دست اندازهای دولتی پیش پای خودروسازان

پرونده افزایش نرخ خودروسازان زیر ذره بین

نگاهی به روند قیمت نهاده های تولید نشان از رشد قیمت قابل توجه در یک سال اخیر دارد و افزایش قیمت این نهاده‌ها بسیار بیشتر از افزایش قیمت کارخانه خودروها بوده است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر پرونده افزایش نرخ خودروسازان زیر ذره بین

به گزارش پایگاه تخصصی تحلیل سرمایه نگر، در مدت اخیر اخباری منتشر شده مبنی بر این که مجوز رسمی ‌افزایش قیمت خودروسازان و قطعه‌سازان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است.

در اولین روز تابستان سال 1404 شورای رقابت به شرکت‌های خودروساز این اجازه را داد تا قیمت فروش خودروهای تولیدی خود را تا سقف ۱۵ درصد نسبت به آخرین نرخ‌های مصوب قبلی افزایش دهد.

در شرایطی پس از مدت‌های مدید شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز توانسته‌اند مجوز افزایش نرخ دریافت کنند که بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی واکنش‌های منفی به این مجوز چندان بر پایه مباحث اقتصادی نبوده است.

بر کمتر کسی پوشیده است که قیمت کارخانه خودروهای تولیدی در داخل کشور با شرایط روز اقتصاد همخوانی ندارد و این شرکت‌ها به دلیل قیمت پایین فروش از یک سو و قیمت بالای بهای تمام شده تولید از سوی دیگر با زیان دست و پنجه نرم می‌کنند و سهامداران آن‌ها نیز متحمل خسارات بسیاری شده‌اند.

قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو از اوایل دهه 90 شمسی شروع و خیلی سریع به اوج خود رسید و به عنوان مانعی برای رشد درآمدزایی شرکت ها شناخته شد و به مرور زمان به مهمترین عامل زیاندهی خودروسازان تبدیل شد. قیمت‌گذاری که مجالی برای توسعه و رشد به این صنعت استراتژیک نداد و فضای رقابتی چه در بازار داخل و چه در بازارهای خارجی را بر تولیدکنندگان تنگ کرد.

در واقع، دود واقعی نبودن قیمت‌ها در نهایت به چشم اقتصاد کشور که متولیان اصلی آن مردم هستند می‌رود.

افزایش هزینه‌های تولید، نوسانات نرخ ارز، کمبود مواد اولیه، تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که خودروسازان را ناچار به افزایش نرخ می‌کند؛ در غیر این صورت دیری نخواهد پایید که این صنعت نیز از نفس بیفتد و خسارات اجتماعی و اقتصادی بسیاری را به جامعه تحمیل کند.

تولیدکنندگان خودرو در کشور نیاز به اصلاح ساختار تولید و کاهش هزینه‌ها دارند که این امر مستلزم فعالیت در حاشیه سود مطمئن است و این امر محقق نمی‌شود مگر آن که قیمت‌ها به روز گردد؛ در غیر این صورت زیان است که بر زیان خودروسازان افزوده می‌شود و نمی‌توان انتظار بهره‌وری و تولید محصولات با کیفیت و حرکت روی خط تکنولوژی روز دنیا از آن‌ها داشت.

با قیمت‌گذاری دستوری نه تنها لطفی در حق مردم نمی‌شود، بلکه به واسطه زیان و خسارتی که به تولیدکنندگان و به دنبال آن، به اقتصاد کشور وارد می شود، در نهایت عموم جامعه متحمل خسران و ضرر می‌شوند.

قیمت‌گذاری دستوری به سیاستی شکست خورده تبدیل شده و در همه صنایع آثار منفی آن مشهود است و دیگر بر کسی پوشیده نیست که مقاومت در برابر واقعی شدن قیمت‌ها کمکی به اقتصاد و جامعه نمی‌کند.

تا زمانی که به بهانه حمایت از مصرف کننده، به دنبال فشار به تولیدکنندگان باشیم وضعیت اقتصاد و صنایع مهم کشور به خصوص خودروسازی به همین منوال خواهد بود و روز به روز شرایط هم بر تولیدکننده و هم بر مصرف کننده وخیم‌تر خواهد شد.

چگونه می‌توان زمانی که نرخ نهاده‌های تولید و مواد اولیه کارخانجات افزایش می‌یابد از تولیدکننده انتظار داشت در قیمت‌های گذشته فعالیت کند؟ قطعا در چنین فضایی به مرور زمان صنایع و کارخانجات تولیدی وارد روند فرسایشی می‌شوند و زیان‌های انبار شده سرریز می‌کنند و سرریز آن آواری می‌شود بر رفاه و زندگی عموم مردم.

با توجه به تورم نهاده‌های تولید در سالیان گذشته حتی می‌توان چنین گفت که افزایش 15 درصدی قیمت خودروهای تولیدی ساخت داخل کفایت نمی‌کند و بار چندانی از دوش این تولیدکنندگان بر نمی‌دارد.

نهاده‌های تولید همچون فولاد، چدن، آلومینیوم و برخی موارد دیگر غالبا از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند و نگاهی به روند قیمت این محصولات نشان از رشد قیمت قابل توجه در یک سال اخیر دارد و افزایش قیمت این نهاده‌ها بسیار بیشتر از افزایش قیمت کنونی کارخانه خودروها بوده است.

همان‌طور که در نمودارهای زیر مشخص است قیمت ورق گالوانیزه خودرو در بورس کالا طی فقط دو سال گذشته نزدیک به 23 درصد رشد داشته است.

قیمت شمش چدن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و افزایش چشمگیر 66 درصدی در همین مدت داشته است. با چنین افزایشی آیا منطقی است فروش در قیمت‌های ادوار گذشته صورت گیرد؟!

آلومینیوم نیز به عنوان یکی از نهاده مصرفی در فرایند تولید خودرو با نوسانات زیاد بالغ بر 129 درصد افزایش نرخ در بورس کالا طی دو سال اخیر داشته است؛ در حالی که قیمت کارخانه خودرو در همین مدت افزایش بسیار اندکی داشته است.

ورق سرد خودرو نیز توسط تولیدکننده با رشد قیمتی 19 درصدی در مدت یاد شده در اختیار خودروسازان قرار گرفته است.

به این موارد، افزایش هزینه‌های انرژی و نیروی انسانی را نیز باید افزود که سبب رشد قابل توجهی هزینه‌های خودروسازان شده است و درآمدهای کسب شده را به سرعت در خود می‌بلعد.

این نکته را نیز باید مدنظر داشت که از سال گذشته، این اولین افزایش قیمت در محصولات برخی خودروسازان محسوب می‌شود؛ در حالی که قیمت نهاده‌های تولید روند صعودی داشته و هر دوره با نرخی بالاتر از دوره‌های قبل خریداری می‌شده است.

بنابراین، شواهد حاکی از آن است که افزایش نرخ خودرو اقدامی‌خلاف اصول اقتصادی و اجتماعی نبوده و اگر همچنان سرکوب قیمت‌ها و تاکید بر قیمت گذاری دستوری ادامه یابد، دیری نخواهد پایید که جز نام چیزی این صنعت باقی نخواهد ماند. البته راه نجات این صنعت صرفا واقعی‌سازی قیمت‌ها نیست و اقدامات دیگری نیز همراستا می‌بایست انجام گیرد تا شاهد رشد این صنعت و جلب رضایت سهامداران و عموم مردم باشیم.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

پایگاه تخصصی تحلیلی سرمایه نگر

پایگاه تخصصی تحلیلی سرمایه نگر

سرمایه نگر پایگاه مستقل تحلیل و آموزش بازارسرمایه

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه های گزارش خبر

تیم خبری گزارش خبر

پایگاه خبری گفتمان فارس

پایگاه خبری گفتمان فارس

با مدیریت خبری عباس ستایش گو

پایگاه اطلاع رسانی مشارکت

پایگاه اطلاع رسانی مشارکت

اجلاس ملی مشارکت در ساخت

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

پایگاه خبری گفتمان یزد

پایگاه خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو

پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو

پایگاه رسمی اخبار معادن و صنایع معدنی

پایگاه خبری تصمیم 24

پایگاه خبری تصمیم 24

پایگاه رسمی اخبار و رویدادهای ملی و بین المللی تصمیم24

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی اعتلای نهادهای مردمی

پایگاه اطلاع رسانی اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

سهیل فرخی

سهیل فرخی

فعال حوزه سلامت، ورزش و انفورماتیک

امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد