به گزارش گرزه صنعت و تجارت _پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت، پس از جستجوی طولانی برای تامین منابع مالی، مقامات چین، قرقیزستان و ازبکستان یک قرارداد سرمایه گذاری برای ساخت راه آهن امضا کردند که می تواند هزینه ها را کاهش دهد و زمان ترانزیت برای حمل و نقل ریلی باری به سمت غرب را کاهش دهد. اما هنوز سال ها باقی مانده تا اولین قطار باری در مسیر جدید راه اندازی شود و پتانسیل سود این مسیر نامشخص است.
سادیر جپاروف، رئیس جمهور قرقیزستان، رئیس جمهور قرقیزستان، که از دیرباز سرسخت ترین طرفدار راه آهن بود، در سخنرانی سال نو خود، این مسیر را به عنوان یک بازی اقتصادی برای کشور آسیای مرکزی به تصویر کشید و این پروژه را به عنوان یک کاتالیزور برای رشد اقتصادی در زمینه های مختلف به کار برد.
خبرگزاری ترند به نقل از جپاروف گفت: "این مسیر فرصت های جدیدی را برای کل منطقه فراهم می کند، اقتصاد را تقویت می کند و زندگی میلیون ها نفر را بهبود می بخشد." به افتتاح بنگاه های صنعتی، ایجاد مشاغل جدید و افزایش درآمد مردم توجه ویژه ای خواهد شد. حوزه اجتماعی به سطح جدیدی خواهد رسید.»
مسیر جدید تقریباً 300 مایل امتداد دارد و کاشغر در چین را از طریق نقاطی در قرقیزستان به اندیجان در ازبکستان متصل می کند . مشکل قرقیزستان در تامین مالی بخش خود از پروژه، همراه با بی میلی چین برای باز کردن کیف خود برای بیشکک، بزرگترین موانع را برای این پروژه ایجاد کرده بود. یک شرکت راه آهن که توسط سه کشور شرکت کننده تاسیس شده است، بر ساخت بخش قرقیزستانی به طول تقریبا 200 مایل نظارت خواهد کرد که در حال حاضر شش سال طول می کشد.
مقامات ارشد سه کشور در مراسم راه اندازی این پروژه در 27 دسامبر در نزدیکی شهر جلال آباد در جنوب قرقیزستان شرکت کردند. وب سایت شورای دولتی چین به نقل از ژونگ فیتنگ، کارشناس موسسه ملی بین المللی چین، گفت: «ساخت راه آهن نشان دهنده تعهد چین به همسویی توسعه خود با منافع سایر کشورها برای ایجاد یک موقعیت برد-برد از طریق باز بودن بیشتر است. استراتژی، به قول.
این که آیا راه آهن می تواند با دیدگاه زیبای رئیس جمهور قرقیزستان مطابقت داشته باشد، یک سوال بی پایان است. در حالی که همه طرفها گزارش میدهند که تامین مالی وجود دارد، جزئیات مربوط به مبالغ و شرایط دشوار است. به گفته منابع رسمی چین، اگرچه مراسم راه اندازی قبلاً برگزار شده است، ساخت و ساز در بخش قرقیزستان تا ماه ژوئیه آغاز نمی شود . این که آیا ساخت و ساز به آن جدول زمانی پایبند است یا خیر، شاخص مهمی از تعهد چین به اجرای پروژه خواهد بود.
در صورت تکمیل، راه آهن ارتباط مستقیم تری با چین برای قرقیزستان و ازبکستان ایجاد می کند. در حال حاضر، ترافیک ریلی به/از چین باید از قزاقستان عبور کند.
هم مقامات و کارشناسان قرقیزستان و ازبکستان هدف اصلی راه آهن را گسترش تجارت با خاورمیانه و اروپا می دانند. روان نظروف، کارشناس وابسته به آکادمی علوم ازبکستان، گفت: "این امر آسیای مرکزی را در زنجیره تامین جهانی مهم تر خواهد کرد."
پکن همچنین امیدوار است که این مسیر صادرات چین به اروپا را افزایش دهد. اما حتی اگر این امیدها برآورده نشود، چین همچنان میتواند سود ببرد: انتظار میرود راهآهن زمان ترانزیت برای واردات چینی مواد غذایی و مواد خام آسیای مرکزی را کاهش دهد.
جیانگ ژیدونگ، رئیس شرکت تجارت بینالمللی سینکیانگ جیوجیوکسی مستقر در کاشغر، به رسانههای رسمی چین گفت: «واردات زغالسنگ ما از قرقیزستان شاهد افزایش قابلتوجهی در مقدار خواهد بود، در حالی که هزینه حمل و نقل یک سوم کاهش مییابد».
راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان احتمالاً با رقابت شدید قزاقستان روبرو خواهد شد که در حال حاضر به عنوان گره اصلی تجارت شرق و غرب از طریق کریدور میانی در حال ظهور عمل می کند. در سالهای آینده، قاسم جومارت توکایف، رئیسجمهور قزاقستان قول داده است که این کشور تقریباً 7000 مایل مسیر موجود را بازسازی کرده و بیش از 3000 مایل مسیرهای ریلی جدید را برای امکان رشد تجارت کریدور میانی ایجاد خواهد کرد.