به گزارش گروه جامعه پایگاه خبری گفتمان فارس، احمد محمودزاده، در برنامه ملی نماد ویژه مدارس غیردولتی فارس در آموزش و پرورش ناحیه سه، بر لزوم تقویت همکاری، هماهنگی، همراهی و برداشتن قدمهای محکم و استوار برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در اجرای طرح نماد تاکید کرد.
معاون وزیر و رییس سازمان مدارس غیردولتی کشور گفت: نقش معلم به عنوان کلیدیترین و اساسیترین نقش در همه عرصهها است، همانگونه که در پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی و در دوران هشت سال دفاع مقدس نقش مرجعیت، پیشتازی و آگاهیبخشی معلمان بسیار موثر بوده است.
محمودزاده با بیان اینکه به معلم به عنوان شخصیتی علمی و اسوه تربیتی نگاه میشود گفت: در واقع آینده کشور در مدرسه و از سوی معلمان برنامهریزی، طراحی و معماری میشود.
او گفت: در این راستا از معلمان عزیز انتظار داریم موضوعات کلیدی انقلاب اسلامی را به دانشآموزان انتقال دهند و نسبت به آشنایی آنها با مبانی اصلی انقلاب اسلامی، تقویت احساس هویت ملی و انقلابی و رفع شبهات آنها در این زمینه تلاش کنند.
معاون وزیر و رییس سازمان مدارس غیردولتی کشور گفت: لازم است دستاوردها، پیشترفتها و بازخوانی این جریانشناسیها که در حوزههای مختلف در طول سالیان گذشته صورت گرفته نیز به دانشآموزان عزیز منتقل شود.
محمودزاده در ادامه گفت: از آنجا که نیروی انسانی عنصر اصلی پیشرفت، تعالی و توسعه کشور است و پایه و ریشه نیروی انسانی در آموزش و پرورش تربیت مییابد، بخشی از این دستاوردها در خود آموزش و پرورش اتفاق افتاده و بخشی هم به دلیل تربیتی است که در آموزش و پرورش شکل گرفته است.
او با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین ۴۳ شاخص برای دانشآموز درتراز انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده گفت: یکی از موضوعات مهم، بصیرت و دشمنشناسی است که نیازمند جهاد تبیین است.
معاون وزیر ادامه داد: در واقع بصیرت نیازمند فهم و تحلیل درست از دادهها و آرمانهای انقلاب است و در این میان، مجموعه آموزش و پرورش در همین ایام وظیفه و نقش اساسی را در انتقال آرمانهای انقلاب به نسل حاضر دارد.
او گفت: از آنجا که توجه به سلامت جسمی، روحی و روانی دانشآموزان بسیار مهم است پس موضوع آسیبهای اجتماعی و روانی یکی از برنامههای کلیدی آموزش و پرورش است.
رییس سازمان مدارس غیردولتی کشور افزود: در این راستا قرار است ۳۲ استان و هر استان یک منطقه که در استان فارس ناحیه سه انتخاب شده با همکاری دستگاهها و مجموعههای موثر در این زمینه فعالیتهای مشترک انجام دهند و به همه مدارس تسری داده شود.
محمودزاده، روند آموزش تک بعدی دانشآموزان را منع کرد و گفت: غفلت از مهارتهای زندگی موجب میشود تا به سطوح دیگر شخصیتی دانشآموزان توجه نشود و ساحتهای تربیتی دیگر آنها نادیده گرفته شود که حاصل آن انسانهایی ناتوان در مقابله با آسیبهای اجتماعی خواهد بود.
به گفتهی او، اگر دانشآموزان از سلامت جسمی روحی و روانی خوبی برخوردار نباشند نمیتوانند در جامعه نیازهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتی علمی را محقق کنند به همین دلیل نیازمند برنامهریزی در تمام ابعاد زندگی دانشآموزان هستیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش به ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: با توجه به سند تحول، هدف آموزش و پرورش تربیت انسان کامل و توسعهیافته در تمامی ابعاد وجودیاش است.
محمودزاده افزود: امروز آسیبهای اجتماعی در کنار هجمه سامان یافته فرهنگی دشمن و مسائل دیگر شرایط خاصی را در مملکت ایجاد کرده و ما در آموزش و پرورش باید در برابر این شرایط تدبیر و چاره کنیم.
او ادامه داد: برونرفت از آسیبها نیازمند برنامهریزی برای افزایش آگاهی دانشآموزان، اولیا و مداخلات روانی با رویکرد پیشگیرانه و مدیریت فوریت روانی و اجتماعی برای حفظ و انسجام شرایط روحی دانشآموزان است.
رییس سازمان مدارس غیردولتی کشور، بر لزوم تقویت همکاری، هماهنگی، همراهی و برداشتن قدمهای محکم و استوار در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بین دستگاههای همکار در اجرای طرح نماد تاکید کرد.
محمودزاده گفت: برنامه «نماد» به دلیل ظرفیت ائتلافی و چند سازمانی میتواند از جمله برنامههای اثربخش برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی باشد. این طرح دنبال طراحی نظام ارجاع برای مداخله بهموقع و مؤثر در مداخلات و آسیبهای اجتماعی دانشآموازن به ویژه دانشآموزان در معرض خطر است و از اهمیت ویژهای برخوردار است.
او با اشاره به اینکه شرح وظایف و مسئولیتها در طرح نماد روشن و شفاف است گفت: با تشکیل جلسات مستمر طرح نماد در مدارس، آسیبشناسی و تقویت میشود و برنامهها را با قاطعیت و قوت و به شکل تخصصی دنبال میکنیم.
در ادامه این گردهمایی مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز به ارائه گزارش فعالیتهای ناحیه در زمینه طرح نماد پرداخت.
در حاشیه این برنامه، معاون وزیر از دستاوردها و آثار نمایشگاهی دانشآموزان مدارس غیردولتی ناحیه سه شیراز دیدن کرد.