جهاد تسهیلات خوبی که همراه با امکانات لازم باشد را دریافت کنند.
آهون منش تصریح کرد: اگر میخواهیم موانع تولید را در کشور برطرف کنیم، باید مجموعه دولتی قوانین جدیدی را وضع کند، چرا که هر نهادی به صورت مجزا دستوالعملهایی را در راستای تحقق شعار سال تهیه میکند که این کار هیچگاه نمیتواند به تولید کمک کند.
وی ادامه داد: رونق تولید نیازمند عزم ملی است، زیرا دانشگاه به تنهایی نمیتواند در حوزه رفع موانع کار خاصی انجام دهد. در واقع دانشگاه تنها میتواند در شرایط فعلی کیفیت آموزش مجازی را ارتقا داده و فعالیت خود را ادامه دهد.
وی در پایان اظهار کرد: دانشگاهها میتوانند برای تحقق شعار سال تنها برای برگزاری دورههای کارگاهی و عملی در رشتههای مختلف یک دانشگاه را که از نظر زیرساختی، وضعیت خوبی دارد را انتخاب کرده و دورههای آموزشی عملی را به صورت خاص برگزار کنند.