صنعت چرم و کفش ایران:

فرصت‌های صادراتی ۶۰۰ میلیون جفت کفش و چالش‌های آموزش و بازاریابی

شادی مهر فعال صنعت چرم و کفش با تاکید بر اینکه بازاری به بزرگی ۶۰۰ میلیون نفر در اطراف ایران برای صادرات محصولات کشور وجود دارد گفت: آموزش و بازاریابی پیش شرط موفقیت در تامین بازار داخل و خارج است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه

به گزارش خبر پایگاه اطلاع رسانی سپهر، شادی مهر فعال صنعت چرم و کفش با تاکید بر اینکه بازاری به بزرگی ۶۰۰ میلیون نفر در اطراف ایران برای صادرات محصولات کشور وجود دارد گفت: آموزش و بازاریابی پیش شرط موفقیت در تامین بازار داخل و خارج است.

در حالی صنعت چرم و کفش کشور به عنوان یکی از اشتغالزا ترین صنایع محسوب می شود که فعالان این حوزه نیز درگیر یکسری مسائل از جمله در حوزه تامین مواد اولیه، فروش و صادرات محصولات خود هستند. با این وجود به نظر می رسد این صنعت نیز همانند دیگر صنایع با همه سختی ها و مشکلاتی که در بطن آن وجود دارد کماکان پویا است و ضمن تامین بازار داخل بخشی از تولیدات این بخش نیز راهی بازارهای بین المللی می شود. در راستای بررسی آنچه این روزها بر صنعت چرم و کفش کشور می گذرد خبرنگار بازار گفتگویی با «افشین شادی مهر» فعال رسانه ای این صنعت انجام داده است که در ادامه می خوانید.

با توجه به این که شما فعال رسانه ای صنعت چرم و کفش هستید و با کلیه مسائل پیرامون این صنعت آشنایی دارید، در حال حاضر شرایط حاکم بر این صنعت را چگونه تحلیل و ارزیابی می کنید؟

بنده شخصا صنعت کفش را بسیار موفق می دانم به خصوص اینکه یکسری اتفاقات جهانی رخ داده است و بر فرض در ایتالیا که مهد صنعت کفش است اتفاقات و مسایلی بدتر از مسائلی پیرامون صنعت چرم و کفش ایران رخ داده اما در ایران فعالان این صنعت در راستای رشد با همدیگر در حرکت هستند. به عبارت دیگر من معتقدم که صنعت کفش کشور یکی از موفق ترین صنعت ها در بین دیگر صنایع است و اشتغال زا ترین صنعت است که ارزش افزوده بالایی نیز در این بخش وجود دارد و فعالان حوزه با همدلی با هم در حال پیشرفت هستند. پس می توان اینگونه گفت که صنعت کفش کشور نسبت به بسیاری از صنایع دیگر موفق تر عمل کرده است.

شرایط صادراتی حاکم بر صنعت چرم و کفش کشور در حال حاضر چگونه است و پیش بینی شما برای آینده وضعیت صادراتی این بخش چیست؟

شاید جالب باشد بدانید که شعاری که در این صنعت داریم این است که می گوییم ۸۰۰ میلیون جفت صادرات می توانیم داشته باشیم؛ به این معنا که ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت همسایگان را برآورد کرده ایم که اگر این جمعیت یک و نیم جفت کفش در سال مصرف کنند ۸۰۰ میلیون جفت محصول از ما می خواهند.

شادی مهر، فعال صنعت چرم و کفش: در منطقه ما در صنعت چرم و کفش کشوری مانند ایران نیست و حتی حوزه خلیج فارس و کشورهای شمالی ما این شرایط تولید را ندارند و ما می توانیم کلیه این مناطق و کشورها را تامین کنیم

نکته قابل تامل اینکه در منطقه ما در صنعت چرم و کفش کشوری مانند ایران نیست و حتی حوزه خلیج فارس و کشورهای شمالی ما این شرایط تولید را ندارند و ما می توانیم بازار این مناطق و کشورها را تامین کنیم. مساله مهم اینجا است که هر سال شرایط کار سخت تر می شود به خصوص اینکه الان سبد خانواده ها کم شده و حتی کفش های چرم نیز تبدیل به کالایی لوکس شده و در ایران هم مصرف بسیار کم است. با این وجود ما فعالان این صنعت تمام هدف را روی صادرات و تامین کشورهای همسایه گذاشته ایم و ما این قدرت را داریم که این کار را بکنیم و بازارهای اطراف را تامین کنیم. کما اینکه قطعا در آینده نه چندان دور این تحول را در صنعت کفش و چرم کشور خواهیم دید.

از نگاه شما ایجاد این تحول مستلزم فراهم شدن چه شرایط یا زیر ساخت هایی است؟

در حالی که اولین موضوعی که در یک صنعت مهم است بحث آموزش است با این وجود هیچگونه کمکی در خصوص آموزش از سوی سازمان ها و موسساتی همچون دانشگاه های کشور به ما نمی شود. لذا در راستای ارائه آموزش های لازم برای این صنعت و پویایی آن، خود اتحادیه ها و تشکل های ذیربط در صنعت دست به کار شده اند و اقدام به آموزش کرده اند.

فعال صنعت چرم و کفش: برای رقابت درست و جامع در بازارهای بین المللی مساله دیگری که بسیار حائز اهمیت است بحث بازاریابی است اما متاسفانه هیچ کدام از سفارت ها و کنسولگری ها در حوزه بازرگانی با ما همکاری نمی کنند

از سوی دیگر برای رقابت درست و جامع در بازارهای بین المللی مساله دیگری که بسیار حائز اهمیت است بحث بازاریابی است اما متاسفانه هیچ کدام از سفارت ها و کنسولگری ها در حوزه بازرگانی با ما همکاری نمی کنند.

بنابراین در این صنعت برای حل این مشکل نیز از بدنه صنعت افرادی را به عنوان سفیر معرفی کرده ایم که در کشورهای دیگر حضور پیدا می کنند و برای بازدید از این صنعت به اصطلاح تجار و مهمانان خارجی را دعوت می کنند. کما اینکه بنده خود سفیر ایران در حوزه کفش و چرم هستم و در بسیاری از کشورها حضور پیدا می کنیم و برای شرکت در رویدادها، همایش ها و نمایشگاه های صنعت چرم و کفش کشور با فعالان دیگر کشورهای صاحب صنعت رایزنی های لازم را انجام می دهیم و به این ترتیب زمینه بازاریابی ها را فراهم می سازیم.

با توجه به اینکه بخشی از مواد اولیه مورد نیاز این حوزه از طریق واردات تامین می شود الان شرایط این صنعت در حوزه تامین مواد اولیه چگونه است؟

همانطور که می دانید ما یکسری مواد اولیه نیاز داریم که بخشی وارداتی است و بخشی در داخل تولید می شود. در واقع خوشبختانه تولید کننده های داخلی روی بحث تولید و تامین مواد اولیه بسیار خوب کار می کنند و علی رغم همه سختی هایی که وجود دارد به اصلاح تولید کننده های این حوزه پای کار هستند و عاشقانه کار می کنند.

این در حالی است که اگر تولید کنندگان کفش و مواد اولیه به خصوص، سرمایه ای که در این کار گذاشته اند را جایی دیگر سرمایه گذاری کنند بسیار سودآوری بیشتری خواهند داشت اما همه فقط بر اساس عشق در این کار مانده اند و لذا در حوزه تامین مواد اولیه نیز با همه مسائل پیرامون آن، تولید داخل در حال پیشرفت است و شرایط امیدوار کننده است.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

پایگاه خبری گفتمان فارس

پایگاه خبری گفتمان فارس

با مدیریت خبری عباس ستایش گو

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو

پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو

پایگاه رسمی اخبار معادن و صنایع معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی اعتلای نهادهای مردمی

پایگاه اطلاع رسانی اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها