درآمدهای جانبی در جاده مخصوص؛

بررسی چند راهکار حیاتی برای کاهش قیمت تولید خودرو

خودروسازان از دولت انتظار دارند در دورانی که هزینه‌ها واقعی و به روز هستند، نرخ فروش خودرو نیز واقعی شود.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر بررسی چند راهکار حیاتی برای کاهش قیمت تولید خودرو

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، مهمترین و اصلی‌ترین بحث و گلایه خودروسازان عدم همخوانی هزینه‌ها با فروش است و از دولت انتظار دارند در دورانی که هزینه‌ها واقعی و به روز هستند، نرخ فروش خودرو نیز واقعی شود. این عدم همخوانی منجر به خسران و ضرر خودروسازان و سهامداران آن‌ها شده است؛ به گونه‌ای که شرکت ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ با نرخ‌های غیرواقعی بالغ بر ۱۰۹ هزار و ۸۵۷ میلیارد تومان درآمد فروش کسب کرد اما؛ در مقابل هزینه تولید محصولات فروش رفته ۱۱۵ هزار و ۴۶۷ میلیارد تومان بود و به این ترتیب، مجالی برای نفع و بهره باقی نذاشت.

حال که دولت با خودروسازان همراهی نمی‌کند و واقعی شدن قیمت‌های فروش دور از دسترس است، خودروسازان چه اقدامی‌جهت کاهش هزینه‌ها می‌توانند انجام دهند؟!

یکی از اصلی‌ترین محل‌های هزینه تولید خودرو، تامین قطعات است که این موضوع خود معضلی بزرگ به شمار می‌رود.

یکی از راهکارهای جبران هزینه‌های تامین قطعات این است که دو خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو و سایپا مشترکا قطعات اصلی خودرو را تولید کنند.

به عبارت بهتر، در حال حاضر هر خودروساز به صورت جداگانه قطعات خودرو را طراحی، تولید و تامین می‌کند، در صورتی که اگر قطعات اصلی که در خودروها یکسان است، به صورت مشترک تولید شود، هزینه تامین و تولید قطعه به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

به‌عنوان مثال، در حال حاضر دو شرکت ایران خودرو و سایپا به صورت جداگانه به دنبال طراحی و تولید موتور خودرو با قدرت بالا و مصرف سوخت پایین هستند، حال اگر این پروژه‌ها با یکدیگر ادغام شود و دو خودروساز بزرگ با همکاری یکدیگر یک پروژه بزرگ را مدیریت و تامین مالی می‌کنند، هزینه‌های مالی آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. علاوه ‌بر آن، با افزایش مقدار تولید قطعه، هزینه تمام شده آن کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر، ریسک عدم تامین و انبارش خودروهای ناقص نیز کاهش می‌یابد و از این جهت نیز هزینه کمتری به شرکت تحمیل می‌شود.

حال که دولت نمی‌تواند با واقعی کردن نرخ خودرو، باری از دوش خودروسازان و سهامداران‌شان بردارد، می‌تواند از طرق دیگر همچون تسهیل فضای صادرات کمک حال این صنعت آسیب دیده باشد. در این دوران که شاهد رشد فزاینده نرخ ارز هستیم، افزایش صادرات می‌تواند درآمد مطلوبی عاید خودروسازان کند و بخشی از هزینه‌ها را پوشش دهد.

در واقع، با افزایش میزان صادرات علاوه بر آن که می‌توانند ارز لازم جهت تامین قطعات خود را تهیه کنند، از محل تسعیر ارز نیز درآمد مناسبی عاید شرکت می‌شود.

از طرف دیگر، می‌تواند با تسهیل فرایند واردات قطعه همچون تعرفه‌های گمرکی می‌توان کاهش هزینه تامین مواد اولیه و قیمت تمام شده را کاهش داد.

شرکت‌های خودروساز می‌توانند از محل‌های دیگر نیز بر درآمدزایی داشته باشند و از این طریق بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهند. به عنوان مثال، شرکت ایران خودرو باشگاه ورزشی پیکان را در اختیار دارد و در صورتی که فضای حرفه‌ای بر ورزش کشور حاکم باشد، می‌تواند درآمدزایی مطلوبی از این طریق داشته باشد.

در نهایت، باید چنین گفت که اگر دولت قصد دارد با کنترل نرخ فروش خودرو، فشار کمتری به مردم وارد شود، از سوی دیگر باید با فراهم کردن زیرساخت‌ها و بستر لازم جهت کسب درآمدهای جانبی و کاهش هزینه‌های تولید، مجال نفس کشیدن به خودروسازان و سهامداران آن ها که مردم هستند، بدهد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها