به گزارش گروه جامعه پایگاه خبری گفتمان فارس، در این نشست که با هدف بررسی آخرین بهروزرسانیهای داشبورد آموزش عالی استان و ارزیابی پیشنهادهای توسعهای مراکز دانشگاهی استان فارس برگزار شد، حسینعلی امیری، ضمن اشاره به جایگاه علمی رؤسای دانشگاهها بهعنوان نمایندگان نخبهترین بخش استان، بر لزوم ارتقای سطح تصمیمسازی و دقت و غنای کارشناسی در شورای آمایش آموزش عالی تأکید کرد.
امیری گفت: تصمیمات این شورا باید متفاوت، دقیق و کارشناسیمحور باشد، چرا که انحراف در مسیر آن از طرف نخبگان و افکار عمومی پذیرفتنی نیست.
وی تصریک کرد: آمایش آموزش عالی زمانی کارایی لازم رادارد که بر پایه تخصص، ظرفیت محیطی، و خیر عمومی استوار باشد و بتوانیم از مسیر علم تصمیمسازی هدفمند را رقم بزنیم.
استاندار فارس با بیان اینکه در شرایط کنونی هر تصمیم آموزشی باید از فیلتر سختترین معیارهای علمی و کارشناسی عبور کند، اضافه کرد: تأسیس هر مرکز آموزش عالی یا رشته جدید، الزامات و اقتضائاتی دارد که نباید تحت تأثیر فشارهای سیاسی یا نگاه عاطفی قرار گیرد.
امیری اظهار داشت: رسالت ما نسبت به آینده کشور ایجاب میکند که با نهایت دقت و استقلال رأی در این زمینه عمل نماییم.
نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به نگرانیهایی نظیر کاهش اعضای هیأت علمی، ظرفیتهای محیطی، و خطر فروپاشی استانداردهای علمی، خاطرنشان کرد: مصلحت عمومی حکم میکند که در مقابل علم فروشی بایستیم و در آموزش عالی رویکردهایی اتخاذ کنیم که افزون بر افزایش اعتماد جامعه علمی زمینه توسعه پایدار استان نیز فراهم گردد.
در این نشست، همچنین مدیران و رؤسای دانشگاهها دیدگاههای خود را در زمینه توسعه ساختار آموزش عالی مطرح کردند.
فعالیتهای کارگروه با بررسی پیشنهاد مرکز آموزش عالی استهبان درباره ایجاد رشتههای جدید آغاز و مقرر شد طرح پایش ظرفیت دانشگاههای استهبان با دقت بیشتری دنبال شود.
در خصوص مرکز آموزش عالی لار، با تبدیل آن به مجتمع آموزش عالی و بازگشایی و ایجاد دو رشته روانشناسی و علوم شناختی موافقت بهعمل آمد.
همچنین پیشنهاد دانشگاه صنعتی شیراز برای توسعه رشتهها مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد دانشگاه جهرم در خصوص ایجاد رشته علوم و فناوری کوانتومی و مهندسی هستهای مورد بررسی و موافقت قرار گرفت.