به گزارش گروه صنعت و تجارت _ پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت ، مولینو، پس از گفتگو با دیپلمات ارشد ایالات متحده در پاناما سیتی، نشان داد که قراردادهای مربوط به چین و تجارت چین را بررسی خواهد کرد و متعاقباً پیشنهاد کرد که این کشور قراردادهای چینی مربوط به طرح "کمربند و جاده" را تمدید نخواهد کرد.
وی همچنین از همکاری بیشتر با ایالات متحده در زمینه مهاجرت خبر داد، اما تاکید کرد که حاکمیت کشورش بر دومین آبراه شلوغ جهان قابل بحث نیست.
تامی بروس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که روبیو پیامی از ترامپ ارائه کرد که حضور چین - از طریق یک شرکت مستقر در هنگ کنگ که دو بندر نزدیک ورودی کانال را اداره می کند - تهدیدی برای آبراه و نقض معاهده ایالات متحده و پاناما است. یک بیانیه
بروس گفت: وزیر روبیو تصریح کرد که وضعیت موجود غیرقابل قبول است و در صورت عدم تغییرات فوری، ایالات متحده باید اقدامات لازم را برای محافظت از حقوق خود تحت این معاهده اتخاذ کند.
روبیو به طور دقیق توضیح نداد که پاناما چه اقداماتی را باید انجام دهد یا اقدامات تلافی جویانه ایالات متحده چگونه خواهد بود.
ترامپ پس از بازگشت به قدرت، تهدید کرد که کنترل کانال پاناما را که توسط ایالات متحده در اوایل قرن بیستم ساخته شد و در سال 1999 به پاناما تحویل داده شد، در دست خواهد گرفت و مدعی شد که این کانال توسط پکن اداره می شود.
او از رد استفاده از نیروی نظامی بر سر پاناما امتناع ورزیده است و همین امر باعث انتقاد دوستان و دشمنان آمریکای لاتین واشنگتن شده است.