ایجاد اتاق مشترک ایران و آمریکا با موفقیت مذاکرات

رئیس کمیسیون صادرات ایران گفت: مرجع ثبت اتاق های مشترک، اتاق ایران است و در صورت موفقیت مذاکرات، اتاق مشترک ایران و امریکا هم می‌تواند مجدد فعال شود.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر ایجاد اتاق مشترک ایران و آمریکا با موفقیت مذاکرات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو؛ اولین نشست خبری ستاد اکسپوی اتاق ایران، با حضور روسای کمیسیون‌های توسعه صادرات غیرنفتی، گردشگری و فرش، هنر و صنایع دستی برگزار شد.

محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون صادرات ایران، با بیان این که اکسپو موقعیتی برای نمایش توانمندی های صادراتی کشور است، افزود: اکسپو در حوزه تجارت خارجی نقش مهمی در شناسایی ظرفیت ها و معرفی کالاها و برقراری روابط تجار با طرف های خارجی دارد.

او با اشاره به هدفگداری تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با کشورهای آفریقایی در سال جاری، ادامه داد: رسیدن به این هدف سخت نیست اما الزاماتی نیاز دارد. یکی از این الزامات با توجه به مسافت زیاد قاره آفریقا با ایران، رفع موانع حمل و نقل است.

او به ضرورت برقراری حمایت های سازمان توسعه تجارت به ویژه در تعریف مشوق های صادراتی به افریقا اشاره کرده و اظهار کرد: تسهیل روابط بانکی در تجارت با کشورهای آفریقایی نیز از دیگر الزامات بسیار مهم است.

او تاکید کرد: قاره افریقا یکی از واردکنندگان محصولات کشاورزی ایران است که سرمایه گذاری مشترک یه ویژه در زمینه ادوات کشاورزی فرصت خوبی برای همکاری دو طرف خواهد بود.

لاهوتی با اشاره به رکوردزنی میزان صادرات ایران در سال ۱۴۰۳ و عبور آن از ۵۸ میلیارد دلار، گفت: این میزان متناسب با پتانسیل های کشور نیست و امکان افزایش آن تا سه برابر وجود دارد. در این میان باید نگاه ویژه ای به افریقا به عنوان بازار جدید داشته باشیم. در صورت موفقیت مذاکرات ایران و امریکا یکی از اهداف مهم در ایجاد گسترش و تنوع بازار، قاره آفریقا خواهد بود.

گردشگران آمریکایی و عربستانی در راه ایران

در این نشست شهاب علی عرب، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران، با اشاره به حضور هیات های تجاری، از کشورهای مختلف در نمایشگاه ایران اکسپو2025، گفت: در این نمایشگاه با هماهنگی وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تور اپراتورهای زیادی به کشوردعوت شده تا با جاذبه های گردشگری ایران آشنا شوند. نشست های بی تو بی با بخش خصوصی و تورگردان ها می تواند، فرصت خوبی برای اقتصاد بخش گردشگری باشد.

علی عرب ادامه داد: وضعیت صنعت گردشگری در سال 1403، مناسب نبود ولی به نظر می رسد امسال می توان به رونق این صنعت امیدوار بود تا در سال جدید ورودی گردشگر به ایران افزایش یابد.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران افزود: در صورت توافق ایران و آمریکا و برداشته شدن تحریم ها، گردشگران آمریکایی که بیشترین ارزآوری را دارند، به کشور وارد خواهند شد. حتی در مرحله مذاکره دو کشورهم نشانه هایی از ورود تورهای گردشگری آمریکایی به ایران دیده می شود و این نویدبخش خوبی برای گردشگری در ایران است.

او تصریح کرد: در چند سال اخیر مهمترین ورودی گردشگری ایران، گردشگری مذهبی- زیارتی بود که از کشورهای عراق، کویت، قطر و تعدادی کمی هم از عربستان به ایران می آمدند. امسال ممکن است سهم عربستان به دلیل توسعه روابط سیاسی، بیشتر هم شود. همه این موارد نشان می دهد که سال خوبی برای گردشگری ایران خواهد بود.

به صادرات صنایع خلاق توجه شود

در ادامه مرتضی حاجی آقامیری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران با اشاره به اهمیت رویداد صادراتی ایران اکسپو گفت: اقتصاد فرهنگ و هنر و اقتصاد صنایع خلاق از دو جهت اهمیت دارد. این بخش از اقتصاد در دوران رکود، فرصت خوبی برای رشد اقتصادی کشور بود.

حاجی آقامیری ادامه داد: حجم صادرات صنایع خلاق در دنیا حدود 700 میلیارد دلار است و این نشان از ظرفیت این حوزه از اقتصاد دارد.

او افزود: صنایع خلاق تمامی محصولات فرهنگی را در بر دارد؛ از موسیقی و سینما تا صنایع دستی، هنرهای تجسمی و فرش ایران در این بخش قرار دارد و ظرفیت خوبی برای نمایش توان صادراتی ایران است. البته این حوزه هم از تحریم ها آسیب دیده است. به عنوان مثال، حجم صادراتی فرش دستباف در سال 1373 حدود دو میلیارد دلار بود و در سال های اخیر این عدد به رقم ناجیزی رسیده است.

او تاکید کرد: باید بتوانیم بازارهای خود را توسعه دهیم و موانع در طول مسیر برطرف شود.

حاجی آقا میری با اشاره به اهمیت دیپلماسی فرهنگی گفت: بخش عمده موانع صادرات به مسئله تحریم های خارجی برمی گردد. در فضای ایران هراسانه و تحریم، آنچه می تواند فضا را برای فعالان اقتصادی، هموار کند، دیپلماسی فرهنگی است. استفاده از این ظرفیت به توسعه صادرات و پیشبرد دیپلماسی کمک می کند.

تجار برای گسترش روابط تجاری به زمینه سازی های سیاسی نیاز دارند

لاهوتی در پاسخ به سوالی درباره رابطه تجاری ایران و آمریکا، گفت: مرجع ثبت اتاق های مشترک، اتاق ایران است و در صورت موفقیت مذاکرات، اتاق مشترک ایران و امریکا هم می‌تواند مجدد فعال شود.

او افزود: تجار به زمینه سازی های سیاسی برای گسترش روابط تجاری نیاز دارند. در ارتباط با آمریکا موضوع سرمایه گذاری های مشترک مطرح شده اما همه اینها نیازمند به سرانجام رسیدن مذاکرات است.

مطالبه ما به ثمر رسیدن مذاکرات است

میری، نیز در این باره، گفت: باید به نتیجه رسیدن مذاکرات را از مسئولین مطالبه کنیم. فعال اقتصادی در محاصره و تحریم نمیتواند فعالیت کند. ما در بازارهای های بین المللی نمیتوانیم حاضر شویم و تحقق اهداف برنامه هفتم بدون اتصال به شبکه تجاری و بانکی دنیا ممکن نخواهد بود.

با موفقیت مذاکرات، گردشگری اولین صنعت پررونق خواهد شد

علی عرب، هم بیان کرد: اگر مذاکرات به نتیجه برسد اولین صنعتی که رونق خواهد گرفت گردشگری است. الان هم تقاضای زیادی برای ورود گردشگر داریم. اما حذف بیمه های بین المللی و اعلام خطر امریکا برای ورود گردشگر به ایران، باعث مشکلاتی در این زمینه شده است.

او ادامه داد: زیرساخت هایی مثل پرداخت های بین المللی نیاز داریم. هر گردشگر امریکایی حدود ۴ هزار دلار و گردشگر اروپایی حدود ۲ هزار دلار برای ما ارزاوری خواهد داشت و نباید این فرصت از دست برود.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

پایگاه تخصصی تحلیلی سرمایه نگر

پایگاه تخصصی تحلیلی سرمایه نگر

سرمایه نگر پایگاه مستقلتحلیل و آموزش بازارسرمایه

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

پایگاه خبری گفتمان فارس

پایگاه خبری گفتمان فارس

با مدیریت خبری عباس ستایش گو

پایگاه اطلاع رسانی مشارکت

پایگاه اطلاع رسانی مشارکت

اجلاس ملی مشارکت در ساخت

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

پایگاه اطلاع رسانی گفتمان یزد

پایگاه اطلاع رسانی گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو

پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو

پایگاه رسمی اخبار معادن و صنایع معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی اعتلای نهادهای مردمی

پایگاه اطلاع رسانی اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها